Dichtklappen na opmerking.

Hee meiden,
Ik heb niet echt een probleem maar ik zit er al best wel lang mee. Ik wil niet overkomen als iemand met een zeikverhaal. Alvast sorry voor het lange verhaal.

Ik heb een vriendinnen groep met 6 andere meisjes (M,A,L,K,D,P). D & K zijn er vorig jaar bij gekomen en A & L ken ik al mijn hele leven. Het eerste jaar met z’n alle ging allemaal in het begin wel leuk en gezellig maar ik heb het idee dat ze mij niet echt aardig vinden (behalve L). Er zijn ook wat problemen binnen de groep.

Nu zijn we dus gesplitst met de klassen en ik zit nu met A, D en K in de klas. Onze humor is best wel sarcastisch naar elkaar maar nooit echt gemeen. Vandaag gingen we namelijk met de klas een dagje weg en wij een beetje kletsen en grapjes maken.

K vertelde gister dat ze een hele knappe jongen had leren kennen op vakantie, een heel verhaal en hij is 21 jaar. Dus wij staan met 2 andere jongens uit de klas te praten en opeens komt die jongen ter sprake en iedereen van ons groepje maakt er grapjes over en vertelde het verhaal. K moest er wel om lachen enzo. Toen later die middag vroeg een andere jongen uit de klas er over en toen maakte ik het grapje over: Ja dat is der vriendje. Dus opeens wordt K boos en zegt: Doe even normaal net deed je ook al zo en het is niet grappig. D en A gaven haar helemaal gelijk (zij deden het zelf). Sindsdien heb ik die middag zowat niks meer gezegd.

Dit is iets wat vaker gebeurd en ik klap dan helemaal dicht. Ik weet dat ze het over me hebben als ik er niet ben en dat ik dan zo doe. En als ik dan niks meer zeg en iemand vraagt wat er is dan kijken ze me allemaal aan van: Ja inderdaad wat is er nou? Ik weet gewoon niet hoe ik dan ‘normaal’ kan doen alsof er niks is gebeurd. Ik heb hier heel erg last van en weet niet meer wat ik moet doen. Ook naar vreemde klap ik helemaal dicht. En ik kan het dan niet echt ‘los laten’.

Heeft iemand tips of hetzelfde? Sorry voor dit vreselijk lange verhaal!
EDIT: Ik heb er al over nagedacht om het contact een soort van te verbreken maar ik zit nog bij ze in de klas en we gaan het zelfde vakkenpakket kiezen. Ook heb ik eigenlijk geen echte vrienden om school of daaromheen. Ze zijn verder wel heel erg aardig (al lijkt het niet zo) maar dit komt dus best vaak voor.

Wat gemeen :’) Kan zelf geen tips geven want ik heb hetzelfde.

Jammer dat je meteen dichtklapt als zij zo’n opmerking naar je maken. Tips heb ik niet echt betreft het dichtklappen na een nare opmerking, maar ik denk dat dat niet het grootste probleem is van je situatie… Als het goede vriendinnen van mij waren, zou ik eerlijk gezegd meteen reageren in de trant van dat het maar een grapje was of iets dergelijks. Ook vervelend dat de andere meiden D en A het met haar eens waren, terwijl zij dat ook doen. Zo te zien ziet K jou niet echt zitten.Ik zou eens met K praten als je het aandurft en maak gewoon opmerkingen naar haar toe, aangezien ze dat niet echt tolereert (van jou dus alleen :S ).

Dankjewel, ik kan het verder met K heel goed vinden maar ik zei al: Het was maar een grapje en toen keek iedereen van die tafel + die 3 jongens mij allemaal aan en toen klapte ik dicht.

Als hun zoiets flauws zeggen moet je gewoon de bal terug kaatsen.
Als hun zeggen dat jouw opmerking nergens op slaat zeg dan gewoon dat het een
geintje was. En als ze geen grapje kunnen hebben is dat best kinderachtig :’)

Moeilijk in te schatten hoe boos K werd na je opmerking. Als dat dan best meevalt (en misschien zelfs sarcastisch was) en je dan toch dichtklapt, dan is het eerlijk gezegd moeilijk te zeggen wat je er tegen kunt doen. Ik bedoel: als je sarcastisch naar elkaar blijft doen, kan dat op een gegeven moment toch serieus genomen worden en allemaal vervelend zijn. Ik denk dat je dan eigenlijk beter moet aanvoelen hoe ver je kan gaan met jullie sarcastische opmerkingen en sowieso moet je ook wel tegen een stootje kunnen. Ik denk dat het dan niet perse jouw type personen zijn, maar wel gewoon aardig (kunnen) zijn :slightly_smiling_face: Dus inderdaad misschien minder contact met ze hebben en proberen nieuwe vrienden te maken?

@tenguchii Je hebt gelijk. Ik weet van mezelf dat ik me dat heel erg aan kan trekken en niet heel goed tegen een stootje kan. Ik heb ook geen flauw idee hoe je dat kan ‘leren’. Het is niet dat ze heel boos werd maar ze zei opeens dat tegen mij en niet tegen de andere, wat is dus raar en best lullig vond.

Ik denk niet dat je zoiets kan leren, maar als het je vaak overkomt dan “wen” je er wel misschien aan? Weet niet zo goed of dat een goede zaak is perse :stuck_out_tongue: Aangezien het dus wel specifiek zo raar op jou alleen reageerde. Misschien deed ze dat wel, omdat ze weet dat je misschien gevoeliger hiervoor bent en dus misschien ook minder goed in de groep past?

Haha ik denk inderdaad dat je er aan moet ‘wennen’. Ik denk inderdaad dat zij het misschien zo ziet: Dat ik gevoeliger daar voor ben en dus want minder in de groep pas. Ik spreek altijd met mezelf af dat als er weer zoiets gebeurd dat ik een opmerking terug maak maar op het moment zelf durf ik het weer niet… :flushed: