dierenarts met havo

hoi hoiii ik zit nu in mijn examenjaar van de havo en eigenlijk zou ik daarna graag dierenarts willen worden maar daarvoor heb je vwo nodig en een n&g pakket vgm (ik heb c&m heel wat anders dus). is er een manier dat ik toch dierenarts kan worden? vgm moet je dan naar de vavo maar dat kan pas als je 18 bent en aangezien ik 16 ben als ik slaag kan dat dus ook niet denk ik???

heeft iemand anders ook iets soortgelijks meegemaakt??? advies is erg nodig :bored:

Een jongen uit mijn klas was niet geslaagd voor z’n vwo-examen en toen heeft hij een jaar een hbo opleiding gedaan en is daarna diergeneeskunde gaan doen. Ik weet niet welke hbo opleiding dat was en of je het met een cm pakket kunt doen, maar je kunt misschien even rondkijken op het internet.

Je hoeft niet per se 18 te zijn om vavo te doen. Met een hbo propedeuse kan je doorstromen naar diergeneeskunde, mits je natuurkunde, scheikunde, biologie en wiskunde A of B hebt afgelegd op vwo niveau. Je zou dus deze vakken (4e, 5e en 6e klas) kunnen doen op vavo op vwo niveau en daarna een hbo-opleiding doen, en daar dan een P van halen.

Een hele omweg dus. Lijkt dierenartsassistente (mbo) je niet wat?

jaa daar been ik ook over aan het nadenken maar ze zeggen dat het best moeilijk is om een baan te vinden :confused: ik weet niet hoe dat met dierenarts zit ga k maar s opzoeken

Misschien kun je een dagje meelopen met een dierenarts? Dan kun je ook wat vragen stellen en dan weet je wat het inhoudt.

In november ofzo zijn er volgens mij weer open dagen, ik zou dan zowel bij mbo dierenartsassistente en uni diergeneeskunde even gaan kijken en vragen stellen.

jaa das idd ook wel handig ik zal dr is over nadenken

Ik zou vavo gaan doen. Dat kan gewoon op je 16e en als het goed is wordt het nog voor je betaalt ook. Vaak moet je wel een toelatingstoets doen omdat je een ander vakkenpakket wilt doen. Vwo is 1 jaar maar je kan het eventueel ook in 2 jaren doen zodat de druk wat minder is. Via mbo kan natuurlijk ook maar dan duurt het heel lang voordat je komt waar je wilt komen.

Ik zou niet voor de weg met de HBO propedeuse gaan. Dierenarts opleiding is numerus fixus, zelfs met een VWO diploma kan je al uitgeloot worden. Dus no way dat je daar dan op komt met een HAVO diploma.

Dit ja, in Utrecht is het heel erg moeilijk om binnen te komen. Wat je ook nog zou kunnen overwegen is om met een hbo propedeuse door te stromen naar de Universiteit van Antwerpen of de Universiteit van Gent.

Maar hou er rekening mee dat diergeneeskunde een hele zware studie is. Ik ben naar de open dag in Antwerpen geweest en er bleef maar op gehamerd worden hoe groot de studielast is, hoe weinig mensen uiteindelijk slagen, hoe hoog de percentages zijn van mensen die het gewoon niet aan kunnen en ga zo maar door. Je moet heel veel leren en erg goed zijn in scheikunde, natuurkunde en biologie wil je het aan kunnen.

Als ik jou was zou ik de moeite besparen en naar andere studies kijken.

hmm ik denk dat ik maar naar andere studies ga kijken, natuurkunde heb ik juist laten vallen omdat ik zo slecht was… ik denk dat ik het dan niet zou redden

Hallooo!

Ik was zelf begonnen aan vwo (tweetalig 3 jaar) en ben toen in het vierde naar havo gezakt door persoonlijke omstandigheden. Toen heb ik mijn havo gehaald (cm profiel) en ben daarna doorgegaan naar 5vwo en nu zit ik op 6vwo (nog steeds cm profiel).
Ik zou diergeneeskunde ook echt super leuk vinden! Ik heb vorig jaar al gekeken in Belgie, en had zelf het gevoel dat Antwerpen (de bachelor eerste drie jaar, de master moet in Gent) vrij veel begeleiding gaf voor mensen die moeite hebben met bv. scheikunde of natuurkunde.
Ik twijfel zelf ook nog tussen deze studie en een andere, ook omdat ik bang ben dat ik het niveau niet bij zou kunnen houden.
Maar in Belgie mag iedereen aan die studie beginnen, dus er zullen meer mensen zijn die geen ng of nt profiel hebben gehad. In het eerste jaar brengen ze alle vakken zoals scheikunde naar een universitair niveau, dan beginnen ze dus bij de basis, alleen gaan ze er heel snel doorheen waardoor sommigen het niet bij kunnen houden. Maar op de site van UAntwerpen hebben ze "bijspijker"materiaal wat je kunt gebruiken om je basis bij te spijkeren. Ook is er overbruggingsonderwijs dat je een paar weken voor je aan de opleiding begint kunt volgen (in bijvoorbeeld scheikunde etc.). Ook is er in Antwerpen de mogelijkheid om naast je lessen bij een soort van “bijles groepen” te gaan leren, dat heet volgens mij het monitoraat.
Ik zou, als diergeneeskunde echt is wat je het liefste zou doen, nog even kijken bij een open dag of op de site. Want in Antwerpen bieden ze best veel ondersteuning zoals je kunt lezen!
Ik snap de twijfel overigens wel hoor, de enige reden dat ik nog niet zeker weet dat ik diergeneeskunde wil doen is omdat het me zo ontzettend veel werk lijkt en heel lastig, maar wilde deze info toch even met je delen :blush:

Ps. je kunt in Antwerpen of Gent dus aan diergeneeskunde beginnen met elk vwo diploma (maakt niet uit welk profiel)

Ik zou het trouwens sowieso wel leuk vinden als er hier ergens nog meer mensen zijn die hetzelfde probleem hebben? of hebben gehad? of mensen die diergeneeskunde studeren in belgie?

Sorry voor de nieuwsgierigheid :blush: