Dier- en veehouderij op HAS hogeschool

Hooi :slightly_smiling_face:

Wie gaat er aankomend schooljaar 2013/2014 op de HAS dier- en veehouderij studeren? Hier ben ik benieuwd naar.

Groetjes!

Ik heb net m’n eerste jaar afgerond, welke richting heb je gekozen?

Mag ik vragen waarom je voor deze opleiding hebt gekozen? Ik was er ook in geïnteresseerd hoor, maar de banen spraken me niet aan. Ik keek bij inHolland in Delft en vond de vakken me uiteindelijk ook niet aanspreken.

@joopisdoop Dierhouderij. Ik heb meer met gezelschapsdieren en paarden dan koeien, varkens en pluimvee

@sleipnir Ik heb deze opleiding gekozen, omdat ik eigenlijk diermanegement wilde doen. Maar die zit alleen in leeuwarden. Dus dan zou ik op kamers moeten waar ik persoonlijk nog niet klaar voor ben. Dier- en veehouderij heeft overeenkomsten met diermanegement alleen is het wat minder uitgebreid.

Oke, en wat wil je er uiteindelijk mee worden denk je? :slightly_smiling_face:

Ik heb geen idee… ik begin eigenlijk echt te twijfelen of deze studie wel iets voor mij is

Qua dierhouderij is er weinig werk te vinden. Ik zelf ben nu ook gestopt en geswitcht naar Voedingsmiddelentechnologie, omdat ik de projecten en vakken erg saai vond. Ze proberen je op de opleiding ook zo veel mogelijk te stimuleren om voor vee te kiezen, door alle projecten en vakken wat meer op vee te richten. Of dat in het 2e jaar ook nog steeds is weet ik niet.

Ik kan nu nog voor iets anders gaan. Bedankt voor de informatie! Ik wil natuurlijk wel werk hebben. mm

Haha klopt, dat is wat het voor mij ook tegenhield. Heb je niet toevallig ook nog een 2e keuze?

Diermanagement dus. Maar omdat het een soort gelijke opleiding is, houdt het me ook een beetje tegen. Plus dat ik dan op kamers moet…

Weet jij nog een opleiding? want ik loop echt vast

Mijn ouders willen dus niet dat ik naar leeuwarden ga, omdat zij denken dat dier- en veehouderij niet veel verschilt van diermanegement. Ook zeggen zij dat ik het maar een jaar in Den Bosch moet proberen, omdat ze de bron Girlscene niet voldoende vinden. En als dat jaar mij niet bevalt dat ik dan het tweede jaar maar in leeuwarden moet instromen. Iemand enig idee of dat kan?

Waarom laat jij je ouders voor je beslissen? Volgens mij hebben ze zich niet eens in de opleidingen verdiept. Ben je wel naar een opendag geweest? Want het management staat in dier- en veehouderij niet centraal. Je kan er adviseur mee worden en beetje vage onderzoeken doen. Ik vond het allemaal een beetje vaag, haha. Je kan ook in de dierentuin oid alleen die kans is heel klein, omdat er maar heel weinig mensen nodig zijn en een veel en veel te groot aanbod. Dit is wat mij verteld is op een opendag.

Waarom zoek je zelf niet de informatie op internet op en laat dat aan je ouders zien?

En om zelf een andere opleiding te kiezen, moet je toch echt zelf doen. Ik ben van operatieassistent naar dier- en veehouderij gegaan en uiteindelijk word het forensisch laboratorium onderzoek. Dit past ook 't best bij me dus, maar ik heb dan ook wel heel veel tijd in m’n studiekeuze gestoken…

^ ja ik vind de opleidingen ook verschillen. Volgens mij houdt dier- en veehouderij meer in het houden van dieren. En diermanegement ja dat niet. En het is sowieso breder. Je kunt er meer mee.
Ik laat mijn ouders niet beslissen. Ze willen niet dat ik uit huis ga -__- En omdat ik nog niet zeker weet wat ik wil worden, hebben ze liever dat ik iets hier in de “buurt” kies

Als je het niet zeker weet kan je beter een tussenjaar nemen, dan dat je de verkeerde beslissing maakt. Maar ik zou je best willen helpen met je studiekeuze hoor, als je dat wilt. :slightly_smiling_face:

een tussenjaar wil ik liever niet aangezien ik er niet tegen kan zolang niet aan school te werken :flushed:
Ja, als je dat zou willen? Mijn interesses liggen breed en ik ben te twijfelachtig daarom weet ik het allemaal niet.

• ik houd van dieren haha
  • Ik wil ergens nog dierenarts worden, alleen ik weet niet of ik het aan kan. Het blijkt pittig te zijn.
  • De richting dierproeven van Diermanagement leek mij ook iets, want dingen onderzoeken is leuk.
  • 40 uur per week aan een bureau zitten is niks voor mij
  • Dingen organiseren lijkt mij ook iets.

Ik weet niet of dit helpt?

Haha je interesses zijn zo breed! Heb je wel eens langer met dieren gewerkt? Want veel mensen houden van dieren, maar om er 20 op een dag te moeten verzorgen vinden ze dan toch niet zo leuk. Want 1 is altijd leuker en meer bijzonder waardoor je die meer aandacht wil geven, haha.

Je kan altijd nog je P halen en dan een jaartje diergeneeskunde proberen in Antwerpen. Het is inderdaad erg pittig, maar waar een wil is, is een weg!

Even heel random, maar ‘dierproeven’ lijkt me niet dat je dan dieren gaat onderzoeken zoals jij zegt! Eerder gewoon ja, proefdieren. Kijken hoe ze reageren op medicijnen etc, injecties geven voor onderzoek. Tenzij ik het helemaal verkeerd opvat.

Heb je nu trouwens HAVO afgerond? Vind je het dan niet wat om eventueel eerst VWO te doen, als je nog helemaal niet weet wat je eigenlijk zou willen? Want dan heb je daarna ook weer meer mogelijkheden.