Dessinontwerpen

Wat is dessinontwerp?
Als dessinontwerper ontwerp je decoratieve patronen (dessins) voor textiel, bijvoorbeeld voor woningtextiel, kleding of meubelbekleding. Maar ook behang of kantoorproducten kunnen worden bedrukt met decoratieve patronen. De mogelijkheden zijn eindeloos! Dessins worden doorgaans in Adobe Illustrator ontworpen omdat het resultaat in vectorformaat is en eindeloos geschaald kan worden zonder kwaliteitsverlies. De dessins lopen naadloos door waardoor elk oppervlak volledig met het patroon kan worden bedekt.

Enkele voorbeelden (niet van mij)

http://image-1.nuvango.com/public_artwork/anna-deegan/500712/thumb/sea-patrol.jpg

http://pinso.co.uk/wp-content/uploads/2013/01/Lab-C_2-e1357809747538.jpg

https://m2.behance.net/rendition/pm/21636955/disp/f5d97aa8089144aaddcf52554fd5959b.jpg

Waar kan ik het leren?

Toevoegingen? Laat het me weten!

En nu jij!
Maak jij wel eens dessins? Lijkt het je leuk om het te leren? Welke dessins of dessinontwerpers vind jij echt tof? Klets hier over alles dat met dessinontwerp te maken heeft!

Zelf ben ik eind juli begonnen aan een session op Skillshare waarbij je 3 aansluitende cursussen van Bonnie Christine volgt over surface pattern design. Bonnie legt het echt super goed uit en het is ontzettend leuk om inspiratie te zoeken, te schetsen en je ontwerp daarna tot leven te zien komen :grinning:

Mijn eerste ontwerp is inmiddels af!

Wat leuk gedaan! Lijkt me ook heel leuk om te doen. Binnenkort moet ik voor school alle Adobe programma’s aanschaffen, dus dan kan ik wel een poging doen als ik er tijd voor heb :slightly_smiling_face:

Ik zou het zeker eens proberen! :grinning: Als je eenmaal de basis van Illustrator onder de knie hebt is het maken van een doorlopend patroon een eitje.

Ik heb vanmiddag nog een simpel patroon met diamantjes gemaakt en deze in een mock-up geplaatst (net als de vorige):

Oh wat leuk! Wat handig ook die sites. Ik ken zelf geen namen van designers, maar wat jij maakt Yisha is erg mooi. Vooral die met diamantjes vind ik prachtig.

Leuk gedaan Yisha! Ik heb het zelf eens moeten doen met school, maar het moest met photoshop (had toen nog geen lessen gehad met illustrator) dus het resultaat is niet bepaald wat ik had gehoopt. Maar het lijkt me erg leuk om te doen!

Ik heb ook even iets geprobeerd dmv een tutorial op youtube.

Sorry als de foto heel groot is. Ik heb hem ook in een mock up geplaatst, tenminste een poging tot gedaan ;p

^ Gaaf!! :grinning: Lekker fris patroontje!
Ga je er nog meer maken denk je?

Wil je de tutorial hier ook delen trouwens? Misschien handig voor andere mensen die het willen leren :relieved:

Dankje! Ja ik ga er zeker meer maken, ik vind het eigenlijk heel erg leuk om kleurtjes bij elkaar te zoeken en zulke patronen in elkaar te zetten. Het is vrij ontspannend.

Dit is de tutorial: Create a Japanese Pattern with Adobe Illustrator CS6 - YouTube

Wat grappig, ik wilde dit toevallig ook gaan doen als aanvulling op mijn portfolio. Leuk om te zien! :grinning:

Deze heb ik van het weekend gemaakt, ook even in een mockupje gezet:

Wil graag nog wat ingewikkeldere dingen proberen maar mn illustrator skills zijn echt 0 op het moment.

Leuk PBG! Vooral dat ene ankertje in een andere kleur maakt 'm af :grinning: Ik vind die notebook mockup zo leuk om mee te werken c:

Lijkt me enorm leuk om te leren! Enig idee waar je een programma als adobe ilustrator minder duur (of gratis) kan krijgen?

Oooh, die ankertjes en diamantjes!
Gaaaaaf <3

Er is een proefversie van de Adobe software (30 dagen geloof ik). Als student kun je het ook goedkoper krijgen, of je moet het illegaal downloaden. Maar voor zover ik weet zijn er niet echt alternatieve programma’s die hetzelfde kunnen :frowning_face:

Je kan in principe 60 dagen proef nemen, 30 dagen op Adobe CC collectie en 30 dagen op de Adobe CS6 collectie ;p

Er zijn idd geen andere programma’s die vectoren kunnen maken. Als je photoshop wel hebt zou je het evt in shapes kunnen maken, dat is ook nog enigszins schaalbaar.

Inspi post met een paar van mijn favoriete dessinontwerpers (met Pinterest link voor meer) :upside_down_face:

Wendy Kendall

Elizabeth Olwen

Anna Deegan

Mijn eerste mini collectie bestaande uit 6 patronen is af! Dit was een opdracht voor een cursus op Skillshare. Als je het leuk vindt om te zien hoe deze tot stand is gekomen kun je hier mijn project bekijken.

Ik heb ook m’n eerste patroontje gemaakt haha

En gelijk nog eentje