Decentrale Selectie Tandheelkunde Amsterdam!!

Hallo!

Wie doet er hier allemaal mee aan de tweede ronde van de decentraal in amsterdam? :upside_down_face:

Ik ben inmiddels door de selectie heengekomen. Mocht er iemand vragen over hebben, kan je ze gerust stellen hier! Ook over de decentraal in Nijmegen.

Hey!

Wat fijn dat je geselecteerd bent!
Zou ik een paar dingetjes mogen vragen? :slightly_smiling_face:
Ik zit op het moment in 5 gymnasium en ben druk bezig met mijn studiekeuze. Tandheelkunde lijkt me onwijs interessant en leuk, maar de selectie is natuurlijk nogal streng… Het geeft me wel veel motivatie om goed mijn best te doen voor school, haha.

Maar, wat ik me dus afvraag:

1. Waar staat tandheelkunde het best aangeschreven? Ik dacht dat dit Nijmegen was, maar ik weet het niet zeker. Ik ga zelf nog wel open dagen bezoeken, ook om de sfeer te proeven van uni’s, maar ik vraag het met wel af :wink:

2. Hoe gaan de uni’s met tandheelkunde komend jaar selecteren? Ik doe dus examen in 2016 en studeer dan in schooljaar 16/17. Ik weet niet hoe ze tegen die tijd selecteren, maar mijn decaan zegt dat de centrale loting tot 17/18 blijft. Ik weet niet of dit bij tandheelkunde ook geldt? Ik hoorde namelijk dat sommige uni’s 100% decentraal selecteren. Kijken ze dan ook erg naar CV? Mijn CV is nogal bescheiden namelijk :cold_sweat: , maar ik ben wel van plan om bijlessen te gaan geven, dus hopelijk staat dat iets beter xD. En wat doe je verder bij de decentrale selectie? Waar gaat gesprek over? Wat voor vragen voor een toets? etc. En misschien nog tips voor mij waar ik verder nu al aan kan werken om door selectie heen te komen?
    En mocht het ook nog via de centrale loting gaan, hoe groot is de kans dat je ingeloot wordt als je bijv. in B klas (<8, >7,5) of C klas (7-7,5) zit? Ik had de verhoudingen al wel gezien, en het ligt natuurlijk ook aan het aantal 8+ers en decentraal geselecteerden, maar hoe liggen de kansen een beetje?

3. Hoe bevalt de studie je tot nu toe? :wink: Wanneer ik open dagen ga bezoeken zal ik ook nog de studenten vragen stellen, maar aangezien jij ook een student tandheelkunde bent, ben ik ook benieuwd naar jouw ervaring :wink: En hoe druk is de studie? Hoe ziet je dag eruit en heb je nog enige vrije tijd?

Nou, sorry voor dit mega verhaal x)

Liefs

Hee!

Ja tuurlijk, ik zat ook met veel vragen in mijn hoofd toen ik op de middelbare zat dus ik dacht nu laat ik mijn ervaring delen haha :slightly_smiling_face:

1. Ja, tandheelkunde staat inderdaad het best aangeschreven in Nijmegen. Groningen en Amsterdam verschillen niet veel van elkaar kwa beoordeling, maar als ik jou was zou dat het laatste zijn waar ik naar keek. Als je tandarts bent, dan ben je tandarts ongeacht waar je gestudeerd hebt. Je kan inderdaad opendagen bezoeken en kijken waar jij je het meest ‘thuis’ voelt. Ik ging vooral kijken waar ik de meeste kans dacht te maken om geselecteerd te worden dus door te kijken naar de criteria voor de decentrale selecties.

2. De uni’s gaan steeds meer plaatsen via de decentraal vergeven. Ik heb inderdaad ook gehoord dat ze over 1/2 jaar 100% decentraal gaan selecteren. In Groningen is dit al het geval. In Amsterdam is het dit jaar 80%. Je kan de criteria voor de decentraal op de websites van de uni’s uitgebreid lezen. Wat ik je wil meegeven is dat je moet proberen hoge cijfers te halen in de 5e (Daar keken ze zowel in Nijmegen als Amsterdam naar) en je cv op te krikken. Je hoeft echt geen topsport te hebben gedaan of hele bijzondere prestaties te hebben behaald om kans te maken (dat dacht ik altijd). Alle beetjes op je cv helpen. Help mee op opendagen van school of sluit je aan bij een leerlingenvereniging/raad/organisatie of iets, probeer ergens bij een bejaardentehuis of ziekenhuis vrijwilligerswerk te doen, loop een dagje mee met je tandarts. Zet alles wat je hebt gedaan op je cv. Verder heb je geen gesprek (tenminste niet toen ik decentraal deed). De eerste ronde gaat vaak op motivatiebrief, cv en cijfers van 5 vwo. Voor de tweede ronde ga je naar de uni om daar toetsen af te leggen. In Amsterdam kreeg je daar van tevoren biomedische artikelen voor opgestuurd om te leren. In Nijmegen kreeg je van tevoren niets op. Ze gingen je op de dag zelf testen op je handvaardigheid (wij moesten een kubus maken uit was, maar deze opdracht verschilt elke jaar) en daarna kreeg je Nederlandse en Engelse teksten waar je vragen over moest beantwoorden of je moest ze samenvatten. Met de centrale loting maak je nog amper kan. Er zijn enorm veel aanmeldingen (cijfers kan je vinden op de site van duo. Ik dacht dat er jaarlijks rond de 1100 aanmeldingen waren) en heeeeeel weinig plaatsen (ik denk landelijk in totaal dit jaar maar iets van 50 plaatsen, aangezien Groningen 100% decentraal is, Amsterdam 80% en Nijmegen 60%)

