Dierentuinen slecht?

Hoii, ik moet een betoog schrijven over dierentuinen die slecht zijn, dat is mijn stelling iig. Ik had dus een vraag, hebben jullie goede argumenten waarom dierentuinen slecht zijn? Ik heb er al een paar, maar ik wil er meer ivm het onderbouwen. :slightly_smiling_face: dankjulliee

Welke heb je al, dan?

Ik heb al dat het voor de dieren niet hun natuurlijke habitat is om in op te groeien en dat er gezonde dieren worden gedood, omdat ze bang zijn voor foute voortplanting

Voordat ik je topic überhaupt geopend had, had ik al meer argumenten verzonnen dat jij nu opnoemt. Beetje meer moeite doen kan geen kwaad, het is geen moeilijk onderwerp :slightly_smiling_face:

Er zijn absoluut voor- en nadelen aan dierentuinen en er zullen vast en zeker ook slechte praktijken plaatsvinden, maar ik ben van mening dat dierentuinen cruciaal zijn. Dierentuinen houden fokprogramma’s om beschermde en met uitsterven bedreigde diersoorten in leven te houden en soms zelf wilde populaties te vergroten. Zonder deze fokprogramma’s zouden we al veel diersoorten permanent kwijt zijn geraakt.

edit: oh ik had niet eens gezien dat je alleen argumenten wilt die ondersteunen dat dierentuinen slecht zijn, oh well.

Al denk ik ergens: Wat is erger uitgestorven diersoorten of wilde dieren in gevangenschap. Was laatst in een dierentuin en die hokjes waren echt klein, dat vond ik wel schrikbarend. Wilde populaties vergroten is natuurlijk wel positief.
Ik heb mij verder niet echt in het onderwerp verdiept. Wel heb ik Blackfish gekeken en dat maakt onder andere wel dat ik het bezoeken van dierentuinen niet heel prettig vind. Al zie je het verhaal dan ook maar vanuit één kant natuurlijk.

Nou als ik moet kiezen voor uitsterven of gevangen dan maar dat tweede hoor. Maar wel goede, grote dierentuinen.

Ik vind dierentuinen niet persé slecht, mits de verblijven groot, schoon en zo natuurlijk mogelijk zijn. Echter schort dit er vaak aan… Daarnaast vind ik het wel verschrikkelijk als ze dierenshows organiseren (zoals het dolfinarium) of mensen bij de dieren laten om ze te aaien. Het zijn wilde dieren en dat moeten ze ook zoveel mogelijk blijven.

Ik ben vaak genoeg vanuit school naar de dierentuin gegaan om te leren over bepaalde diersoorten, dus educatief kan het zeker zijn!

Hmm, ik ben ook vaak naar de dierentuin gegaan en heb toentertijd vrij weinig geleerd, hoor, naast ‘dit beest woont daar en eet dit’. Maar echt iets erover leren zoals bij een documentaire, nee.

Maar wie zijn we als mens om te mogen bepalen welk soort blijft leven en welk soort blijft leven? Ik vind dat de mens zich al veel bemoeit met de natuur.

Ik heb zelf ook niks geleerd van dierentuinen. Ik vind dat die dieren niet in gevangenschap horen te leven.

Ik ben niet per definitie tegen of voor dierentuinen. Ik vind alleen dat er geen dieren uit het wild gevangen genomen moeten worden. In Amerika ben ik in een “dierentuin” geweest waar ze Wolven en beren houden die te erg aan mensen gewend zijn geraakt in het wild en daardoor de keus was tussen afschieten of overreden worden of in zo’n opvang doen. Nou ben ik daar ook geen grote fan van maar daar heb ik een iets beter gevoel bij dan bij het fokken van dieren die al tam zijn geworden zodat ze verkocht kunnen worden om naar allerlei dierentuinen te kunnen gaan.