Denk eens even terug

ik ben nu zelf 17 maarja, toen ik 15 was ging ik ook om met 18 jarigen :’) sowieso ik ken bij mij op school ook mensen die 18 en 15 zijn die bevriend zijn met elkaar, dus ik denk dat t niet een enorm probleem moet zijn als je je gewoon sociaal opstelt en niet denkt ‘wat een kleuters’ (al zullen die er vast wel tussen zitten, haha)
de ene zijn gewoon kinderachtig en de anderen niet.
maar idd, vavo lijkt me slimmer als dat een optie is…

ik ga naar vwo 4 nu, dus stel ik deed havo dan zou ik bij je in de klas kunnen komen :wink:,
ik denk dat als iemand van 18 bij me in de klas kwam, het wel even wennen zou zijn voor iedereen, maar het uiteindelijk gewoon gezellig is.
over uitgaan; ik ga eens in de paar weken uit met gewoon vriendinnen, hier in de buurt meestal want naar de stad hebben mn ouders liever niet:).
over jongens praten we denk ik best veel maar jij bent gewoon een meisje dus dat zal je ook wel doen haha :stuck_out_tongue:
verder is het bij mij in de klas veel geauwehoer, maar ook echt supergezellig.
en, niet om mensen af te kraken die lager als havo doen hoor!! maar bij ons op school is het een beetje zo, gymnasium is heel serieus, vwo ook meestal -maar mijn klas dus vaak niet haha- havo zit er net tussen in en tg of lager zijn bij mij meer de ‘terrorklassen’ om het zo even te noemen. ze worden er vaker uitgestuurd, doen minder hun best, etc. ik heb geen idee of het bij jou ook zo zal zijn. maar ook in de tg klassen zitten super aardige mensen hoor!

nouja ik hoop datje er wat aan hebt hihi, veel plezier en gewoon er het beste van maken, zo erg zal het niet zijn hoor!! :slightly_smiling_face:

Ik ga nu naar 5havo, en vorig jaar in 4havo zaten er wel meerdere 17- en 18jarigen bij mij in de klas dus ik denk niet dat je de enige zult zijn?! :slightly_smiling_face:
En ze konden het gewoon goed met iedereen vinden hoor enzo, niet dat ze veel “ouder” echt waren. Komt wel goed!

Ik zak nu van 4 VWO naar 4 Havo, ik ben nu dus 16 jaar. In 4 Havo zijn altijd veel zittenblijvers (bij ons op school ten minste), dus ik denk dat je vooral bij 16-jarigen in de klas komt en een aantal 15-jarigen.
Maar iedereen is verschillend natuurlijk, er zijn natuurlijk van die kinderachtige mooiboys/gangstertjes etc. maar er zitten ook echt wel wat meer volwassen mensen tussen, waar een 18-jarige het ook wel mee kan vinden.
Ikzelf ben in sommige opzichten wel volwassen, maar in ruzies reageer ik wel echt als een puber, wat dat betreft zal iemand van jouw leeftijd zich wel aan mij ergeren, oh en ik mag natuurlijk minder op uitgaansgebied etc.

Ik denk dat je best wat leuke vrienden kunt maken hoor, maar je moet er ook wel rekening mee houden dat je ook bij een stel kleuters in de klas komt, want die vind je in elke klas…

Oh en vergeet niet, het is school maar, in principe ga je er vooral voor jezelf heen, niet voor de andere leerlingen, en als het nou echt drama is dan heb je altijd nog je vrienden buiten school, toch?
Hoe het er verder op school aan toe gaat doet er dan niet zo veel toe.

ik ben nu 15, ga naar 4vwo, maar ik merk wel echt dat ik veel minder onzeker ben geworden. en dat ik best wel een stuk volwassener ben dan mijn klasgenoten

O trouwens (voor degene die het net vroeg) , Vavo WAS een optie, maar daar heb ik expres niet voor gekozen.
Want de enige vavo-school hier in de buurt heeft niet zo’n goede reputatie, en anders moest ik naar a’dam, en ik wilde juist niet te ver van huis af zitten (ik wilde niet meer met de trein naar school want dat was ik echt zat)
Dus het is ook wel mijn eigen keuze geweest om bij ‘jongere kinderen’ in de klas te zitten.