3. Ik kan je helaas nog niet heel veel over de studie vertellen omdat ik zelf nog maar net ben begonnen, maar tot nu toe vind ik het heel leuk!! Je hebt 1,5 dag (12 uur) in de week practica in de pre-kliniek, 1 dag ben je vrij en op de 2 andere dagen heb je zogenaamde blokonderwijs dus colleges en werkgroepen. Het blokonderwijs gaat het eerste jaar over biochemie, fysiologie, anatomie etc. van het hele menselijke lichaam met een focus op de mond. Daarnaast moet je in je eigen tijd natuurlijk de stof bijhouden door te leren en te oefenen in de pre-kliniek.

En als laatste tip: Geloof in jezelf! Hoe moeilijk en onmogelijk de selectie ook klinkt, hoe klein de kans ook is, als je het eeeecht eeeecht wil en je zet je er voor 200% in, dan gaat het je lukken! Veel succes! :wink:

Hi,

super bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen :slightly_smiling_face: haha.
Het verduidelijkt wel heel erg. Ik had namelijk een beetje het idee dat ik de centrale loting nog wel als back up had, maar de kans is dus vrij klein.

Ik las dat Nijmegen naar de overgangscijfers van 5vwo> 6vwo kijken, weetje je toevallig of dat om de eindrapport cijfers gaan? En zijn dat dan de gemiddelden? Mijn school rondt bij het laatste rapport de cijfers namelijk altijd af…

Hoe was de toets in A’dam qua moeilijkheid? En de biomedische artikelen, hoe waren die qua moeilijkheid? Is het vooral leren en onthouden of heb je ook veel inzicht nodig bij de opgaven en de stof?

En als ik het goed begrijp, voor de toets in Nijmegen kon je verder niet echt voorbereiden dan? Weet je misschien toevallig ook hoe de testen daar qua moeilijkheid waren?

Bedankt voor je advies en tips! Ik ga zeker mijn best doen aankomende 2 jaar :wink: En aan mijn CV werken haha :wink:

:sunglasses:

Graag gedaan!

Ja klopt ze kijken naar je eindrapport naar de afgeronde cijfers.

De toets in adam was vooral stampen van de artikelen dus niet heel veel inzicht. De artikelen waren best wel pittig vooral als je van vwo afkwam, maar alsje gewoon goed voor gaat zitten en goed stampt en leert komt t wel goed. Ik vond de artikelen wel erg interessant.

Nee klopt je kan je voor nijmegen niet voorbereiden wat ik een minpunt vond aangezien stampen en leren mijn sterkstere punten zijn.
De handvaardigheidtoets was moeilijk! Je zou een een tandarts kunnen vragen of je even wat ijzerdraad mag vouwen om te oefenen of met wat was werken, maar het is elk jaar een andere toets dus weet niet of dat veel zin heeft. De andere schriftelijke toets was heel raar. Ik kon aan het einde van de dag dan ook niet goed peilen of ik het nou goed of heel slecht had gemaakt.

Aha, nogmaals bedankt voor je antwoord :slightly_smiling_face:

Ik barst nu wel echt van de motivatie haha

http://www.acta.nl/nl/studeren-bij-acta/bachelor-tandheelkunde/decentrale-selectie/Decentrale-selectie-ACTA.asp Hier de eisen van de ACTA voor dit jaar en hier de artikelen die wij afgelopen jaar moesten leren: http://www.acta.nl/nl/nieuws-agenda/nieuwsarchief/studieweb-2014/Decentrale-selectie-papers.asp

Super om dit even te lezen!! Thanks! Val zo even binnen maar wil al zo’n 4 jaar tandheelkunde studeren, de kans is vrij nihil maar toch… Ik was gisteren bij de open dag in Nijmegen voor Tandheelkunde en ga volgende week naar de VU!

