Om mijn ex depressief te noemen is denk ik te zwaar, maar die jongen zit/zat enorm met zichzelf in de knoop. Dit had een uitwerking op onze relatie van heb ik jou daar.
Pas toen het echt uit was en hij een keer bij mij was omdat hij boos was op mij, had hij een soort rare roes waarin hij hele rare en enge dingen zei. Toen viel alles op zijn plek. Hoe kan iemand jou gelukkig maken, als diegene niet eens weet hoe hij zichzelf gelukkig kan maken en zichzelf kan accepteren?
Het is begrijpelijk dat je heel bang bent dat hij er niet meer uitkomt, maar grof gezegd is dat zijn probleem. Jij kan hem er toch niet mee helpen. Natuurlijk kan je de relatie wel houden zoals het is, maar dan zou het schijn zijn, dat is ook niet wat jij wil en zo maak jij jezelf ongelukkiger dan dat je nu bent denk ik.
Dat je de relatie definitief uit maakt, hoeft niet te betekenen dat je er niet voor hem kan zijn als vriend. Daar moet wat tijd overheen gaan, maar het is niet zo dat hij geheel uit je leven verdwijnt.
Dat hij bij een psycholoog loopt is natuurlijk ergens positief, maar dat hij het voor jullie doet niet. Dit is iets wat je voor jezelf moet doen en het zelf willen. Mijn moeder is een korte tijd heel depressief geweest, maar is hier heel snel bovenop gekomen. Dit heeft te maken met haar sterke wil en dat ze beter wilde worden en heeft hier alles aan gedaan. Nu gaat het al een lange tijd goed en zit ze weer lekker in haar vel. Het is dus niet onmogelijk, maar je moet het wel zelf willen en er voor de volle 100% voor gaan.
Ik zit ook af en toe een weekje of twee in de knoop en vooral in de winter. Mijn vriend is er dan voor mij en luistert naar mij. Dat is voor mij heel fijn, maar ik wil absoluut niet dat hij een verdraaide waarheid verteld. Hij moet vertellen wat hij ervan vindt en dat hij eerlijk is. Als hij het verdraaid liegt hij en zichzelf voor en mij en daar kom ik zelf ook niet verder mee.
Ik denk dat jou vriend jou eerlijkheid juist moet waarderen, want dit is wel erg moeilijk om iemand te vertellen die al depressief is, naar mijn ervaring.
Kortom, een relatie moet je gelukkig maken. Natuurlijk zijn er ups en downs in een relatie, maar je moet niet meer dan de helft van de tijd je ongelukkig voelen in een relatie. Dingen missen in een relatie hoort niet naar mijn mening, geen een relatie is perfect, maar dingen missen is voor mij een groter iets.
Ga bij jezelf na wat jou het gelukkigst zal maken, de korte tijd dat het heel veel pijn doet dat het uit is of elke dag weer een ongelukkige relatie. Houden van betekent ook wel is loslaten. Je kan ook afstand van hem doen totdat hij zelf beter wil worden en ervoor wil gaan, dat jij hem ook de rust gunt en jezelf ook. Egoïstisch denken is niet altijd heel verkeerd, je kan er ook voor hem zijn zonder dat je een relatie hebt.