Ik was kinderlijk toen ik 14/15 was, maar even eerlijk, ik was ook supergrappig en ik had overal schijt aan. Best een chille periode :’) Maar in de 4e word je 16, in de klas zelf is het vaak nog keet trappen maar afzonderlijk zijn ze meestal niet zo kinderachtig.

Ik ga naar 4 VWO en ik geloof dat ik wel redelijk volwassen ben. In de 3e worden de jongens ook iets volwassener. Uitzonderingen meegerekend natuurlijk :’)
Hoewel het niveau (van vooral de jongens) niet te vergelijken is met jouw leeftijd natuurlijk.

ik ben 16 en heb afgelopen jaar 4 havo gedaan. ik kan heel serieus zijn, maar soms ook nog gewoon lol hebben om niks. ik kon het met bijna iedereen goed vinden in de klas. de een was wat meer van de fun, de ander wat serieuzer, maar wel een hele leuke klas en de meesten accepteerden ook gewoon elkaar.
maar het is wel zo dat ik sinds dit jaar wel volwassener ben geworden. ook veel serieuzer met school enzo.
maar komt wel goed. je doet het tenslotte voor je zelf en niet voor je klas.

Ik ben nu 20, maar toen ik 16 was was ik echt niet leuk vind ik zelf. Haha, ik ging echt heel veel uit en dronk ook best veel en ik deed m’n best niet op school etc. Dat was toen ik 15/16 was. Toen ik ongeveer 17 was, veranderde ik best wel, deed ik goed mn best op school. Ik denk dat het heel erg verschild. Ik kom volgend jaar ook met 17-jarigen in de klas en bij de kennismakingsdag merkte ik al dat er een groot verschil tussen mij en hen inzat. Maar misschien is het ook eventjes wennen en loopt dat vanzelf wel los.

dus om een lang verhaal kort te maken haha verschilt per persoon? Hoe volwassen ben jij zelf als 18 jarige etc.

ik ben op dit moment 15 en zit op het gymnaisum. Bij mij in de klas zijn de meeste gewoon vrij rustig en best volwassen. Als ik dan kijk naar de mensen die havo doen, ik vind ze verschrikkelijk. Ik hou zelf ook wel van een feestje en een drankje maar die mensen zijn ieder weekend lam en stoned.

het lijkt me erg vervelend omdat 15/16 wel een leeftijd is waarin men nog zoekend is. Dat uit zich dan weer in stoer doen enzovoort. Aan de andere kant ben je er voor jezelf en denk ik dat je je niet veel anders kan dan het maar accepteren.

Ik ben 15 en ik denk dat ik mezelf het beste kan omschrijven als gek. Ik ben niet iemand die heel veel rookt, drinkt, blowt ofzo en ik ben ook niet echt een meeloper, ik doe m’n eigen ding. Ik kan met de meeste mensen wel goed opschieten maar sommige mensen vinden me denk ik raar omdat ik dat ook wel gewoon een beetje ben. Als er iemand van 18 bij mij in de klas zou komen zou ik dat vreemd vinden, maar ik zou wel gewoon doen tegen haar zoals ik tegen andere klasgenoten doe.

Ik denk dat er heel veel verschil zit tussen mensen van 15/16. Sommige zijn heel erg van het stoer doen, doen alles om erbij te horen, roken spijbelen etc. Anderen zijn juist het tegenovergestelde, wat serieuzer op school en misschien wat meer zichzelf.

ik ben ook vorig jaar blijven zitten en daarom zit ik ook als 18-jarige bij 15-16jarige kinderen, maar ze zijn allemaal heel aardig, en ik merk weinig van het leeftijdsverschil. waarschijnlijk ook omdat ik zelf nou niet zo’n heel volwassen brein heb, maar toch (:

op dit moment ben ik 16, en ga dit jaar voor de tweede keer havo 4 doen,
veel mensen zeggen dat ik me al volwassen gedraag,
dus het ligt echt aan de persoon zelf

Ik was zogezegd 't meest verlegen meisje van de klas maar m’n klas was gewoon heel erg onvolwassen waardoor ik me er niet goed in boelde . Ik herinner me nog wel dat de mensen uit m’n klas van toen het grootste deel van de tijd normaal waren maar soms echt extreem kinderachtig uit de hoek kwamen. Bijvoorbeeld : mensen uitsluiten, met elastiekjes ‘schieten’, beginnen schreeuwen om niets.

Ik denk wel dat ze sowieso gaan opkijken naar 'n 18-jarige in de klas.