'Dieren gaan dood, maar ach, ik heb geld'

Dat de regenwouden er aan gaan door de productie van vanalles is volgens mij al breed bekend. Maar sinds kort ontvang ik dus mailtjes van greenpeace die me toch echt even hebben geconfronteerd. Ik wilde een filmpje dat ze stuurden graag met jullie delen.
Wat vinden jullie er van? Ga jij het gebruiken van bepaalde producten nu vermijden?

De afgelopen maand registreerde NASA 1.448 brandhaarden in de regenwouden van Sumatra. Verbranding is hét middel om grond vrij te maken voor onder andere de palmolie die bedrijven zoals Procter & Gamble kopen. Met elke brand neemt de overlevingskans van tijgers en orang-oetans af.

Naast kritischer kijken naar producten is het ook mogelijk om zelf gemakkelijk actie te voeren online. Zijn er mensen die dit doen? Een paar posts verder staat overigens een link waarbij je binnen een handomdraai kan protesteren.

P.S
Met de titel van dit topic wilde ik de gedachtegang van dergelijke bedrijven aangeven.

Ik koop alleen maar Lush (of de natural lijn van Hema als ik krap bij kas zit) dus producten van P&G komen bij mij sowieso de deur niet in.

Ik let sowieso al op ingrediënten van voedsel en cosmetica.

Ik koop ook alleen Lush en mn verdere cosmetica is voor zover ik weet ook wel natuur/diervriendelijk.

Ik probeer er wel op te letten maar eerlijk gezegd doe ik het niet altijd. Tegenwoordig moet je op zoveel letten dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Misschien ben ik daar te lui in maar als je op alles moet letten dan moet je kijken of iets wel biologisch is, niet door kinderen of door slaven wordt gemaakt, er geen bossen voor gekapt zijn, het niet op dieren getest is, de grondstoffen niet op dieren getest zijn, etc. etc.

Ik heb geen geld om bij alles wat ik koop te letten of er geen dierenleed/kinderarbeid/mensenleed/milieuverwoesting/geimporteerd vanuit foute landen etc. bij zit.

Procter & Gamble doen trouwens ook veel goede dingen voor het milieu, dat vergeten ze er dan weer bij te melden.

Merken daarvan zijn trouwens onder andere:
Ariel, Dreft, Alldays, Gilette, Pampers, Max Factor, Olaz, Oral B, Wella en Bruno Banani.

Dus die onderste merken zijn niet goed? Ik verdiep me er helaas niet zo goed in…

Dit. Het houd gewoon niet op. Is het product niet getest op dieren, dan is er wel een oerwoud voor gekapt. Brengt het iets goede voor de derde wereld, is het weer op dieren getest en ga zo maar door. (De voorbeelden zijn bij wijze van spreken natuurlijk)
Ik probeer er met recht op te letten, maar ook ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ja dit is inderdaad waar. En dan heb je nog kinderarbeid, of slechte werkomstandigheden voor volwassen mensen.

Maar in plaats van producten vermijden kan je ook heel gemakkelijk zelf actie voeren om dit tegen te gaan.

Kopieer de link van het filmpje: http://youtu.be/8NbsVwzTb_A

Tegenwoordig hoeft het namelijk geen ver van je bed show meer te zijn en iets wat andere mensen wel oplossen. Langleve social media haha.

Ik koop alles bij onze natuur winkel, dus alles wat ik koop is biologisch, ook huidverzorging, make up ben ik nog aan het zoeken. En ik ga als ik 18 ben me misschien ook bij greenpeace aansluiten, en ik snap niet dat al die head en shoulders troep nog mag verkocht worden!!!

Misschien heel slecht, maar ik let er niet heel erg op… Punt is dat ik niet goed weet waar ik op moet letten, en omdat er dan zoveel slechte dingen zijn. Ik koop geen echt leer of bont, maar daar houden mijn acties ook wel op. Ik vind het heel erg dat die regenwouden kapot worden gemaakt voor onze troep, maar tegenwoordig word er geen 1 product meer gemaakt zonder er slechte dingen voor te hebben gedaan. Zelfs de komkommers zijn niet meer ‘‘gezond’’ en milieuvriendelijk, omdat ze onder gespoten worden met troep om insecten te weren en langer houdbaar te blijven. In mijn ogen blijf je dan bezig met scheiden.

Ik probeer er wel op te letten ja. In ieder geval met make-up let ik er zeker op.

Je moet tegenwoordig een hele lijst meenemen met alle ingrediënten, producten en merken die je niet mag kopen. Het wordt gewoon te veel voor de consument.
Zelf let ik er dan ook niet op, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik bijna niks van P&G koop.

Hier sluit ik me volledig bij aan. Het is ontzettend verwarrend allemaal. En soms ook misleidend (zoals de puur&eerlijk producten van de AH die enige tijd geleden in het nieuws waren).
Ik ga wel eens naar de bio-winkel, maar sommige producten zijn zo duur, daar heb ik het geld gewoon niet voor :frowning_face:

Nu ga ik er wel op letten dat ik geen oral b ofzo ga kopen. Gelukkig ook nog niet gedaan, vind het altijd wel echt deprimerend om dit soort dingen weer te lezen.

En dan vind ik het zo dom dat mensen zeggen “Ooh, wat erg, niet normaal dit, verschrikkelijk, laat het stoppen, ik gebruik geen palm olie meer hoor” en vervolgens kleding aantrekken wat in elkaar is gezet door kleine kinderen en neerploffen op een stoel van Coromandel terwijl ondertussen de kraan nog loopt en ze vanochtend nog een eitje hebben gegeten van kip in de legbatterij

Tuurlijk vind ik dit erg, maar tegenwoordig kan je er ook bijna niet meer omheen.

ik moet wel zeggen dat ik alleen om dieren en de natuur geef. Dat ik kleding draag wat gemaakt is door kinderen kan me vrij weinig schelen.