Depressieve vriendin, what to do?

Hallo!

Ik heb eigenlijk echt hulp nodig. Mijn beste vriendin is al een tijdje depressief. Dit vertelde ze me ook een paar weken geleden. Ik probeer haar te helpen, maar ik weet niet goed hoe.
Ze snijdt zichzelf ook en ik heb onlangs haar littekens gezien, hier was ik van geschrokken, het waren er zoveel! Help me!
Hebben jullie hier al mee te maken gehad?

Mijn vriend heeft zichzelf gesneden. Hij is er met mijn hulp weer vanaf gekomen, maar of jij jouw vriendin kan helpen ligt natuurlijk helemaal aan de reden waarom ze snijdt. Praat met haar. Vraag haar er dingen over. En wees niet bang om te vragen of ze zichzelf toevallig gesneden heeft. Misschien beseft ze niet goed waar ze mee bezig is, of dat het niet nodig is dat ze dit doet. Als je het idee hebt dat ze alleen maar depressiever wordt, zou ik iemand van school inschakelen, of haar ouders. En het gaat niet vanzelf over, dat duurt wel een tijdje. Wees sterk voor haar!

Ik hoop dat niemand dit verkeerd gaat opnemen want ik bedoel er helemaal niets slechts mee maar hier op GS is er een automutilatie-topic. Er zijn een hoop meisjes die zich nu bevinden in dezelfde situatie als je vriendin. Misschien is het een idee om aan hen advies/tips te vragen over hoe je het best kan reageren op je vriendin en eventueel je hulp aanbieden. Ik heb er zelf geen ervaring mee, het is maar een suggestie.

Ik zal even proberen het topic te vinden.
http://forum.girlscene.nl/forum/beauty-health-hair/algemeen-automutilatietopic-4-255975.0.html

Ik heb een beetje in dezelfde situatie als je vriendin gezeten, en tja, het enige wat ik kan zeggen, zorg dat je er voor haar bent, ga leuke dingen met haar doen, lijdt haar af van slechte gedachten en emoties. En praat met haar over eventuele hulp die ze kan zoeken.

Het enige wat ik kan bedenken is…om haar niet te laten vallen en naar haar te luisteren.

Ik heb in jouw situatie gezeten.
Praat met haar erover, laat haar merken dat ze alles erover bij jou kwijt kan. Maar praat natuurlijk ook nog over normalen dingen en leidt haar af. Neem haar mee naar de kermis ofso, laat haar de leuke dingen van het leven zien.
Verder, als je denkt dat ze er zelf niet bovenop kan komen, kan je met haar praten over hulp zoeken en naar de huisarts gaan. Als zij dit zelf niet wil doen zou ik wel iniedergeval naar je mentrix of een vertrouwenspersoon gaan (misschien nu ook al…), dan kan je met een volwassene erover praten en ligt het niet alleen meer bij jou. Die volwassene kan je ook helpen een oplossing te zoeken. Dit is denk ik uiteindelijk beter.

Heel veel sterkte voor jou en je vriendin!

Echt bedankt iedereen! Ik zal ook eens kijken naar de link van Uncommonhearts!
En over professionele hulp heb ik al gesproken met haar, ze zegt dat ze het niet ziet zitten om naar een psycholoog te gaan, haar verhaal te doen aan een wildvreemde enzo. Maar toch al bedankt iedereen!

Haar zeker niet laten zitten, dat maakt het alleen maar erger. Ik heb dat zelf namelijk wél gehad dat iemand mij liet zitten en geloof me, dat is niet fijn.
Ik zou vooral goed naar haar luisteren en laten merken dat je haar wilt helpen en er altijd voor haar wilt zijn. Als ze geen hulp wilt, hoe moeilijk het ook is, moet je dat accepteren. Want mensen die zelf geen hulp willen kunnen ook niet geholpen worden.
Mocht het écht erg worden, laten we zeggen zo erg dat ze niet meer wilt leven, dan moet je wel iemand inlichten vind ik. Want daar red je haar leven dan alleen maar mee.

<3

Er gewoon zijn is al genoeg, het ergste wat je kan doen in zo’n situatie is iemand laten vallen. Dat hebben mijn vriendinnen destijds wel gedaan, en dat wil je echt niet. Praat er met haar over en ga leuke dingen doen!