Deeltijd mbo, informatie nodig.

Hallo! (:
Ik kon geen topic vinden over deeltijd opleidingen… dus bij deze maak ik even een nieuwe aan. Even mijn situatie in het kort:

Ik zit nu al 5 jaar in de onderbouw, dit komt ivm ziekte. Deed vwo, maar uiteindelijk toch besloten havo te doen ivm mindere werkdruk hoopte ik. En ik zit nu in de 3e klas. Als ik dit jaar de overgang naar de 4e hebt gehaald wilde ik naar het MBO, niveau 4. Aangezien ik niet meer op die school wil/kan blijven.
Alleen ben ik het afgelopen half jaar weer zieker geworden en zit nu ook aan de sondevoeding wat mij moet gaan helpen met herstel. Alleen duurt dit nog wel een aantal maanden. Daarnaast heb ik met spoed een woning/kamer nodig en kan ik dus ieder moment verhuizen. Verder heb ik in 2011 zo veel meegemaakt, met een paar flinke trauma’s als resultaat, waar ik vanaf volgende maand ook hulp voor ga krijgen.
Dit alles bij elkaar maakt dat dit weer een pittig jaar gaat worden. Want eigenlijk speelt er nog meer, maar aangezien dit forum open is, houd ik dat ook voor mijzelf.
Maar het komt er dus op neer dat ik realistisch moet zijn en een MBO 4 opleiding echt niet kan halen. Want ik ga nu 4 dagen per week, halve dagen, naar speciaal onderwijs en dat is nog maar net te doen… Dus kwam ik met mijn moeder tot de conclusie dat ik beter een “rustjaar” of zoiets moet gaan doen.
Maar ik wil toch wel “iets” doen. Ik kan niet een jaar niks doen, dus wil eigenlijk wel aan school werken. Maar voltijd is te pittig voor me, fysiek niet haalbaar. Maar wat zijn de mogelijkheden voor deeltijd?
Kan dat thuis, of is dat op school. Hoeveel uur, veel studiekeuzes, erkenning van diploma, hoeveel jaar… eigenlijk; wil ik alles erover weten!
Want op internet word ik gewoon nog niet echt wijzer.
En het kost me te veel om flink te snuffelen naar de goede sites waar ik juiste info vind.

Dus wie weet er wat van af, vertel alles! Ben namelijk erg nieuwsgierig. :slightly_smiling_face:

Alvast bedankt!!

up :slightly_smiling_face:

nog maar n up!

Dit vond ik op internet

Je kunt een mbo-opleiding ook in deeltijd volgen. Een deeltijdopleiding is prima geschikt als jij in je eigen tempo een mbo-diploma wilt halen. Je volgt minimaal 300 klokuren per jaar onderwijs. Dit betekent dat je in ieder geval twee dagdelen of twee avonden per week les hebt. Als je meer wilt weten, neem dan contact op met ons informatiecentrum, tel.: 0800 222 0800 of e-mail: info@idcollege.nl.

Ik zou dus de school mailen waar jij een opleiding wil gaan doen en dit daar het beste kan vragen en jouw situatie gaat voorleggen.

Zelf heb ik geen ervaring met deeltijd, alleen voltijd. Hoewel we soms ook 1/2 en soms wel 3 dagen in de week vrij hadden. Maar wel eens 10 weken intensief stage. En dat zou dan een probleem voor jou worden. Dus daar zou ik ook meteen naar informeren, want stage is vaak wel hele dagen. En hoewel qua kennis ik de opleiding op mn sloffen heb gehaald, vond ik stage toch wel erg uitputtend om dat fulltime te doen en ook nog eens een bijbaantje te hebben = 1 dag in de week vrij… Wil je een opleiding halen is de norm zoveel uren stage lopen, dus misschien dat jij dan door kan in vakanties?

Dankjewel!! (:
Ik ga maandag ook maar een afspraak maken met mijn decaan… al weet zij van mijn regio niet veel af (ik woon bij Utrecht maar doe havo in Nijmegen).
Want er is dus inderdaad niet heel veel te vinden op internet. Maar zelfs dit klinkt al pittig :confused: pff… haataanziekzijn dat word nog een flinke beslissing ben ik bang. Maar nogmaals dankje.