Depressieve vriend?

Lieve meiden,
Ik heb een probleen waar ik zelf niet uit lijk te komen.

Ik heb sinds 7 maanden weer met mijn ex waar ik 2 jaar geleden nog 4 jaar iets mee had. In onze eerste relatie ging het niet altijd goed, van beide kanten niet. Hierdoor is hij erg onzeker en van zichzelf al heel gevoelig. Het is de eerste keer uit gegaan doordat hij zo onzeker was over zichzelf en in de put zat. Nu 2 jaar later konden we toch niet zonder elkaar.

Afijn, het is steeds goed gegaan tot nu. Zijn opa is net overleden en zijn cijfers op school zijn niet zoals hij zou willen. Nu hebben we maandag ruzie gehad en toen barstte de bom. Hij wist het allemaal niet meer en huilde de hele tijd. Hij twijfelde aan alles. Nu hebben we gister een goed gesprek gehad en heb ik gevraagd om duidelijkheid, die onzekerheid en dat het net als vorige keer gaat maakt me bang. Hij twijfelt niet aan zijn gevoelens voor mij en alleen al bij het idee van het uitmaken moet hij huilen. Welnu het probleem: ik ben bang dat hij langzaam depressief raakt? Hij wilt niet met iemand praten en het zelf oplossen, maar dat werkt ook overduidelijk niet. Ik ben zo bang dat hij bij me weggaat omdat hij zichzelf niet goed genoeg vindt, zoals hij zelf zegt. Hij zegt dat hij eraan gaat werken en alleen mn vertrouwen nodig heeft, dat is het enige wat hij wilt zegt hij. Maar hier komt hij niet uit, dit probeert hij al 3 jaar… Ik voel me een egoïstische trut omdat ik het nu over mezelf heb, maar ik hou zoveel van hem en hem kwijtraken is echt geen optie.

Wat moet/kan ik doen? Ik ga hier ook aan onderdoor maar wil hem absoluut niet kwijt. Hoe laat ik tot hem doordringen dat hij hulp nodig heeft? Sorry als er iets dubbel of fout in staat, ik typ dit op mn mobiel met tranen in m’n ogen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Ik herken je verhaal. Ik was ook lang samen met mijn vriend toen hij het na een stroeve tijd uitmaakte; hij bleek maanden later depressief te zijn. Hij wilde dit niet toegeven en sloot zich af van alles en iedereen.

Mijn ervaring is dat het niet uitmaakt hoe hard je je best doet om hem te overtuigen, hij moet er zelf achter komen. Bij mijn ex is dat nu ook gebeurd. Hij zag ZELF in dat hij hulp nodig had, en nu maanden later gaat het stukken beter met hem.

Je kan niemand helpen die niet geholpen wil worden, zeker niet depressieve mensen. (Weet ik, ik was zelf zo…) Hoe meer je aandringt, hoe minder hij je in vertrouwen zal willen nemen. En hoe meer hij je gaat buitensluiten.
Zoals pocahontas zei, hij moet er zelf achter komen. Probeer er voor hem te zijn maar ga niets pushen.

hee, dit is inderdaad lastig. Zodra hij zelf (diep van binnen) in ziet dat hij hulp nodig heeft en wil ben je al heel ver en zou hij dat ook waarderen. Voor die tijd moet je misschien een soort van balans zoeken. Een steun voor hem op die manier die voor hem goed is en jezelf niet kwijt raken in de relatie. Het is jullie relatie niet van hem of alleen van jou. Probeer er zelf ook over te praten met hem of iemand anders die jullie juist wel of juist niet allebei goed kennen. Wees er voor hem maar raak zelf niet in de knel!