Demonstraties Iran

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/180863_10150092346839821_767169820_6458519_353725_n.jpg

Hoewel ik er niks over kan vinden op Nederlandse websites (of het nieuws op tv) zijn er nu dus hevige demonstraties bezig in Iran. Nadat de dictators in Egypte en Tunesië zijn weggedreven, is het nu de beurt aan Iran. De Iraanse bevolking is geïnspireerd geraakt door deze demonstraties en zijn nu zelf actie aan het voeren. Ik zal hier berichten plaatsen en foto’s (voornamelijk in het Engels, aangezien ik niks op Nederlandse websites kan vinden T.T)

Aangezien ik er dus niks over kon vinden op Nederlandse website, start ik dit topic om te delen met jullie (voor de mensen die het interesseert) :grin:
Wat denken jullie; zal het dit keer de Iraanse bevolking wel lukken? Of zal het wéér de kop in worden gedrukt?

Belangrijkste bronnen:
www.irannewsnow.com
http://www.pbs.org/wgbh/p…-bahman-14-february.html#

Wow, een wonder! Een Nederlands nieuwsbericht gevonden :grin:

In Iran zijn vandaag demonstraties tegen het bewind van Ali Khamenei, hoogste leider in Iran sinds 1989, en president Mahmoud Ahmadinejad van start gegaan. De protesten zijn georganiseerd door de Green Movement, de oppositie in Iran.

De demonstraties zijn verboden door de regering, maar massaal uitgerukte veiligheidsagenten van het regime zouden de opdracht hebben gekregen geen geweld tegen de demonstranten te gebruiken. Naar verluidt zouden er ongeveer vierduizend demonstranten in Teheran lopen, maar de aantallen lopen nog op.

De demonstranten roepen leuzen als: “Dood aan Khamenei”, en er gaan berichten dat er traangas is ingezet tegen de demonstranten. Ook zijn er onbevestigde berichten van gevechten op verschillende plekken in de stad. Alle oppositieleiders hebben een huisarrest opgelegd gekregen en hun huizen worden bewaakt.

Sites van de overheid, maar ook van de oppositie, zijn platgelegd. Het internet is traag en sms-diensten zouden niet meer beschikbaar zijn. Zondag blokkeerde het Iraanse regime het woord Bahman al op Twitter. Bahman is de naam van deze maand, waarop veel Iraniërs informatie zoeken over de protesten. De huidige meestgebruikte zoekterm voor informatie is #IranElection.

Update 14.05 uur
Op steeds meer plekken in de hoofdstad worden zware gevechten tussen protestanten en ordetroepen in burger op oude motoren gemeld. Camera’s worden vernield en groepen demonstranten hebben aangegeven via Perzische radio dat ze op weg zijn naar het gebouw van de staatstelevisie en -radio. Ook in andere steden in Iran worden nu demonstraties gemeld, onder meer in Shiraz, Tabriz en Isfahan.
(http://frontpage.fok.nl/n…-in-teheran-begonnen.html)

Wow, heftig. Er zijn toch nog geen doden gevallen hoop ik? Ik hoop dat het ze lukt.

Wow, is ook weer door middel van twitter en facebook?

Jup, ik vind echt van alles via Facebook en Twitter.
Ik post zo even wat stukjes die ik vind via liveblogs (:

Dit is zojuist gepost vanuit Tehran:

http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/tehranbureau/25BahmanAlArabiya.jpg

3:50 pm: About 4,000 people had gathered in Azadi Square, in central Tehran, and more were streaming in, with dozens of police on motorbikes circling the square, according to eyewitnesses, opposition websites and Internet posts. Witnesses said a few thousand protesters had also gathered in Imam Hussein square, sitting on the ground and breaking out in chants when police tried to disperse them.

Echt rare tijd dit hè, later omschrijven ze het in de geschiedenisboeken als de periode van terrorisme (soort derde wereld oorlog?) en social media. Denk ik.

Ik vraag me af wat al die bevolkingen willen bereiken. Ik heb nog niemand gehoord over wat ze nou precies willen, behalve dan dat de huidige heerser/regering weg moet. Maar wat moet daar dan voor in de plaats komen?

Ook alweer een uit de hand gelopen boeltje en alleen maar om 1 iemand die een flinke trap onder zijn vieze scheettereet nodig heeft.

De regering die daar nu zit, is echt helemaal niet goed voor de bevolking. Ben je tegen de regering? Wordt je de gevangenis ingegooid en wordt je maandenlang mishandelt, verkracht en dan uiteindelijk opgehangen. Dit gebeurt zowat bij élke gevangene, maakt niet uit wat voor misdrijf je hebt gepleegd. Er zijn tot nu toe al zo’n 100 man opgehangen sinds het begin van het jaar 2011.

Er is een enorme druk op de bevolking. Heel veel werkloosheid, mensen hebben geen geld om te eten. Mensen hebben 3/4 baantjes om een beetje te kunnen rondkomen. Mensenrechten zijn helemaal niet goed geregeld en zo kan ik wel even doorgaan xd

5:05 p.m. More reports coming in of Isfahan protests, and now confirmation of protests in Kermanshah, as well. Estimates in those two cities and Shiraz are of thousands of participants.

And we’ve confirmed from multiple sources that tear gas was indeed used in Tehran’s Valiasr Square to disperse protesters. Additional clashes are being reported there.

Hafte Tir Square has also been taken over by security forces like Azadi Square and protesters are finding it difficult to navigate through.

Thousands are silently marching on Enghelab Avenue toward Azadi Square. Clashes are breaking out along the route, with protesters being beaten by security forces, but the silent march continues.

De ‘belangrijke’ stukken heb ik even dikgedrukt, aangezien ik denk dat de meeste hier de namen van de steden toch niet kennen haha :stuck_out_tongue:

Pfffff, wat erg. Moslims zullen nooit eens hun eigen gang kunnen gaan. D.m.v. demonstraties proberen ze nu verlost te worden van al die ellende. Ik hoop voor hun dat het ze lukt :C

Maar wie moet dan allemaal bewerkstelligen? Dat vraag ik me nu af. In al die landen.

Dat de boel daar verandert moet worden was me wel duidelijk :stuck_out_tongue: Ik vind het ook goed dat al die mensen in opstand komen.
Tegen Ahmadinejad is al geprotesteerd sinds hij verkozen is, omdat er waarschijnlijk met de verkiezingen is geknoeid.

Ik vind het knap dat die mensen dat zo durven. =) Je moet toch maar lef hebben om ineens wel tegen de regering in te gaan, met gevaar voor je eigen leven.

Nu Turkije nog. Daar mag je ook niets tegen de leger / Ataturk zeggen. Je kan er vermoord voor worden.

Precies. Hier is het probleem dat de legertroepen dus wél achter de regering staan en daardoor ook HARD wordt opgetreden. In Egypte steunden de soldaten juist de mensen. Tot nu toe is in Iran elke demonstratie de kop ingedrukt, dus ik hoop écht dat de mensen het kunnen volhouden om even door te gaan.

Inderdaad, er moet democratie komen. Mensen mogen toch wel hun eigen mening hebben? Er zou nu ook een belangrijke man van Turkije in Iran zijn, ik heb alleen nergens zien staan wie het is xd

eerlijk gezegd denk ik niet dat het ze zal lukken.
Iraanse regering heeft al maatregelen genomen door media met de buitenwereld te sluiten.
en die demonstraties lijken ook steeds moeilijker te worden.

Die dictators snappen zelf toch wel dat ze fout bezig zijn? Rare mensen!