Maar het maakt dus niet zozeer uit voor welke stad je je inschrijft? En bedoel je met de overgangscijfers alle cijfers? Dus ook je keuze vakken etcetera? En aangezien we nu ook rekenen erbij hebben als kernvak, zal dat ook wel mee tellen?

Ohja studeer je bij de UvA of de VU? :slightly_smiling_face:

-

Hehe fijn dat jullie er wat aan hebben.

• Hoe bedoel je maakt het uit in welke stad je je inschrijft?? Dat is helemaal afhankelijk van jezelf. Ik zou vooral kijken naar de criteria en waar je denkt de meeste kans te maken en of je uberhaupt mee mag doen (Nijmegen heeft eisen daarvoor zie de site)

• In Nijmegen stond specifiek aangegeven naar welke cijfers ze keken, je moest bijv een 7 gem. (42 punten op geteld) hebben voor ne, en, wi, na, sk en bio. Bij de ACTA keken ze volgens mij ook alleen naar je kernvakken, maar er stond niet specifiek bij welke dus ik weet niet of rekenen meetelt! Nogmaals lees gewoon de uitleg op de site van de uni goed door, daar kan je al heeel veeel info uit halen.

• Het maakt helemaal niks uit waar je ingeschreven staat. Je studeert gewoon allemaal aan de ACTA en krijgt ook onderwijs in het ACTA gebouw, maar staat ingeschreven bij een andere uni. Voor derest heb je vrij weinig te maken met de VU of UVA, behalve dat je aan hun je collegegeld moet betalen…

• Meerxx als je naar boven scrollt had ik daar al veel verteld over de decentraal aan de ACTA en de rondes, tenzij je specifieke vragen hebt? Maakt niet uit voor welke uni je je inschrijft het is in principe 1 decentrale selectie. Het enige verschil was dat ze twee reservelijsten hadden opgesteld een voor VU en een voor UVA. Dus als aan de VU had ingeschreven en je stond aan het eind op de reservelijst, dan kon je alleen een plekje krijgen als iemand van de VU zijn plekje opgaf. Oh en de UVA heeft meer plekken, maar ik weet niet of dat echt uitmaakt.

-

Nee ik had random gekozen voor 1 van de 2, want ik dacht dat het toch niet uitmaakte. Je kreeg alleen te horen dat je geplaatst was tenzij je op de reservelijst stond. De tweede ronde was alleen maar toetsen. In nijmegen had je de handvaardiheidtoets. De vragen waren meerkeuze. Je moet de stof van de artikelen wel goed stampenwant er worden letterlijk dingen teruggevraagd en een paar inzichtvragen. Samenvatopdracht was in nijmegen hehe denk dat je de twee beetje door elkaar haalt. Je kreeg ruim genoeg tijd voor de vragen. Maar meid ik zou me nog niet te druk maken over dit soort dingen. Probeer je cv en motivatie nu zo goed mogelijk te fixen en voor de tweede ronde gewoon heeeeeeel goed de artikelen leren ! Meer kan je er eigenlijk niet aan doen van tevoren:) niet zenuwachtig zijn gewoon je ding doen en dan komt t goed als je t echt echt wil en je er voor driehonderprocent inzet! Trouwens ik wilde zeggen dat ik deze info geef uit mijn ervaring en dat de decentraal elk jaar weer wordt aangepast, dus kan goed zijn dat jouw tweede ronde er heel anders uit ziet. Je krijgt als je door de eerste ronde bent ook een mail met uitleg van de acta. Succes laat weten hoe het ging!

-

Hi!

Daar ben ik weer! Haha. Ik was aan het zoeken naar tandheelkunde-gerelateerde fora en kwam toch weer bij deze terecht :slightly_smiling_face:

Ik weet dat je al enorm veel vragen van me hebt beantwoord (waarvoor ik echt dankbaar ben!) maar ik heb nog een paar vraagjes betreffende de decentrale selecties in A’dam en Nijmegen.

Voor de decentrale selectie in Nijmegen kan dus niet echt voorbereid worden (de 2e ronde), maar de handvaardigheidstest, samenvatten en andere opdrachten: hoe waren die te doen qua moeilijkheid? Ik heb her en der op internet gelezen dat de handvaardigheidstest erg moeilijk is, wat moet ik me daar precies bij voorstellen? Wat maakt de test lastig?
En het samenvatten en de andere opdrachten: ligt dit niveau bij vwo 6 of wel echt flink hoger?

En wat A’dam betreft, hier krijg je dus materiaal opgestuurd om je te kunnen voorbereiden, en ik las dat er best veel dingen letterlijk uit de teksten werden gevraagd en een beetje inzicht, maar betekent dit dat wanneer je de teksten heel erg goed leert/stampt, je de toets nog best goed kunt maken?

