Denk eens even terug

Voor degene die nu wat “ouder” zijn:
Hoe was jij toen je 14/15/16 was?
Ik kom volgend jaar in 4 havo, en word in het begin van het schooljaar 18. Nu ben ik al door meerdere mensen gewaarschuwd van “Weet je wel zeker dat je dit wilt, want er zit echt veel verschil tussen die 15-jarige en een 18-jarige omdat je in een hele andere fase zit”
Ik trok me er eigenlijk niet zoveel van aan, omdat ik het voor m’n toekomst doe en niet voor m’n klasgenoten (joh). Maar nu het schooljaar dichter in de buurt komt, vraag ik me toch wel af of het heel erg gaat tegenvallen.
Weten jullie nog hoe je rond die leeftijd was? Of als je nu rond die leeftijd of jonger bent: hoe kijk jij tegen iemand van 18 aan? en hoe sta je zelf in het leven? (qua uitgaan/naar school gaan/etc)

Ik wil hiermee echt niet duidelijk maken: “O ik voel me zo volwassen!” en ik weet dat elke 15/16-jarige anders is, maar ik vraag me gewoon af wat ik kan verwachten.

Toen ik 14/15 was, was ik nog vrij kinderlijk. Op me 16e werd dat veel minder.

Hoe kom je met 18-jaar in 4 havo?

Het hangt gewoon af per persoon, denk ik.
Ik zie wel vaak trouwens dat er afgelopen jaar in 4havo meer van die “stereotype personen die hier op Girlscene als ‘kinderlijk’ worden ervaren” zaten dan in mijn 4vwo jaar.

Twee keer blijven zitten.

Toen ik 15 was, was ik zoals nu. Ik ben vijftien en lach me de longen uit me lijf.

Ben in 3-vmbo blijven zitten, wilde na m’n examen vmbo naar de havo maar werd niet aangenomen, ging toen vorig jaar een MBO opleiding doen, vond ik niet leuk… dus opnieuw aangemeld bij de havo en nu wel aangenomen.
Ben er dus even een jaartje ‘tussenuit’ geweest, en ben daarvoor blijven zitten.

Toen ik 15 was was ik heel anders dan nu (19) maarja je hebt dan ook wel veel meer levenservaring:P

Oeff het zou echt een nachtmerrie zijn om met 14 jarige in de klas te zitten sommige 15 en 16 jarige gaan vaak nog wel

Toen was ik een enorm kutkind. Altijd al geweest maarja…

Ik was best volwassen op die leeftijd, en had heel veel oudere vriendinnen. Maar ik kon ook echt heel goed met jongere mensen omgaan :stuck_out_tongue:
Ik ben ondertussen een jaar blijven zitten en na de havo een jaar gaan werken, doe nu hbo. maar ik wordt volgende week 20 en dr zitten ook meiden van 17/18 in de klas, maar kan ook heel goed met hun opschieten :slightly_smiling_face:
Ik weet niet of je dr iets aan hebt :stuck_out_tongue: maar als je er het beste van probeert te maken door gezamelijke interesses te zoeken moet het wel goedkomen!

Toen ik 14 was, was ik naïef, onwetend en ook veel te oppervlakkig. Best onzeker ook, en dat probeerde ik dan te verbergen door arrogant te doen. Ben met de jaren veel wijzer, vriendelijker en meer zelfzeker geworden. En ik heb nu ook veel meer ‘mezelf gevonden’ (hoe cliché dat ook klinkt) en m’n eigen ontwikkelt.

Ik ben 16 :} en nouja… ik zat vorig jaar in 4 havo, maar 50 procent van de klassen waren blijven zitten en dus 17 of 18 en ook kwamen mensen van mavo die ook weer 17 of 18 waren… dus je komt niet bij alleen maar 15 jarigen :} en 14 jarigen hadden we misschien 1 van, maar dat was een leerling die een klas had overgeslagen. Bij hem zag je wel dat hij nog jonger was en van die kinderlijke grapjes, maar opzich was dat niet zo erg. O en hij was ook 15 geworden :’) Maargoed back to the point… Ik was dus ook 15 en werd 16 en tja van 3 havo naar 4 havo is echt wel een grote stap, dus je word een stuk minder kinderlijk. Als ik keek naar 3 havo van vorig jaar ( toen ik in havo 4 zat) Nou hell no dat ik ging blijven zitten, want daar wil ik niet bij in de klas komen haha, maar als je gewoon met meisjes van 15 of 16 omgaat passen ze waarschijnelijk wel wat aan, niet helemaal, maar wel wat :} en anders ga je met de mensen om die ook 17 of 18 zijn, want je bent echt niet de enige :} zo weer volgeschreven :slightly_smiling_face:

Ja ik ga ook proberen er het beste van te maken :slightly_smiling_face:
Ik kan er alleen niet zo goed tegen als je van die pubers hebt die zichzelf zo stoer vinden enzo… en dat meeloper gedrag, bleh. En volgens mij is dat rond die leeftijd wel erger. Want ik merk aan mezelf dat ik best ben veranderd sinds ik van het vmbo af ben, en toen was ik dus 16.

Hey ik ga ook naar 4 havo terwijl ik in september 18 word. Maar dat kan me werkelijk geen flikker schelen aangezien ik echt nog lang niet volwassen ben :’)

Ik was echt zo’n kinderlijk giechelkind op mijn 14/15e. Ik ben echt een stuk volwassener geworden op het HBO (toen was ik 17)

ik ga naar de 4e na de zomervakantie en ik kan serieus zijn, maar ook een beetje kinderlijk af en toe.
maar sommige mensen in mijn klas, die liggen serieus om het woord “wegrukken” al helemaal plat '-.- (eigenlijk alles wat maar een beetje met seks te maken heeft of een woord wat er op lijkt) . dus het volwassen niveau is niet zo hoog bij bepaalde mensen…

ik ben 14 :slightly_smiling_face:
en tja, als ik na een 18 jarige kijk, denk ik al wel meer aan iemand die ‘ouder’ is en meer volwassen is. Maar dat neemt niet weg dat als je bij iemand in de klas zit die jonger is dat je daar niet goed mee kan opschieten. En ik denk als bij mensen van 16 in de klas zit dat dat leeftijdsverschil best wel mee valt :")

Je kunt ook naar volwassenen onderwijs. De vavo ofzo. Zitten meerdere scholen door nederland die de havo voor volwassenen heeft.

Heb ik zelf ook gedaan. Bleef een keer zitten, en ben een jaar er tussen uit geweest. Ben nu 19 en net klaar met de havo. Ik ging mooi in de avond naar school met allemaal mensen vanaf 17/18 jaar . meesten rond de 20, en zelfs enkele 30/40+ers

Ik ben 23 en zit op school met 18jarigen(ben een nieuwe opleiding gaan doen). ik merk wel verschil. Veel van de meiden in mijn klas zitten nog in een egoïstische fase waarbij ze alleen aan zichzelf denken en waarbij ze het niet accepteren dat er mensen zijn die anders zijn en andere dingen leuk vinden. Ook zijn er een aantal nog heel erg van het uitgaan en accepteren ze het ook niet dat er mensen zijn die er niet van houden(sorry mijn frustraties moesten er even uit :wink:)
Ik denk dat het verschil bij jou ook wel groot zou zijn. Maar probeer je er niet te veel in mee te laten sleuren. Jij hoeft je niet anders voor te doen voor ze. Wees gewoon jezelf.