Depressieve vriend

Hoi!

Ik heb nu al een tijdje met een hele lieve jongen maar sinds een paar weken is hij wat depressief. Hierdoor toont hij weinig interesse, initiatief en is hij niet blij. Het zal er allemaal wel bij horen, maar ik weet niet zo goed wat ik moet doen en hoe ik hiermee om moet gaan?

X

Vraag hem wat hij fijn hierin vindt?

Hij weet het niet zegt hij…

Wat bedoel je met ‘wat depressief’? Heeft hij een depressie of zit hij gewoon niet goed in zijn vel?

Een depressie.

Hmm lastig… Heb je al met hem besproken of hij hier professionele hulp voor wilt?

Praat er met hem over. Ik denk namelijk wel dat hij weet wat hij fijn vindt. Wilt hij er veel over praten, wilt hij afleiding, wilt hij rust, wilt hij juist veel van je horen. Lijkt mij dat je dat soort dingen wel weet over jezelf.

Hij wil geen hulp omdat dit ‘niet helpt’ volgens hem. Hij wil me wel graag zien maar toont hier dan weer geen initiatief voor…

Ik weet niet wat hij problemen precies heeft: persoonlijke problemen, familie problemen, problemen op het werk/school, negatieve gedachtens, niet lekker in zijn vel, … maar uit ervaring weet ik wel dat alles opkroppen niks helpt en dat praten juist oplucht. Als je teveel dingen voor jezelf houdt wordt dat is een keer te veel en barst de bom toch is los. Probeer hem in ieder geval te steunen en geef aan dat je er voor hem bent als hij wel wilt praten. Is misschien wat moeilijk als je niet weet wat er precies in zijn hoofd om gaat, maar hem pushen dingen te zeggen als hij dat niet wilt is ook niet goed.