Tenslotte gaf je eerder in een van je reacties aan dat jij de keus voor uni gemaakt hebt gebaseerd op welke jij dacht meeste kans te kunnen maken. Bedoel je dit puur statistisch meeste kans of meer welke selectie beter bij jou paste?

Oh en als laatst, hoe bevalt de studie nu? :slightly_smiling_face: Zal vast druk zijn zo net voor de kerstvakantie? Hoe vergaan de tentamens en de stof? Veel succes alvast met de tentamens! =)

Hoi hoi,

Ik ben er ook weer!
Ik ben dus alles op orde aan het maken voor de eerste ronde!
Tandenfee, had jij bijzondere prestaties en een perfecte cijferlijst en goede baantjes?

Ik doe ook mee:)

Hellloo dames :slightly_smiling_face:

Smoothie: handvaardigheidstest is elk jaar verschillend. Wij moesten bijv een kubus maken uit plakken was en er orthoijzerdraad omheen vouwen. Klinkt simpel, was echt lastig! Het moest aan bepaalde afmetingen en eisen voldoen. Je kan je er simpelweg niet op voorbereiden en ze testen gewoon hoe je met je handen bent.
De samenvat opdracht vond ik vooral raar… ik begreep soms niet wat ze nou bedoelde met bepaalde vragen en had maar wat gedaan. Ik kan je niet echt het niveau vertellen en het is niet te vergelijken met samenvatten op vwo.

En ja de toets in Amsterdam was best wel veel letterlijk teksten stampen stampen stampen… Paar inzichtvragen, dus probeer de teksten ook goed te begrijpen.

Ik bedoelde inderdaad dat ik amsterdam had gekozen omdat de selectie beter bij mij paste. Ik vond het fijn dat ik er iets voor kon leren want daar lag mijn sterkste punt, leren :wink:

De studie is eeerrgg leuk! Ik ben superblij met mn keuze. Vooral de combi praktijk en theorie vind ik heel leuk. Alles tot nu toe gehaald dus gaat ook super. Het is geen piece of cake, je moet je er wel echt voor inzetten. Veel leren en daarnaast ook nog veel oefenen na het reguliere praktijkonderwijs.

Meerxx: Uhm mijn cijferlijst was gewoon goed… rond 7-7,5 gem. Niet perfect gewoon gemiddeld. Ik had wel wat dingen naast school gedaan ja… Niet hele bijzondere prestaties, maar gewoon elke kans gegrepen om het op mn cv te zetten. Dus meehelpen op opendagen, commissies op school, vrijwilligerswerk etc. En verder gewoon een bijbaantje… maar daar kijken ze denk niet echt naar. Wat jou hockey betreft, ik zou het niet weten. Ik dacht persoonlijk altijd dat met bijzondere prestaties in de sport echt topsport bedoeld werd.

tasty: ik heb hierboven al verteld wat de testen inhouden. Wat je cijfers betreft: je mag in nijmegen niet eens meedoen als je geen 7 gem heb voor bepaalde vakken. Ik weet alleen niet hoe ze dat in hun eindoordeel meewegen.

Supertof dat je dit allemaal verteld :slightly_smiling_face:

Ja ik weet de afmetingen niet meer precies, maar gewoon een kleine kubus van 10 cm ofz (je kreeg echt afmetingen op de mm nauwkeurig). Niet van wax, maar van was weet je wel soort plakken platte kaarsvet. En ja je deed het gewoon op de prekliniek met gereedschap en brander enz. En de ijzerdraad moest je vouwen met een tang en t moest echt precies mooi strak om de kubus heen en vast gemaakt worden met was… Je kan idd met t ijzerdraad oefenen, maar denk niet dat t veel zin heeft.

En ja ik doe dit, omdat ik er toen ook zo hopeloos naar opzoek was. Iemand die zn ervaring kon delen zodat ik wist waar ik aan toe was. Achteraf moet ik zeggen dat je er toch niet meer aan kunt doen ook al weet je waar je aan toe bent… Gewoon heeeel erg je best doen op de dag zelf en afwachten. Meer dan aan je cv en cijfers werken kun je niet vooraf doen voor de selectie in Nijmegen. :wink: Voor zowel de handvaardigheidstest als de leesvaardigheidstest kan je niet vooraf ‘oefenen’, omdat je simpelweg niet weet wat het precies gaat inhouden. Niet te veel stressen, gewoon op je af laten komen en nog t belangrijkste is dat je moet geloven dat het je echt gaat lukken als je er voor 300 procent voor inzet. Veel succes! :wink: