depri en school

Hee meiden,

Ik zit de laatste tijd niet zo lekker in mijn vel. Hierdoor gaat het erg slecht op school. Ik doe niet veel meer voor school en ik heb er helemaal geen zin in. Het probleem is dat ik dit vorig jaar ook al had, en toen vond ik de opleiding die ik toen deed helemaal niet leuk en ben ik gestopt en een tijdje gaan werken. Nu ben ik dus opnieuw aan een andere opleiding begonnen, en op kamers gegaan. En op het begin vond ik het supper. Ik had veel vrienden gemaakt en ging veel uit en vond alles leuk. Maar opeens ging het heel slecht. Ik had een paar kleine dingetjes niet af en kon me niet verzetten eraan te beginnen. En toen stappelde de onafgemaakte werkjes zich op. Ik weet dat als ik er nu nog aan begin, ik het nog wel enigszins in kan halen. Maar het lukt gewoon niet. Ik staar telkens naar een leeg blad terwijl ik schetsen moet maken voor ontwerpen, maar mijn hoofd is leeg. En zo heb ik nog een hoop huiswerk wat gewoon niet wil lukken. Niet omdat ik het niet kan, maar omdat ik het niet wil. En tog weet ik zeker dat dit is wat ik leuk vind. Ik wil niet nog een keer stoppen met de opleiding.
Pff, help me!

xx

Weet je waar het aan ligt dat je niet zo lekker in je vel zit?

Maar probeer ieder dag even buiten te komen, daar fris je van op! En probeer ook goed en gezond te eten. Dingen te ordenen en er toch gewoon aan te beginnen. Want als iets dan lukt ben je ook were trots op jezelf! succes!

Misschien kan je er met een docent op school over praten. Ik ken het gevoel dat je jezelf er gewoon niet toe kan zetten om het te doen, en uiteindelijk ga je je alleen maar rotter voelen omdat het steeds meer word en het telkens in je gedachten is. Misschien kan je elke dag 1 dingetje doen?

Probeer elke keer een klein beetje te doen.
Schrijf elke keer als je iets gedaan hebt, dat op een papiertje.
Dus niet een lijst schrijven met wat je moet doen. Maar een lijstje met wat je gedaan hebt.
En inderdaad elke dag even naar buiten. En pauze houden.
Probeer iets te verzinnen wat jou opvrolijkt. Doe dat dan elke keer in zo’n pauze.
Ook moet je jezelf soms even de moed in spreken, en nu ga ik het gewoon doen! Ik kan het! :wink:

Je zou:

1. een to-do list kunnen maken. (en dan niet: ‘Werkstuk geschiedenis van de mens’ opschrijven maar bijv. opschrijven ‘inhoudsopgave schrijven werkstuk de geschiedenis vd mens’) zo kun je steeds iets afstrepen wat je gedaan hebt (;
  2. er over kunnen praten op school en dan erachter komen hoe het komt dat je niet lekker in je vel zit.
  3. jezelf belonen nadat je iets hebt gedaan. bijv. een schaal met popcorn/m&m’s naast je zetten en als je 1 opdracht hebt gedaan, mag je 1 pakken ofzo. Dit is natuurlijk beetje kinderachtig, maar je zou ook andere beloningen in kunnen stellen.
  4. iets doen om het leuker te maken. Muziekje op, chillkleding aan, ergens gaan itten waar je je prettig voelt.
  5. regelmatig een break nemen
  6. bedenken waarvoor je je huiswerk wilt maken. (verder denken dan het cijfer). Denk bijvoorbeeld aan het vak wat je wilt uitoefenen, de reis die je wilt maken na je studie, dat papiertje als je je opleiding hebt gehaald etc.

Dit was het wat ik denk dat je zou kunnen doen (;

Maar als je een lijst maakt met wat je allemaal moet doen, dat kan ook negatief werken, als het een mega lange lijst is.

Ja daar heb je gelijk in. Maar als je het daarom klein houdt, hele kleine dingen, dan merk je al gauw hoe snel het gaat als je het afstreept.

ik heb het ook alleen doe havo … heb echt nergens meer zin in enzo en word gek van al die stress… bah

ik maak ook altijd lijstjes en als ik dan iets af heb streep ik vol overga dat zinnetje op het lijstje door! geweldig om te doen :grinning: !
Of beloon jezelf met iets leuks als je een vak ofzo klaar hebt ^^ helpt vaak ook :grinning:

Gewoon doen, ookal wil je het niet. Als je het niet doet, zal je uiteindelijk moeten stoppen met je opleiding. Dus je kan eigenlijk niet anders…

Bedankt voor jullie reacties.
Ik weet niet wat de werkelijke oorzaak is waarom ik niet lekker in mijn vel zit, dus die ben ik gaan zoeken. Ik denk dat het belangrijker is eerst de oorzaak van het probleem te zoeken en dan de oplossing.
Hoe ik dat heb gedaan: Brieven schrijven. Heel veel brieven schrijven. Praten is beter, maar dat lukte me niet. Dus ben ik alles wat me dwars zit en alle gedachten op gaan schrijven. Zo kon ik er goed over nadenken. Ik ben er nog steeds mee bezig. Al 3 dagen nu. Deze brief(10 kantjes) is voor mijn moeder. Ook heb ik een brief aan mijn vriendin en leraar geschreven en eindelijk verteld dat het niet zo goed gaat. Toegeven is soms heel moeilijk, maar ik hoop dat het me iets gaat opleveren.
Liefs,

^ ga je ze ook echt versturen?

Je moet jezelf gewoon dwingen, zo raak je in een cirkel.
Je hebt geen zin om het te maken, het werk stapelt zich op en daardoor heb je nog meer geen zin om het te gaan maken, waardoor er nog meer werk komt. etc.

dwing jezelf.
als je dit dingetje doet, mag je een leuk shirtje uitzoeken bij de h&m.
als je dit en dat hebt gedaan, ga je zaterdag uit.
op die manier.
maak een schema met tijden die je voor dingen hebt.
zet je computer (of alleen msn dan) uit, eten en mobiel uit de buurt, alles wat afleidt weg. ga van te voren nog even lekker douchen en ga er echt voor zitten.

ik vind dit al heel knap hoor :slightly_smiling_face: het inzien dat t niet goed gaat en dat willen veranderen :slightly_smiling_face:

Ik heb ook dat ik niet lekker in mn vel zit en precies hetzelfde eigenlijk met m’n huiswerk… Zo zou ik een presentatie af moeten hebben, wat ik dus nog niet heb.

Ik vind het zo moeilijk hé. Denk dat ik dit topic ook even in de gaten houd;)!