Dierenarts worden, stomme natuurkunde :(

Hallo Allemaal,
Ik ben eva en ik zit in 4vwo en ik doe nu n&g / n&t , dus ik heb ook natuurkunde, en scheikunde en bio etc. Ik wil dus later heel graag dierenarts worden. Het punt is dus dat ik nu natuurkunde heb, en dat nog kan laten vallen. voor Dierenarts heb je dus natuurkunde nodig. Ik ben helemaal niet zo goed in natuurkunde, had vandaag een toets waar ik waarschijnlijk echt een 1 voor ga halen., en ik wil het wel doorzetten enzo en gewoon super hard mijn best doen, maarik heb ook nog andere vakken waar ik hard mijn best voor moet doen en als natuurkunde nu al zo moeilijk is dan wordt het op mn examen nog 10 keer moeilijker. Dusja, dit s waar ik mee zit. Ik weet zowieso niet of er nadat je je vwo diploma hebt gehaald nog een mogelijkheid is om op de een of andere manier nog natuurkunde te halen ofzo? Ik ben in iedergeval een beetje ten einde raad … :frowning_face:
xx Eva

Je kan natuurkunde na de middelbare op de vavo doen dacht ik, maar daar is het echt niet makkelijker dan als je het gewoon nu doet hoor.
Waarom heb je zoveel moeite met natuurkunde als ik vragen mag?

Als je het echt heel erg moeilijk vind, en je wil echt heel graag dierenarts worden, kan je misschien bijles nemen…?
Die kan je dan helpen met leren voor toetsen maar ook dingen uitleggen

Ik weet niet precies wat het is, het ligt me gewoon niet zo , al die formules, en elektriciteit dingen, ik heb er niet echt de aanleg voor . Ik kan het allemaal niet zo goed begrijpen en voor me zien zegmaar…

Jaa, dat kan inderdaad. Alleen ik heb het gevoel dat als ik er nu al zoveel moeite mee heb, en het inzicht er niet echt voor heb, hoe ga ik dan ooit mijn examen goed maken. Ik kan niet eens een so of proefwerk normaal maken… :frowning_face:

Probeer anders samenvattingen te maken van elke paragraaf, waarin je alle begrippen gebruikt en highlight en zo veel mogelijk verbanden maakt (‘x heeft te maken met y want…’) etc. En dan niet alles de dag van tevoren, maar elke dag een of twee paragrafen en de laatste dag je samenvatting door te lezen en dan ook echt na te denken over wat je leest. Dat heeft mij in ieder geval heel erg geholpen om het allemaal wat duidelijker te krijgen.

Ja, inderdaad dat is handig, ik heb ook nu dat ik echt 2 dagen van tevoren begin, maar dat is ook omdat ik nu 7 toetsen per week heb telkens :frowning_face: Maar heel erg bedankt voor je advies. En iets van bijles erbij nemen zou ook wel handig zijn.
xx Eva

Hee, ik weet niet of ik er dan niet meer op kan zakken, want het is voor mijn geen extra vak maar een keuzevak. ik moest kiezen voor Natuurkunde of aardrijkskunde, en toen heb ik natuurkunde gekozen. maar aangezien ik aan het begin van de 4e zit mag ik het nog inruilen. Dat ik vooral het probleem. Sorry als ik had getypt dat het een extra vak was :expressionless: , maar ik ga inderdaad goed met mijn decaan en mentor enzo praten ,en goed nadenken en heel goed mijn best doen, en dan kijk ik wel. ik heb nog wel een tijdje om te beslissen. Maar heel erg bedankt voor je moeite te reageren=)
xx Eva

Dat lijkt me geen slim plan, want dan komt de druk van aardrijkskunde er bovenop. Ik zou natuurkunde sowieso in je pakket houden. Het opent veel deuren voor je in je vervolgstudie.
Ik ben ook niet de beste in natuurkunde, maar het is voor mij iedere keer weer uren blokken om een 6, met een beetje geluk een 7 te halen. Het ligt er maar net aan hoe graag je het wilt. Ik vond het trouwens halverwege de 4e makkelijker worden dan in het begin van het jaar.
Het voordeel van de VAVO tov de middelbare school is dat je je één jaar lang alleen op natuurkunde kunt concentreren, het nadeel is dat je een jaar verliest en Diergeneeskunde heeft een decentrale selectie dus zekerheid op gelijk binnenkomen heb je niet.

Ze gaan de decentrale selectie toch afschaffen? Moet je even opzoeken, maar ik dacht dat ik daar iets over gelezen had.

En anders kom je lekker in Antwerpen diergeneeskunde doen! Geen selectie, je kan instromen met volgensmij elk vwo-diploma.

Ik zou doorzetten! Ik heb zit in hetzelfde schuitje, ik wil misschien diergeneeskunde of geneeskunde studeren, maar haalde in de vierde echt slechte cijfers voor natuurkunde. Ik heb bijles gehad en echt iedere week mijn huiswerk bijgehouden en heel goed opgelet in de les. In de vierde ging ik over met een 5,5 voor natuurkunde. Nu zit ik in de zesde en heb mijn schoolexamen gemiddelde inmiddels opgehaald naar een 6,6! Dus het is echt mogelijk, maar het kost wel echt veel moeite. Maar als het echt je droom is om dierenarts te worden kan de motivatie bijna geen probleem worden :wink:

In ieder geval veel succes!!

Je kan het blijven proberen, heb ik zelf ook gedaan maar ik ben uiteindelijk geslaagd met een 4,6 :flushed:
In de 4e wilde ik ook graag geneeskunde doen en had daarom natuurkunde gekozen maar uiteindelijk heb ik helemaal niks beta-achtigs gekozen qua studie en zit nu wel met een dikke 5 op mn eindlijst. :’). Als ik jou was zou ik het dus omruilen voor een ander vak… Maar ik sta niet in jouw schoenen dus het is voor mij moeilijk oordelen.

Ik kan er niets over vinden. Het lijkt me sterk dat ze het doen, want het toelatingspercentage is maar 40% aan de Universiteit van Utrecht. Bedoel jij niet dat de centrale loting afgeschaft zal worden?

En als reactie van hierboven ^ het ligt er maar net aan hoe graag jij het wilt. Ik heb ook mijn profiel gekozen zodanig dat ik Geneeskunde kan gaan doen, dat wilde ik toen heel graag en wil ik nu nog steeds.

Ik leef met je mee. Had ik 4vwo ook natuurkunde, maar vond het zo moeilijk dat ik het heb laten vallen. Had ook niet echt de motivatie omdat ik het toch niet nodig heb voor m’n studie.
Maar kun je geen bijles nemen? Dat scheelt meestal al een hoop, omdat het dan een stuk simpeler en uitgebreider uitgelegd wordt, waardoor je het dan misschien opeens wel snapt. Dus misschien heb je een aardige docent en kun je aan hem/haar bijles vragen? En als het echt niet lukt zou ik het gewoon laten vallen hoor, er zijn nog superveel andere studies te doen.
Maarja het hangt er een beetje vanaf hoe graag je dierenarts wil worden: als je het super graag wil en veel doorzettingsvermogen hebt, kan het op zich wel lukken. Maar als je ook veel tijd nodig hebt voor andere vakken en het in 4vwo al niet redt, zou ik er even goed over na gaan denken. Veel succes in ieder geval, en maak je vooral niet teveel druk :slightly_smiling_face: