Decentrale selectie tandheelkunde Groningen

Hoi,

Ik zit dit jaar in 6VWO en ik wil na dit jaar tandheelkunde gaan studeren in Groningen. Om meer kans te maken om tot de opleiding toegelaten te worden, wilde ik me - naast de loting - aanmelden voor de decentrale selectie. Van verschillende mensen heb ik gehoord dat het dan goed is dat je naast je school nog andere dingen hebt gedaan, zoals in commissies zitten e.d.
Kan iemand mij misschien vertellen waar ze dan voornamelijk naar kijken? Dus bijvoorbeeld vrijwilligerswerk of lid zijn van commissies?
Als er namelijk erg naar dit soort dingen gekeken wordt, kan ik dit jaar nog in bepaalde commissies van school gaan, bijvoorbeeld de galacommissie, of laatste-lesdag-commissie.

Alvast bedankt!

Ik weet niet hoe het in Groningen zit, maar als je meedoet aan de decentrale selectie voor Tandheelkunde in Nijmegen maakt dat niks uit. Dan moet je eerst een sollicitatiebrief schrijven, en dan worden de beste zoveel uitgekozen. Ze letten dan vooral op handschrift en of je creatief bent. En daarna moet je nog een essay schrijven over een onderwerp waar je niks vanaf weet, letten ze weer op handschrift en creativiteit. En je moet ook nog een soort test doen om te kijken of je coördinatie in orde is. Daarop beoordelen ze je.
Maar ik weet niet hoe het in Groningen zit, in Nijmegen werkt het in ieder geval zo.

@knol: Dankjewel voor je reactie! Ik neem aan dat jij dan tandheelkunde in Nijmegen studeert? Hoe bevalt dat je? :slight_smile:

OT:
Ik vond dit op internet:

Criteria 1e-ronde decentrale selectie RuG/UMCG
Opleiding:

1. Kandidaat voldoet aan de toelatingseisen voor studie de tandheelkunde.
  2. Kandidaat laat door studievoortgang zien het niveau van de huidige studie
    goed aan te kunnen.

Activiteiten naast studie:
3. Kandidaat ontplooit naast studie activiteiten voor persoonlijke of
maatschappelijke ontwikkeling.

Motivatie aspecten:
4. Kandidaat kiest bewust voor de studie tandheelkunde aan de RuG/UMCG.
5. Kandidaat kiest bewust voor een toekomst in de gezondheidszorg.
6. Kandidaat toont visie bij huidige en toekomstige ontwikkelingen in de
gezondheidszorg en maatschappij.

Op school heb ik het vak O&O, onderdeel van het Technasium, dat zal jullie niet veel zeggen, maar bij dit vak krijgen we dan projecten van bedrijven/universiteiten waaraan we werken. Voor de Universiteit van Twente heb ik eens een chip ontworpen waarmee taaislijmziekte kan worden vastgesteld. Zouden dit soort projecten ook ‘helpen’ bij de decentrale selectie?

ik ga dit jaar 5v doen, en ik wil ook de gezondheidszorg in, niet perse tandheelkunde maar wel gewoon geneeskunde, telt dit gewoon voor de hele studie?

en ik denk wel dat die projecten je ermee helpen eerder geaccepteerd te worden

@Jennifer1311: Wat bedoel je met ‘telt dit gewoon voor de hele studie’?

Nee, ik studeer geen tandheelkunde. Heb er wel naar gekeken, maar ik ben uiteindelijk toch voor een andere studie gegaan.

En als ik zo die criteria zie is het misschien wel verstandig om iets naast school te gaan doen. Ik denk dat ze dat willen weten zodat ze kunnen zien dat je goed met andere mensen om kunt gaan. Bij tandheelkunde is het wel belangrijk dat je ook met patienten om kunt gaan en dat je niet contactgestoord bent ofzo. :stuck_out_tongue:

nja, ik bedoelde of het voor alle universiteiten geldt dat ze er op letten

sorry beetje vaag, ik bedoelde wat je hierboven had geplaatst

Oh oke, vandaar.

Qua baantjes heb ik hockeytraining gegeven aan kinderen en pas ik op. In de vakantie werk ik op school, maak ik boekenpakketten en help bij het uitdelen.
Als ik dit jaar bij 2 verschillende commissies op school lid zou worden, zou dat genoeg zijn?

Ik weet dat dit voor Groningen en voor Amsterdam (UvA) geldt. Of in ieder geval, ik had van vriendinnen gehoord dat dit in Amsterdam ook zo was. De lijst met criteria komt van de site van de RUG.

uhmmm…hoezo letten ze bij decentrale selectie op je handschrift?? lekker boeiend, de een heeft een mooi handschrift, de ander niet. kun je zelf toch niks aan doen?

Wtf, dat slaat nergens op. “Ze letten op het handschrift”

Ze letten dus wel op je handschrift. Niet of het mooi of lelijk is, maar ze kijken of je secuur schrijft en het overal hetzelfde is. Ik weet ook niet precies hoe ze dat doen, maar een student vertelde dat ze daar dus naar keken. Je moet wel secuur kunnen werken als tandarts, en dat konden ze blijkbaar ook van je handschrift afleiden.

Up!

Up!

Waarom moet je in hemelsnaam creatief zijn om tandheelkunde te gaan studeren? Sorry maar ik zou het niet waarderen als mijn tandarts ineens ‘creatief’ ging doen met mijn tanden.
Maar goed ik denk dat voornamelijk je cijfers van belang zijn.

Bij decentrale selectie gaat het dus niet om hoge cijfers. Dat is meer voor mensen die weten nooit gemiddeld met een 8/9 te gaan slagen maar toch heel graag de opleiding willen doen. Je moet naast je studie vaak iets bijzonders hebben gedaan. Om te laten zien dat je talent hebt in iets (topsport) en om te laten zien dat je veel te gelijk aan kunt op niveau. (Of bijvoorbeeld minimaal voor 1 jaar 1 dag per week in een ziekenhuis werken etc, dat helpt ook). Je zou in een commissie kunnen gaan maar ik weet niet of dat genoeg is. Wat doe je qua werk? Eventueel vrijwilligers werk etc. Maar ik weet niet in hoeverre je nog veel kunt doen aangezien je waarschijnlijk ook veel aan school moet doen en je nog maar 1 jaar hebt (geen eens een heel jaar meer).

Oh oke dat wist ik niet :slightly_smiling_face:.

Qua werk heb ik training gegeven, ik pas op, ik heb boekenpakketten gemaakt op school en uitgedeeld (ga ik dan nog doen) en ik heb een hockeykamp voor kids begeleid.

Ik ga nu nog proberen om gemiddeld een 8 te staan op mn examen (sta nu een 7.8 op mn SE), maar als dat niet lukt (wat best logisch is) wil ik er sowieso goed voor staan voor de decentrale selectie.

Ja maar ik bedoel werk voor lange termijn wat er toe doet voor zo’n opleiding.(want bijna iedereen werkt naast school op deze leeftijd dus dat is niet bijzonder). Ik zou verder kijken naar wat andere hebben gedaan (ik doe zelf niet zo’n opleiding). Maar ik denk eigenlijk dat het in 1 jaar heel moeilijk wordt om daar nog doorheen te komen. Ik ken mensen die ingeloot wilde worden voor geneeskunde en die een mooie cv hadden voor decentraal maar die er vreemd genoeg niet doorheen zijn gekomen… Geluk hebben dus!