Decentrale Selectie Tandheelkunde Amsterdam!!

haha heeel erg bedankt! :bowing_man:

Maarja verder is het inderdaad maar afwachten :dry:

Hoi allemaal!

Ik schop dit topic even omhoog, want ik zit hier ook in een decentraal dilemma. Voor mij valt de keuze tussen Amsterdam en Groningen. Amsterdam vond ik geweldig: het systeem ligt me, de opleiding klinkt super en gebouw vond ik ook nog eens prachtig. Ik denk dat ik, mede dankzij de meeloopdag die ik hier heb gevolgd, een hele goede motivatiebrief voor deze opleiding kan schrijven. Maar potverdorie, slechts 14 plekken decentraal… Door omstandigheden heb ik nooit een voorlichtingsronde in Groningen kunnen bijwonen. Hierdoor betwijfel ik of ik goed kan aangeven waarom ik specifiek voor Groningen zou willen gaan. Echter kan ik goed leren en heb ook tijd zat, dus wat dat betreft zit ik goed voor de eerste selectieronde daar.

Ik heb me nu voor Groningen opgegeven omdat ik hier percentueel de meeste kans maak, maar twijfel ontzettend of ik het nog moet omzetten… Meer mensen met dit dilemma: Groningen of Amsterdam (route B )?

Het klinkt heel afgezaagd, maar volg je gevoel! Als je denkt dat je meer kans maakt in Groningen, én je vind dit een leuke stad; dit is namelijk ook wel erg belangrijk, doe dan daar mee. Als je motivatie super denderend is, je CV op en top, en je cijferlijst ook meer dan prima en je wilt naar Amsterdam, waarom dan geen amsterdam?
Ik heb zelf ook de keuze gemaakt tussen Amsterdam en Groningen, en ik heb gekozen voor Amsterdam, het gevoel wat ik krijg als ik het gebouw binnen kom geeft me ontzettend veel enthousiasme! Én omdat ik een 6V-er ben en hopelijk zo nét iets meer kans maak.

Het probleem is dat ik in route B zit en er met wíllen alleen niet kom. Helaas is mijn cijferlijst niet denderend (dag Nijmegen) en de concurrentie super groot (dag Amsterdam), maar trekt het gebouw van Groningen mij niet zo haha. Maar daar valt goed doorheen te kijken natuurlijk, als ik maar tandarts word :slightly_smiling_face:

Wat betreft de open dag (waar ik mijn wekker vanaf 7 uur 's ochtends om het kwartier voor had gezet :'D ), die was geweldig! We kregen eerst een inleidend college in een grote collegezaal en daarna hebben we door het hele gebouw heen steeds korte praatjes van een andere richting binnen de tandheelkunde gehad. Ook hebben we even zelf kunnen oefenen op die simulators. Ik ben die dag echt verliefd geworden op het gebouw en de sfeer daar, en het speelde ook wel mee dat een leuke jongen een geweldig praatje hield waarin precies naar voren kwam waarom ik Tandheelkunde wil gaan doen! Hoe was jouw meeloopdag vorig jaar?

En ik denk zeker dat je als 6 VWO-er een goede kans maakt in Amsterdam!

Maar, je wilt wel duidelijk naar Amsterdam! Is je CV goed? Dit is ook een groot deel van de eerste ronde in Amsterdam! In Groningen heb je uiteindelijk ook veel concurrentie, maar daar hangt het wel meer af van hoe jij de toetsen maakt! Overleg het misschien eens met je eigen tandarts, die kan je ook vast advies geven!

Aaaah ja, dan was het dezelfde meeloopdag als ik toen had! Ik werd toen ook in kleine groepjes door het gebouw geleid en overal kregen we een presentatie! Wat me toen opviel is dat ontzettend veel kinderen van tandartsen er toen bij waren! Super balen dat ik dit jaar net te laat was!
Ik wil zóóo graag tandheelkunde studeren, ik heb alles al klaarliggen voor de eerste ronde, maar straks is het niet genoeg…

En he, stel je gaat meedoen in Amsterdam, en jij en ik komen door, dan zitten we wel gezellig samen haha!

Hoi allemaal!

Ik ben op zoek naar iemand die ook decentrale selectie in Groningen wil gaan doen. Heeft iemand al het huiswerk voor de 1e selectiedag toegestuurd gekregen?

Vind het trouwens echt heel fijn dat jullie elkaar allemaal helpen, geeft toch weer wat steun en vertrouwen… :slight_smile:

Tandheelkunde selectie in Grun in hetzelfde als de geneeskunde selectie! Dus als je een kijkje neemt op het geneeskunde forum kun je daar wel iemand vinden! :slightly_smiling_face:

Ik heb de knoop doorgehakt, ik ga voor Groningen! (Helaas Meerxxx, we kunnen niet samen op de ACTA gaan stressen voor de decentrale selectie haha). Toetsstof is binnen, dus na de toetsweek ga ik volle bak aan de slag. Ik heb er stiekem nog zin in ook :slightly_smiling_face: Kaylll, kijk jij er ook al naar uit?

