Denk steeds terug aan mijn ex, voel me schuldig tegenover vriend

Hoi meiden,

Ik heb voor dit topic even een ander account aangemaakt, omdat ik bang ben om herkend te worden (ik ken een aantal mensen van GS persoonlijk).

Ik ben 22 jaar en ben inmiddels ruim 3 jaar samen met mijn vriend. Sinds een half jaar wonen we samen, wat allemaal prima gaat. Ik hou heel veel van mijn vriend, we hebben het erg gezellig samen, we hebben eigenlijk nooit problemen of ruzie, wel af en toe onenigheid maar dat is dan zo weer over.

Voor deze relatie heb ik een relatie gehad van bijna twee jaar. Mijn ex en ik zijn op een vervelende manier uit elkaar gegaan. Ik heb dingen gedaan waar ik erg spijt van heb en ik denk ook dat hij spijt heeft van de dingen die hij heeft gedaan.
Toen ik net samen was met mijn huidige vriend zocht mijn ex contact, hij had net gebroken met zijn vriendin (waar hij na mij kort mee heeft gehad). Hij gaf aan dat hij nog graag een keer wilde praten over alles wat er was gebeurd. Ik voelde me hier erg rot en schuldig over dus ik stemde hier mee in. Mijn huidige vriend vond het niet erg leuk en had het gevoel dat mijn ex op andere dingen uit was (logisch want hij vond vreemd gaan geen groot probleem), maar wilde me niet tegenhouden.

We zouden dus afspreken, maar hij zei dit een dag van te voren af (hij zei dat hij moest werken). Die dag zag een vriendin van mij op Facebook dat hij (alweer) een nieuwe vriendin had. Nadat hij zei dat hij niet meer kon, heb ik hem nooit meer gesproken.

Nu, ruim twee jaar verder, wou ik dat we nog eens hadden afgesproken. Ik voel me nog vaak schuldig over hoe ik mij tegenover hem heb gedragen. Ook mis ik hem de laatste tijd, althans zo voelt het. Zoals ik al zei, ik vind mijn vriend helemaal het einde en toch kan ik de laatste tijd niet stoppen met denken aan mijn ex. Soms zou ik hem een bericht willen sturen, maar wat heb ik daar dan aan? Ik heb een vriend en hij heeft ook nog steeds met zijn vriendin. Ik vraag me af of hij nog wel eens aan mij denkt.
Ook voel ik me erg schuldig tegenover mijn vriend, ik voel me zelfs misselijk nu ik dit typ. Mijn vriend heeft echt alles voor mij over en is zo’n ontzettend lieve jongen, waarom denk ik dan steeds aan mijn ex?
Moet ik het uitmaken met mijn vriend, moet ik maar gewoon proberen om het te vergeten?

Waarom zou je het uitmaken met je vriend?!?!?! Probeer je te focussen op hem en niet op je ex. Je zegt dat hij ook vervelende dingen heeft gedaan, probeer dan niet te denken dat jij hier de dader bent van iets, want je ex heeft ook dingen gedaan die niet kunnen (toch?)

Dit ja. Jij voelt je nog steeds schuldig om dingen die je destijds hebt gedaan, maar zoals ik het lees is je ex ook niet heilig. Waarom zou jij jouw geluk op het spel zetten, terwijl jouw ex na die ene keer nooit meer de moeite heeft gedaan contact met je op te nemen? Ik kan eerlijk gezegd niet snappen waarom jij daar nu nog steeds zo mee zit als hij dat blijkbaar ook niet doet, en al helemaal niet dat jij jouw relatie nu overweegt stop te zetten vanwege dit. Jouw ex is verleden tijd, wat er destijds gebeurde is ook verleden tijd.Hij is verder gegaan met zijn nieuwe vriendin, en dat zou jij ook moeten doen!

Je kunt 2 dingen doen. Of je gaat een keer praten met je ex en sluit het helemaal af. Misschien is dat wel goed voor je. Je kunt het in ieder geval proberen, misschien wil je ex wel helemaal geen contact maar dan heb jij het in ieder geval geprobeerd. Je kunt ook je gevoelens negeren maar dan blijf je er mee zitten. Je kan ook een brief/email schrijven naar je ex.

Het is trouwens ook niet erg dat je soms aan je ex denkt, ik weet zeker dat mijn vriend ook nog wel eens terugdenkt aan zijn vorige serieuze relatie. Zolang jij maar echt van je vriend houd en je ex als je ex blijft zien, is het geen ramp.