Diepe onvoldoendes, niet op overgaan staan.

Hee.

Er is een topic dat een soort van gelijk is maar dat had ik niet super veel aan.
Het zit dus zo, ik zit in 3 Havo, de afgelopen 2 jaar gingen wel goed. Ik stond 2 onvoldoendes (2 vijven) die ik voor het rapport kon wegwerken tot 6en. Op een of andere reden heb ik het aan het begin van het jaar goed verpest. Ik sta 5 tekorten, 3 onvoldoendes (2 vieren en 1 vijf). Opzich heb ik weinig onvoldoendes maar als ik een onvoldoende heb is het ook meteen wel laag… Ik wil hier zo snel mogelijk van af. Ik wil niet dat ik door het begin van het jaar niet over ga. Ook een mentor/informatie avond liet school ook weten dat als ik voor het eerste rapport niet op overga sta dat de kans ook in het algemeen heel klein is dat ik wel overga, dit was een algemeen gesprek over wat er dit jaar te verwachten valt. Ook heb ik dit jaar profiel keuzes, ik maak me nu wel erg zorgen om mijn school jaar… Heeft iemand tips om er zo snel mogelijk van af te komen?

Ga heel hard aan het werk. Maak je huiswerk dus en begin op tijd met leren.
Denk ook voor jezelf na of het misschien beter voor je is als je een jaartje blijft zitten of nu nog besluit om naar vmbo-t te gaan (dan kun je daarna altijd nog havo gaan doen). Misschien is het juist beter voor je om de druk te verlagen zodat je op het juiste niveau kunt zitten. Informeer dus eens bij je mentor of de decaan of switchen nog mogelijk zou zijn.

Ik vind het raar dat jouw school dat soort dingen zegt. Dat je in het begin van het jaar slecht staat, zegt nog helemaal niks. Je hebt immers nog een heel jaar om je cijfers op te halen. Misschien ligt de stof die je nu hebt behandeld je niet zo, maar de stof van de rest van het jaar wel en haal jij je cijfers gewoon weer op. Ik zou me pas echt zorgen gaan maken als je onvoldoendes blijft halen. En juist door die profielkeuzes kun je de vakken waar je niet goed in bent laten vallen, dus ook daar zou ik me geen zorgen om maken.

Doe gewoon in ieder geval je best, meer dan dat kun je niet doen. Dan komt het vanzelf wel goed. :sob::muscle:

:beer: :beer: ik ga (o.a.) door hetzelfde op dit moment.

Het is nog niet te laat, als je hard werkt kun je het gewoon halen. Succes!

In 3 vwo stond ik er ook ongeveer zo voor en ik heb het jaar afgerond met maar één tekort voor een vak wat ik liet vallen :’) Dus geef de moed niet op, het lukt je vast wel als je gewoon echt aan het werk gaat.

Mijn broertje staat altijd 2 maanden voor dat het schooljaar is afgelopen nog 5 onvoldoendes en aan het einde nog maar 1, dus het kan wel. Je moet alleen hard werken. Ga anders op huiswerkbegeleiding.

Ik heb tot nu toe ieder jaar hetzelfde gehad als jij, met name vorig jaar (4vwo) en toen dreigde ze ook met ‘als je zo doorgaat ga je niet over’ rond de kerstvakantie en ik kan niks anders zeggen als er echt dubbel zo hard tegen aan gaan en hulp aan je leraren vragen waar nodig.

Bedankt allemaal! Ja ik begrijp ook niet helemaal waarom mijn school dat soort dingen zegt. Ik denk dat het niet zo zeer ligt dat ik het niet aan kan maar omdat ik het verpest heb door er gewoon niet genoeg voor te leren. Maar ik schrok wel zegmaar. Ik wil ook wel m’n best doen ja het geeft het me het gevoel dat dit in ieder geval niet erger moet worden. Op onze school is ook huiswerkbegeleiding ja, daar ga ik het maar even met me ouders over hebben… Misschien kan ik ook een gesprek met m’n mentor houden.

Daarbij ga ik ook heel erg aan de slag ja!!!

Het is nog lang niet te laat hoor :slightly_smiling_face: Ga ervoor, en je zult zien dat je het kunt!
Zo had ik vorig jaar met de proefexamens een 2,6 voor Engels (en verder alleen maar onvoldoendes) en dacht ik (anderen) dat ik het nooit zou halen.
Maar nu ben ik gewoon geslaagd met alleen maar voldoendes en een 6,4 voor Engels :upside_down_face: BAM! Hihi :slightly_smiling_face: Oftewel: als je ervoor gaat, kan je het echt!

Mijn broertje zat vorig jaar in havo3 en hij heeft -9 gestaan (ik denk rond deze tijd?) en hij is uiteindelijk nog over gegaan! Hij haalt nu veel betere cijfers dan vorig jaar omdat hij de vakken waar hij moeite mee had (de talen) heeft laten vallen. Ik weet niet waar jij onvoldoendes in haalt, maar misschien kun je die vakken laten vallen volgend jaar? Dan is het dit jaar even door bikkelen en misschien bijles nemen, maar dan ben je er daarna wel vanaf!

Dit, alleen dan zat ik vorig jaar in 5vwo

Gelukkig, dit maakt me een stuk zekerder! Bedankt :flushed:

Er zijn zat mensen die ik ken die het jaar startten met 8 of 9 tekorten en dat ze die allemaal weggewerkt hadden aan het eind van het jaar. Dus er is echt nog een kans voor je dat je dit jaar kunt halen! Gewoon extra hard je best doen en ruim van te voren beginnen met alles te leren!

Ik stond in het begin van 4 havo 7 onvoldoendes en ben uiteindelijk overgegaan naar havo 5.
Huiswerk maken en ook echt goed bijhouden, opletten in de les en vragen als je iets niet snapt (als je vind dat de leraar niet uit kan leggen vraag dan aan klasgenoten, vrienden, oudere broer/zus) Maak een betere planning voor je toetsweken en denk nu niet dat het al te laat is want het kan nog!

Ik stond aan het begin van de derde 12 tekorten en ben met 0 overgegaan en in de vierde iets soortgelijks, als ik het kan kan jij het ook. Gewoon hard werken. (gewoon, gewoon, idk. ik doe nu ook weer vrij weinig, oh well)

Zelfde situatie gehad vorig jaar, en ik had het inprincipe gewoon kunnen halen als ik me huiswerk maakte e goed leerde.