Ik wist trouwens niet dat geneeskunde en tandheelkunde dezelfde decentrale selectie hebben! Bedankt voor de tip, ik ga eens in het andere topic buurten.

Heeft iemand van Nijmegen al iets binnen?

Dankje Meerxxx! Zal eens een kijkje gaan nemen! Hoorde ook al zoiets van studenten in Groningen zelf!

@ Irlijn Ahhhh ik heb er ook echt zin in, vind het wel echt spannend. Hoop dat ik niks verkeerd begrepen heb qua dat non-cognitieve deel haha… Heb ook net toetsweek gehad, leek me beter om alles 1 voor 1 te doen ivm de stress ;p. Hopelijk valt het leren van die toetsstof een beetje mee, het zag er nog best pittig uit…

Hoi hoi allemaal, ik heb vorig jaar decentraal gedaan in Amsterdam, ben nu ingeloot aan de ACTA :grinning: superblij. Als tip voor de 1e selectie ronde, de motivatie brief, cv etc: Blijf jezelf en breng jezelf op een zo professioneel en tegelijkertijd zo orgineel mogelijke manier naar voren. Waarom ben jij uniek en waarom past jou unieke verhaal bij een toekomstige tandheelkunde studente? Wat maakt jou door jouw levenservaringen/doelen geschikt om deze studie te doen? Als je dit kan beantwoorden voor jezelf en kan overbrengen aan een ander en goed schriftelijk kan verwoorden, dan heb je grote kans om door te komen :slightly_smiling_face: goodluck ladies, dit is de mooiste studie die er is in mijn opinie xxx :slightly_smiling_face: :couplekiss_man_woman:

ojaa, 2e ronde was pure theorie en schrijfvaardigheid. Goed de toegestuurde stof leren dus!!

Ahhhh wat fijn dat het jou is gelukt en dat je zo blij bent met de studie! Dankjewel dat je dit ook verteld! Ik hoop echt dat ik er doorheen kom en je dan misschien volgend jaar ontmoet haha! Had jij trouwens hele goede cijfers? Die van mij zijn niet zo goed namelijk, en dat maakt me wel bang…

Pfooee ik snap je probleem, mijn cijfers zijn ook niet zo denderend goed… Ik blijf vooral duimen dat de cijfers niet allesbepalend zullen worden. Zie pas te laat in dat ik veel te weinig voor VWO heb gedaan, maarja we kunnen er nu niet zoveel meer aan veranderen…

Zolang we alles maar goed voorbereiden wat we nog kunnen, houden we de moed erin! :stuck_out_tongue: :four_leaf_clover:
Ben het trouwens volledig met Cinderella0andstuff eens haha, het is echt een droombaan!
Was de toets trouwens in het Engels of in het Nederlands?

Ik zit momenteel in VWO 4 en zit nogal te twijfelen of ik later Tandheelkunde wil doen. Ik had een aantal vragen willen jullie die beantwoorden?

• Is het erg scheikundig? Ik heb niet zoveel met scheikunde en het is ook niet mijn beste vak.

• Moet je bij de ACTA veel zelfstandigheid tonen?

• ik sta gemiddeld een 7,4 maar ik heb een aantal extra klassen gevolgd en geef bijles. Is dat genoeg of moeten mijn cijfers nog wat hoger?

Alvast bedankt!

Ik hoop dat wij hier volgend jaar antwoord op kunnen geven, als we bij Tandheelkunde binnen zijn =D

Zo, mijn dossier is af. Morgen opsturen en veel duimen…

Haha, alvast succes met jullie opleiding dan!

O man, ik kan wel janken. 220 aanmeldingen in Groningen voor wss 38 plekken :’( En dan in de voorlichting zeggen dat er te weinig tandartsen zijn in Nederland…

Maar ik hoop dat het bij jullie wat beter gaat! Hebben jullie alle verplichte papieren al ingeleverd? :slightly_smiling_face:

Hoe weet jij hoeveel aanmeldingen er zijn?

Dit mailde de universiteit (vast als extra positieve stimulans :’) ). Jij doet de decentrale selectie in Nijmegen toch? Ik heb duo vlak na 15 januari gemaild, en toen zeiden ze dat daar iets van 160 mensen aan mee deden. Ik baal ZO HARD dat ik de gok niet heb durven nemen. Als je een beetje goed gemiddelde hebt heb je echt een grote kans om daar door te gaan :slightly_smiling_face: