depressiviteit

ik wist niet precies waar ik dit topic moest plaatsen maar volgens mij gaat dit wel een beetje over gezondheid toch?

hee,
vanaf vandaag heb ik me nog nooit zo verschrikkelijk gevoeld.
ik was 's ochtends echt heel erg moe, want ik sliep nogal laat. de rest van de dag was ik er ook niet echt bij.

ik zit op gymnasium (2e klas) en ik moet ontzettend wennen aan al het huiswerk. voor morgen moest ik heel veel doen. echt iets té veel voor de 2e week. ik kreeg het huiswerk maar niet af. het lukte allemaal niet. deels omdat ik zo moe was, maar ook omdat ik echt niet in de stemming was. dat komt omdat er bij het avondeten iets gebeurd was. (dat ‘iets’ dat gebeurd was hou ik liever privé). ik werd heel kwaad tijdens het eten en ik ben boos van tafel gelopen naar boven. toen ik boven was sloot ik mijzelf op op de zolder. ik had toen een paar spullen kapot gemaakt. terwijl ik dat eigenlijk nooit doe. ik was zó kwaad! ik moest huilen, stampen en gillen te gelijk. er kwam heel wat door me heen. ik wilde eigenlijk zelfmoord plegen. zó boos en ongelukkig voelde ik me. ik probeerde me met een sjaal te wurgen (of hoe ik dat dan ook moet noemen). maar, ik heb niet genoeg lef om mijzelf te vermoorden en ik wist dat ik dat toch niet ging doen. toch probeerde ik het (geen idee waarom. ik was toen gewoon mijzelf niet). ik trilde en ik voelde me helemaal leeg, verlaten en volkomen ongelukkig. ik moest ook nog al m’n huiswerk doen. en ik wist gewoon dat dat me niet ging lukken. want ik had nog helemaal niks aan m’n huiswerk gedaan. (ik reis ong. één uur dus ik ben vaak laat thuis.) ik heb me nog nooit zo erg gevoeld. even later ging ik weer naar beneden en probeerde ik mijn huiswerk te doen. maar het lukte gewoon niet. ik kon me maar niet concentreren.

even later ging ik op de laptop en zocht ik op google naar symptonen van depressiviteit. ik vond deze site: http://http://www.depressief.nl/content/depressiviteit/depressief.asp
heel veel kenmerken zie ik terug bij mij.
ik weet niet wat ik moet doen. ik wil dit niet tegen mijn mentor vertellen want onze band is niet heel goed. en ik heb nogal moeite om zulk soort persoonlijke dingen tegen mijn ouders te zeggen.
herkent iemand dit? of heb je tips?
bedankt voor het lezen.

X

Heb je dit al langer…? Of was dit alleen vandaag…?

het is een beetje vroeg om dit door die gebeurtenis (god knows what, misschien kan je het beter toch vertellen om het begrijpbaar te maken) bij het avond eten jezelf meteen depressief te noemen.
het is natuurlijk heel naar en vervelend, maar probeer met mensen te praten en praat je problemen van dat avondeten uit.

Niet iedereen mag en kan het woord depressiviteit gebruiken. Hoelang voel jij je al zo? Is het alleen vandaag dat je je zo kut voelt?
Er is verschil tussen depressie en een dip. Als ik jouw verhaal lees, dan denk ik eerder aan een dipje.

Depressie: Je voelt je al weken/maanden er slecht, lusteloos, moedeloos, en alle andere kenmerken van echt depressie.
Dip: Je voelt je erg down een dag, soms zelfs twee dagen ofzo, maar na een tijdje is het wel weer over.

Tip: Praat erover met iemand die je vertrouwd, vriendinnen/vertrouwenspersoon/ iemand anders…?, al helemaal als er problemen thuis zijn waardoor je je huiswerk niet kunt maken en dit vaker gebeurt en niet alleen maar een dagje.
Je kunt ook alles voor jezelf opschrijven, dat lucht ook op.

Ik heb zoiets al 2 jaar…

ik zou het niet weten, maar ik herken me wel in jouw stukje

Ik denk ook dat ik depressief bent.

Alsnog heb je geen vertrouwenspersoon op school?

ik vind depressief een groot woord, en vind ook niet dat je dat zomaar kan zeggen. (niet alleen jij, maar gewoon iedereen) toch denk ik dat met iemand praten heel erg kan helpen, succes!

Ik mag het lekkkker wel zeggen lekkerpuh niet janke doei

Wauw mensen als je je 1 dag klote voelt wil. dat niet meteen zeggen dat je depressief bent.

Lieve schat je verhaal begint met “vanaf vandaag”. Ga dan aub niet lopen smijten met termen als depressie etc.
1 van de belangrijkste criteria om aan een depressie ‘te vol doen’ is dat het langer dan twee maanden duurt.
Dat lijkt me zeker niet het geval bij jou. Ik zou zelfs eerlijk gezegt nog niets een kunnen praten over een dip, want het gaat bij jou over 1 dag. 1 dag waarin je een hoop nieuwe dingen moet verwerken, waarop je ruzie hebt gehad, en waarop je je kut hebt gevoeld.

Ik vind het heel erg rot voor je, maar je hebt geen last van een depressie, je hebt gewoon een k*t dag gehad

Depressief kun je je wel voelen 1 dag, maar niet zijn nee.

Misschien ben je gewoon gestrest door al je huiswerk.

Depressief wordt zo snel gezegd, ge kunt u misschien depri voelen ma als ge echt depressief zijt kunt ge met moeite op de computer om raad te vragen. Kun je zelf geen tv kijken, kun je niet voor je eigen gezin zorgen & je zit maar heel de dag in de zetel te staren… (heb het namelijks voor gehad in de familie dus ik weet heus wat depressief is) Je hebt misschien een burned-out maar dat is niks vergeleken met depressief :slightly_smiling_face:

Herkenbaar, ik ben sinds m’n negende al depressief verklaard door psychologen etc. en sinds kort is de stoornis dysthyme ook bij mij ontdekt. Maar in jou geval zou ik eerder zeggen dat het een momentje was. van depressie spreek je pas als het minstens 2 maanden dat mindere gevoel is, en dan ook echt het gevoel van je zo slecht voelen dat wat jij die avond had niet meer stopt die 2 weken lang. Dus echt geen enkel momentje goed voelt, al is het maar een minuutje.

In jouw geval is er dus echt geen sprake van een echte depressie, het kan best dat je even down was. Maar een echte depressie is veel heftiger, geloof me.

Ik vind, om eerlijk te zijn, dat je nogal overdrijft. En dat je absoluut de term depressief niet mag gebruiken. Dit is gewoon een typische kut dag. Een behoorlijk dipje waar je gewoon even in zit.

Het is heel normaal om even van slag te raken, maar probeer er weer bovenop te komen. Maak jezelf vrolijker en neem even de tijd voor jezelf. Je komt er vanzelf weer bovenop meis. (:

Vraag me af of de TS zelf nog gaat reageren.