DESTEP- en ABCD-analyse

Hey meiden!

Ik zit momenteel in 6 vwo en ben natuurlijk druk bezig met mijn profielwerkstuk. Ik doe mijn profielwerkstuk over hoe Unilever haar marketingbeleid toepast per doelgroep en welk effect dit heeft op de concurrentiepositie etc blablabla.

Ik loop helaas alleen vast bij de DESTEP- en ABCD-analyse, ik heb de analyses zelf al wel uitgelegd maar vind het moeilijk toe te passen op Unilever.

Heeft iemand misschien nog een DESTEP- en/of ABCD-analyse van een willekeurig bedrijf liggen wat ik als voorbeeld zou mogen gebruiken? :flushed:

Tips zijn natuurlijk ook altijd welkom, ik hoor graag van jullie!

Zijn er op internet niet voorbeelden te vinden van andere bedrijven?

Heb wel gezocht maar heb er geen (of in ieder geval geen goede) kunnen vinden!

Hoi,

Ik heb veel gewerkt met De-STEP, het ABCD model ken ik helaas niet.

Dit is een DE-STEP analyse die ik drie jaar geleden heb geschreven. Toen zat ik in de eerste van mijn HBO opleiding. Ik heb er ook wel eentje van mijn derde leerjaar, maar die is erg lang en niet specifiek op een bedrijf gericht.

DeSTEP:
Demografische factoren: Het geboortecijfer daalt de laatste jaren steeds meer. Dit heeft effect op de hoeveelheid kinderen die in de groep zitten. De capaciteit van het kinderdagverblijf is 12 kinderen per 2 medewerkers. Dit is dan één groep. Dit wordt vaak niet gehaald.
Ecologische factoren: Het kinderdagverblijf is goed te bereiken. Het ligt in een zijstraat van een grote straat. Het ligt naast een basisschool en verder op een paar winkels zoals een supermarkt. Hierdoor is er ook voldoende parkeerplaats en er is een bushalte voor de deur.
Sociaal-culturele: Nederland is een multicultureel land. Dit zie je bij mij voornamelijk terug in de verscheidenheid van ouders en kinderen. De hele organisatie wordt gedraaid door vrouwen. Dit zal voornamelijk komen, omdat pedagogisch medewerker een vrouwenbaan wordt genoemd door de maatschappij.
Technologische factoren: De huidige ontwikkeling op techniek heeft weinig invloed op het kinderdagverblijf. De kinderen zijn vaak te jong om de spullen te gebruiken.
Economische factoren: De bezuinigen waren dit jaar goed zichtbaar in het kinderdagverblijf. Er kwam een brief dat er moest gekeken worden waar de konden bezuinigen. En het personeel werd onderling opnieuw verdeeld in de groepen en ook naar andere locaties gestuurd.
Politieke en juridische factoren: De kinderdagverblijven worden steeds duurder. Dit komt voornamelijk door de bezuinigen op de subsidies. Vaak is het dan economisch beter dat één van de ouders stopt met werken om voor de kinderen te zorgen.

Ik heb alleen DESTEP gebruikt. Heb zo geen voorbeeld liggen maar de D staat voor demografisch waarbij cijfers van de inwoners van de buurt bijvoorbeeld worden geplaatst. Ook de werkloosheid e.d. kan hierin vermeld worden.

Economisch is voor hoe de economie in de omgeving is.
Sociaal-cultureel gaat over gewoontes en culturele aspecten zoals er zijn 4 bibliotheken in de buurt.
Technologisch hoe gaan de technische/automatisering aspecten. Vernieuwd de wereld/organisatie snel en gaat het mee met de huidige tijd
Ecologisch gaat over hoe groen het bedrijf doet. Scheid het afval e.d.
Politiek: aan welke regels heeft het bedrijf zich te houden. Bijvoorbeeld het mag niet open op zondag want dat is vanuit de gemeente niet goedgekeurd of er mag geen muziek op straat worden afgespeeld.