Dieren aanrijden en doorrijden: strafbaar of niet? [discussie]

Hoi.
Ik open dit topic, omdat ik de laatste tijd met een aantal mensen een gesprek had over dit onderwerp.
Ik heb dus al een tijdje mijn rijbewijs en ben doodsbang dat ik perongeluk een dier aanrij. Ik ben er gewoon bang voor, want ik zou dan echt maanden met een schuldgevoel lopen.
Nu heb ik dus gehoord dat er echt tig mensen duiven, eenden, konijnen, herten etc. hebben aangereden en het gewoon ‘niets’ vinden. Nu ligt dat schuldgevoel bij iedereen anders, maar doorrijden vind ik echt onbegrijpelijk tbh. Als je een mens aanrijd rij je toch ook niet zomaar door? Omdat het een dier is, is het minder belangrijk?

Ook heb ik vernomen dat het niet echt strafbaar is, als je een dier aanrijdt. Er zijn wel een paar regels dacht ik, dat als dat beest een baasje heeft het wel strafbaar is, maar als je gewoon een hert aanrijd en lekker verder gaat met je reis, is dat niet strafbaar (correct me if Im wrong).

Wat vinden jullie hiervan?
Moet het strafbaar zijn als je een dier aanrijdt en dat beest gewoon laat liggen daar?

NIEUWE STELLING:

[b]‘Het is strafbaar om een dier aan te rijden op wegen BUITEN snelwegen en autowegen en die daar achter te laten, zonder de ambulance te bellen.’

Eens of oneens?[/b]

nou eigenlijk zou het strafbaar moeten worden als je doorrijd, een dierenambulance bellen oid is echt niet zo moeilijk.

Ja precies, je kan zo ff een dierenambulance bellen en klaar. Ik vind ook dat dat verplicht moet worden.

En wat als dat dier dood is? Wat valt er dan nog te doen?

Nou, bijvoorbeeld opruimen. Op een gemiddelde schooldag kom ik 1 dode kat, 1 dode egel en 1 dode vogel tegen en dit is niet overdreven. Ik vind het zo erg dat mensen het laten liggen en niet opruimen ofzo.

Je kan altijd bellen, ook als het dood is, dan kan het worden weggehaald.

Dode dieren moeten opgeruimd worden vind ik, het is een vreselijk gezicht als je een dood dier ziet liggen waar al tig keer over is heen gereden.

Moeilijk, op sommige wegen is geen plek om te stoppen of uit te wijken. Ik ben echt een dierenliefhebber en vind dit lastig maar je kan het niet strafbaar maken. Dit kan voor groot gevaar zorgen in het verkeer.

nee maar weet je hjoe klein een vogeltje is

kikker worden ook altijd doorgereden maar die zie je amper
wat moet je daar aan doen?

Ik denk tbh niet dat je een weg kan afsluiten omdat de dierenambulance moet komen en dat mensen niet verder kunnen rijden.
Maar doorrijden is ook wel weer erg.

Ik vind het ook nooit zo fris als zon vogel op straat ligt, half ontleed en dan weken lang, als een iemand ff had gebeld…

Gewoon langs de kant leggen of in de berm. Althans, dat is iets wat ik zou doen.

Ah, ik zag vanmorgen een babykatje naast de weg liggen. Op z’n rugje en het buikje was opengescheurd. Ben er wel even niet goed van als ik dieren (vooral katten haha) langs de weg zie. (Het was echt een heel mooi katje, maar volgens mij nog niet eens uit het nest dus hoezo laat je die beestjes dan ook buiten?)
Jammer dat de persoon die het aangereden heeft het gewoon daar liet liggen, lag nog half op de weg.

Ik heb laatst een halfdode kat zien liggen midden op straat toen ik voorbij kwam fietsen. Het was al een raar gezicht dat er mensen aan de kant van de weg aan het bellen waren en weet ik het allemaal. Dus ik dacht al: huh? wat is hier aan de hand? En toen zag ik die kat.
Ik moest bijna huilen. Ik was echt even in shock. Die kat leefde nog. Ook al lag heel zijn buik open, maar zijn pootje bewoog nog. Hij had dus gewoon pijn. En dat vind ik zo zielig!

Dus ja, ik vind dat het verplicht moet worden om de dierenambulance te bellen en als het dier al dood is het tenminste van de weg af moet halen.
Maar dan komen de snelwegen: daar kan het helaas niet.

Ja ik word daar ook altijd niet zo goed van, vind dat zo zielig. Heb ik zelfs met vogeltjes…

Oh bah. Vind het nu al erg, als ik dat had gezien zou ik me echt slecht voelen denk ik.

Ik heb wel een keer hier een dierenambulance trouwens voor gebeld, er lag een puppy op die railsding en toen heb ik mijn vader laten stoppen bij de vluchtstrook en toen bleek het dat dat hondje een hele infectie had aan zijn wond en daar al een dag lag, maar hij leefde gelukkig nog en hij is nog gered door de dierenambulance dus.

Nee, dan zou ik het gewoon laten liggen.

Als mensen daar moeilijk over zouden doen zou ik echt iets hebben van “wat is er mis met sommige mensen”. Als je toch haast hebt dan neem je maar een omweg.