Depressief na kanker

Ik weet niet zo goed waar ik dit moest plaatsen. Maar ik ben 21 jaar oud en heb vorig jaar 4 maanden in het ziekenhuis gelegen omdat ik lymfeklierkanker had, het is nu allemaal goed. Op het moment is de kanker weg.

Alleen ik heb nu geen school meer, werk en heel veel vrienden hebben me laten vallen en de vrienden die ik nog heb die hebben zelf een druk leven en kunnen bijna niet afspreken. Ik heb helemaal geen doel op een dag. Ik ben nog ontzettend moe. Ik voel me zo ontzettend depressief en zie het leven ook niet meer zitten, iedereen om me heen heeft een leuke baan of gaat naar school en ik heb NIKS.
Ik word gek van hele dagen thuis zitten of dingen met mijn moeder doen.

Ik trek het echt niet meer en weet ook niet wat ik moet doen. Er met iemand over praten heeft geen zin, ik kan het bij niemand kwijt. Hoe kom ik uit deze sleur?

Jeetje… echt ongelooflijk hoe vreemd mensen kunnen zijn. Ik snap heel goed dat het zo vervelend is om zo thuis te zitten. Ik weet niet of je terug wilt naar school, maar misschien is het iets om een baantje te zoeken, al is het maar voor een paar uur per week? Dan heb je in ieder geval iets te doen. Je zou ook vrijwilligerswerk kunnen doen in bijvoorbeeld een asiel.

En plan alvast afspraken voor de toekomst in met de vrienden die nog wel wat willen afspreken. Dan heb je iets om naar uit te kijken!

Jaa dat is een idee! Alleen er is hier weinig werk te vinden en omdat ik nog geen hele dagen kan werken ben ik minder flexibel. En als ik aan vriendinnen vraag wanneer ze kunnen afspreken zijn ze altijd vaag. Terwijl het afspreken voor mij heel belangrijk is omdat ik dan iets te doen heb en het niet zomaar iets erbij is.

Dan zou ik gewoon duidelijk zijn in de trant van: ‘ik wil graag iets met je afspreken en ik zou nu graag een datum willen plannen. Dus wanneer komt het jou uit?’

Je zou je altijd kunnen inschrijven bij een uitzendbureau, daar kun je ook aangeven dat je halve dagen kan werken. Daar zijn bedrijven altijd wel naar op zoek hoor.

Wauw, je hebt een heftige tijd achter de rug zeg! Kan me ook heel goed voorstellen dat je nu een soort van leegte voelt… Wat ik zelf zou doen:

1. Concrete afspraken maken met vrienden: bijvoorbeeld zeggen “ik heb zin om vanavond naar deze film te gaan, wie wil er met me mee?” of “Zullen we maandag of dinsdagmiddag even samen wat gaan drinken?”. En daarnaast vind ik dat je naar je vrienden toe ook mag aangeven dat je het heel erg nodig hebt momenteel om even af te spreken omdat je al heel veel alleen thuis zit. Echte vrienden zullen dat begrijpen en ergens wel een uurtje vrije tijd vinden.

2. (Vrijwilligers)werk: wat Nox ook zegt, probeer het anders eens bij een uitzendbureau. Er zijn daar genoeg bedrijven die iemand zoeken voor parttime werkzaamheden. Anders zou je bij een verzorgingstehuis eens kunnen navragen of ze daar nog een vrijwilliger zoeken om bijvoorbeeld koffie te schenken of een spelletje te spelen met ouderen. Of inderdaad een asiel, beesten voeren & uitlaten etc.

3. Studie: Is er bijvoorbeeld nog een cursus of iets wat je altijd hebt willen doen? Een cursus tekenen/schilderen of spaanse les? Of wellicht iets wat zou kunnen bijdragen aan je toekomstige beroep? Daar heb je nu mooi even de tijd voor. Vaak hoef je geen hele dagen naar een school maar je hebt toch even iets om handen.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt! Succes

Heb je misschien met een psycholoog gepraat? Dit is natuurlijk niet zomaar iets en moet goed verwerkt worden.

Misschien kun je een beetje gaan sporten. Snap dat dat wellicht raar klinkt omdat je nog zo moe bent, maar zo heb je wel iets te doen. Ik ken iemand die kanker heeft gehad en bij hem helpt het sporten hem heel erg om weer fit te worden.

Ik zou proberen om weer iets te vinden om je dagen mee te vullen. Studie, baantje (uitzendwerk), vrijwilligerswerk, een (sport)vereniging.

Ik denk dat het belangrijk is om toch weer wat inhoud aan je leven te geven. Kenmerk van depressieve gevoelens is immers ook weinig energie hebben, dus door niets te blijven doen komt je energie waarschijnlijk ook niet terug en zo blijf je in een negatieve spiraal zitten.

Ga sporten! Ik weet niet of dat mag in jou situatie, maar misschien yoga ofzo. Dan ontmoet je mensen, ben je even het huis uit en yoga heeft mij heel erg geholpen weer positief te denken.

Kijk anders in het whatsappgroep topic of vrienden zoeken topic. Ik heb zelf daar leuke mensen ontmoet.

Qua werk kan je misschien op een kinderboerderij bijv. gaan werken. Dat is vaak vrijwillig, maar je doet wel iets en dat is niet een hele dag en hoeft vaak ook niet iedere dag.

Veel succes! Ik hoop voor je dat het snel weer beter gaat ! :sob::muscle: