Decentrale selectie geneeskunde

Ook bij de UvA ben je afhankelijk van je CV he, tenzij je de toets heeeel goed maakt.

ja ze hebben het dit jaar weer helemaal verandert. ik moet zowel een soort sollicitatie doen als een toets.

ik heb gehoord/gelezen dat de toets aan de UvA heel moeilijk is. Weet jij hier meer van?

Ik ga dit jaar meedoen aan de decentrale selectie van Groningen.
Ik heb voor mezelf alle mogelijkheden even op een rijtje gezet. Zelf vond ik Leiden, Groningen of Amsterdam leuk, de rest viel al snel af omdat ik het of niet leuk genoeg vond of te ver weg vond. In Leiden is je kans heel klein als je niet aan het voorprogramma hebt meegedaan (Pre-University College heet het volgens mij). In mijn geval viel deze daarom af.

Het verschil tussen de VU en UvA is dat ze bij de VU heel erg naar je CV kijken (vrijwilligerswerk en muziekinstrumenten!). 60 procent is hier decentraal van de 350 plekken. Die viel voor mij gelijk al af.
De UvA heeft 80 procent decentraal van de 350 plekken, waarbij ze eerst een toets afnemen. Hiervoor kun je NIET leren. M’n zus heeft deze toets 2 jaar geleden gemaakt en ze was door! Maar indd lastige toets, van de 10 mensen van haar school die de toets gingen maken, hadden maar 2 hem gehaald. Het gaat niet echt om hoeveel je al weet, je moet meer op een biologische manier kunnen redeneren, zei zij. Je kunt gelijk door zijn, je kunt gelijk afvallen of naar de 2e ronde gaan. Hier kijken ze pas naar je CV en ga je ook een hoorcollege volgen.

Ik ga kiezen voor Groningen omdat het me een ontzettend leuke stad is en mn kansen hier het grootst zijn. 410 plekken waarvan 100 procent decentraal. En ik heb het idee dat ze je heel erg beoordelen op het totaalplaatje, en niet naar één ding kijken. Ik moet wel gelijk op kamers gaan, wat in Amsterdam niet zou hoeven.

mijn vader neemt een deel van de selecties af in rotterdam volgens mij

beschouw dit maar als een up

Wow echt? Heb je tips? Weet je een beetje waar ze vooral opletten bij je cv? Zijn webklassen, bijbaan, jaar gestudeert, speciaal natuurkunde ingehaald voor geneeskunde e.d. al een beetje goed? Weet je ook wat het onderwerp van de toetsen is? Heb heel veel vragen XD. Laat maar weten of je iets kan beantwoorden :slightly_smiling_face:

Ik heb vorig jaar precies hetzelfde gedaan ook om dezelfde redenen. Zelf kom ik ook geregeld in groningen en een aantal vriendinnen van me en mn zus studeren daar ook, echt een leuke stad!
Ik ben helaas afgevallen want ik vond het onderwerp van de toets heel moeilijk (DNA, echt een ramp voor mij) en ze gaven je het idee dat je cv heeeel belanrijk was en aan pas heel laat hadden ze gemeld dat je ook nog ff een toetsje moest maken. Wat bleek, de toets was het belangrijkste van alles. Als je deze niet goed had gemaakt viel je meteen af en werd er ook niet meer gekeken naar je andere toetsen en je cv. Dit was bij mij dus gebeurd. Baalde er heel erg van want ik het echt heel veel tijd gestoken in mn cv en dacht echt dat ik daarmee een kans zou maken.
Dit betekent niet dat het niet te doen is hoor. Het onderwerp kwam voor mij gewoon heel slecht uit en ik ken een paar mensen die wel alles gehaald hebben :slightly_smiling_face:

Ik ga dit jaar ook meedoen aan de decentrale selectie. Misschien kunnen we elkaar een beetje helpen? Natuurlijk is het uiteindelijk wel ieder voor zich, maar wie weet hebben we wel iets aan elkaar!

Hee allemaal!
de deadline voor het opgeven is inmiddels geweest en ik heb toch besloten om mee te doen aan de decentrale selectie van Rotterdam :slightly_smiling_face:

Hee goed idee! waar ga je selectie doen? heb je een beetje een goed cv?

Oeee, ik doe ook mee in Groningen! Spannend!

Hoi hoi
Ik doe in Utrecht mee!!, wie nog meer??

Hebben jullie trouwens allemaal een gewaarmerkt kopie van je diploma? Ik heb alleen een gewaarmerkt kopie van mn cijferlijsten (ng+nt).

@Sophiaaa

Ik doe ook mee in Utrecht!
Nog twee weekjes voor de toets, lukt het bij jou een beetje?

Wel, ik ben een Belgische en ik ben al heel het jaar aan het studeren om deel te nemen aan het ingangsexamen. Ik kan je 1 dingen verzekeren, als je het overweegt, begin op tijd met studeren. Ik ben al bezig sinds november, en ik zit in Latijn-Wiskunde (richting nu dan he). Ik volg ook lessen aan de universiteit en zit in een studiegroep. De leerlingen die dit vorig jaar hebben gedaan, (precies hetzelfde zoals ik, studiegroep en unieflessen), na 2 examenbeurten waren er slechts 3 van de 8 door…
Ik wil je niet afschrikken, het is natuurlijk wel te doen he :slightly_smiling_face: maar begin gewoon tijdig met studeren!

Is er iemand die weet of het nuttig is om voor Rotterdam op te geven dat ik piano speel? (Al 7 jaar, half uur per week les + ong. 1.5 uur oefenen)

Een vriendin van me is vorig jaar aangenomen in rotterdam voor de decentrale selectie, zij heeft ook echt alles opgeschreven wat ze heeft gedaan dus ik zou het wel doen als ik jou was!

Ik ben een jongen, even voor de duidelijkheid :wink:

Maar ik heb vorig jaar meegedaan in Nijmegen en België.
Ik had bij beiden een fout teveel. In België op het onderdeel fysica.
Nijmegen is zeker een aanrader!
Als je de stof goed bijhoudt en in detail leer, haal je het echt.

België vond ik zelf echt heel pittig.
Uiteindelijk viel me uitslag echt mee, maar ik zou als ik jou was jezelf wel verdiepen in Scheikunde en Fysica, want dat is in België wel anders!

Wow sorry moderator maar wat ontzettend belachelijk dat ons topic is gesloten?? Dit gaat over wat anders dan de decentrale selectie aan de RUG.

Ja, waarom is hij gesloten? Super vervelend!