Depressief?

Heehoi,

Misschien kunnen jullie me helpen. De laatste tijd ben ik erg neerslachtig. Deze periodes heb ik de afgelopen 6 jaar al vaker gehad (meestal meerdere maanden). Ik voel me slecht zonder reden, het kost veel moeite om een glimlach op te zetten. Ook voel ik me onzeker en word ik stil in grote groepen. Ik ben constant bezig met wat anderen van me denken en let dus heel erg op mijn uiterlijk en wat ik zeg. Ik trek het me heel erg aan als iemand een opmerking richting mij maakt die je kan beschouwen als kritiek/minpunt op mijn doen en kunnen. Ik heb 3 jaar aan automutilatie, heb het echter 3 maanden niet meer gedaan maar door mijn gevoel de laatste tijd ben ik heel erg bang hier weer in terug te vallen. Ik wil wel gewoon eens een keer weten waarom ik niet meer gelukkig kan zijn, misschien kunnen jullie me hierbij helpen?

Liefs

upje

Wat rot om te horen dat je je zo voelt zeg, maar wat ontzettend knap van je dat je al drie maanden niet meer geautomutileerd hebt. Ik kan me jouw angst om terug te vallen goed voorstellen. Als je echt depressief bent, dan kan het zijn dat je een stofje mist en dat je je daardoor zo voelt. Dan zou anti depressiva een goede oplossing kunnen zijn. Kan je niet eens met een psycholoog of een vertrouwenspersoon gaan praten, of heb je dat al wel eens gedaan? Wat ik zelf doe als ik mij rot vol of de neiging heb terug te vallen in slechte gewoontes (ik had een eetstoornis, dus wat ik eerst deed als ik mij rot voelde was niet eten bijvoorbeeld) is een lijstje maken van redenen waarom ik niet terug wil vallen. Een lijstje van wat er gaat gebeuren als ik toegeef aan die slechte gewoonte. Ook praat ik er dan over met vriendinnen. Als ik uitspreek waar ik mee zit, dan wordt mijn slechte gevoel automatisch iets minder. Ook probeer ik dan te kijken naar de dingen die wel goed gaan en de dingen die ik goed kan, om zo te laten zien dat ik geen nietsnut ben, maar dat ik wel degelijk goed in dingen ben en er ook mag zijn.
Ik weet niet of je hier iets mee kunt, maar ik zou sowieso gaan praten met iemand als ik jou was! Sterkte!