Decentrale selectie geneeskunde

Hallo allemaal!

Hier even een topic over de decentrale selectie van geneeskunde. Vorig jaar deed ik eindexamen op het vwo en heb ik meegedaan aan de decentrale selectie van de RUG. Hier ben ik helaas na de eerste ronde afgevallen. Nu wil ik het dit jaar weer proberen. Het probleem is alleen dat ik niet goed weet waar. Het maakt me in principe niet uit waar ik terecht kom, als ik maar geneeskunde mag studeren :slightly_smiling_face:. Mijn CV is redelijk, niet sensationeel maar ik heb ook niet niks erop staan. Heeft iemand tips? Ik zou het heel fijn vinden als mensen die ook al mee hebben gedaan aan een decentrale selectie van geneeskunde hun ervaring hier willen delen (of je nou bent aangenomen of niet). Dat zou me al heel erg helpen!

Overweeg je ook om in België mee te doen? :slightly_smiling_face:

Ik heb vorig jaar meegedaan aan de decentrale selectie in Nijmegen, die was super fijn! Je moest eigenlijk alleen een toets maken met stof die je op een digitale leeromgeving kon vinden. Zo had je het echt zelf in de hand. Alleen, je mag alleen aan deze toets meedoen als je datzelfde jaar eindexamen doet. Jij hebt dit dus vorig jaar gedaan. Je kon ook nog op een tweede manier binnenkomen, door een soort sollicitatie, ook met een cv, dus volgens mij redelijk gelijk aan de selectie in Groningen.

Ik wil ook decentrale selectie doen in Nijmegen dit jaar :slightly_smiling_face: Mijn CV stelt niks voor en met die toets heb ik het inderdaad meer zelf in de hand. Hoe heb jij het gecombineerd met je eindexamens en het leren voor de toelatingstest? Het valt een beetje in dezelfde periode geloof ik… En was de stof moeilijk/veel?

Ehm, ja ik had dus in de eerste week van dat ik de stof van de decentrale kreeg ook nog toetsweek, dus dat was wel irri, ik ben dus een halve week later begonnen (het begon op woensdag maar ik op vrijdagmiddag dus) en ja ik had vrijgenomen van mijn werk 4 weken lang. En ja eigenlijk moet je wel bijna al je vrije tijd erin steken. Wat ik ook lastig vond was dat ik na de decentrale nog maar twee weken had om te leren voor de examens, dus je moet daarna ook zeker optijd, voor de decentrale al beginnen.

Als je vragen hebt kun je me gewoon een berichtje sturen hoor!

Oh, het was trouwens soms wel pittige stof, vooral omdat je veel engelse teksten moest lezen. En ja de stof is ook wel pittig, maar het is te doen. En ja het is veel haha 10-30 per week. Maar de toets is opzicht goed te doen. Hij ziet er precies hetzelfde uit als een gewone geneeskunde toets. Wat inhoud ongeveer 100 meerkeuze vragen, waarvoor totaal geen inzicht nodig is en ze vragen allemaal kleine feitjes, die wel ergens letterlijk stonden terug. Maarja het lastige is dus die kleine details onthouden

Ja dit overweeg ik wel. Ik ben alleen bang dat ik het niveau van belgie niet aan kan. Ik heb hier veel over gelezen en ook een aantal mensen die zelf in belgie gestudeert hebben hierover gevraagd en ik kreeg het idee dat het niveau in belgie wel erg hoog ligt en het echt heel theoretisch is. Dit vind ik lastig want ik weet van mezelf dat ik net iets meer moet doen dan de gemiddelde vwo leerling, ik ben ook een jaar blijven zitten. Ik weet dus niet of ik dat wel aan kan. Zijn er anderen die overwegen om in belgie te studeren?

Dit jaar kan je wel meedoen als je geen eindexamen doet. Ze verdelen de aanmelding in twee groepen: een groep met eindexamen kandidaten en een groep met overige mensen. Beide groepen krijgen een aparte selectieprocedure.
Ik overweeg nijmegen ook. Op dit moment ben ik aan het twijfelen tussen rotterdam en nijmegen want daar lijken de kansen het grootst te zijn.
Was de toets qua niveau wel te doen? Waar ging de toets precies over?

Ik zelf ben een Belg en studeer het dan ook hier :wink: Het is niet te onderschatten nee, moest je vragen hebben … :wink:
Er is trouwens ook een topic over geweest
http://forum.girlscene.nl/forum/school/geneeskunde-studeren-belgie-20132014-258854.msg271500574.html#msg271500574

Zijn er ook mensen die in rotterdam hebben meegedaan aan de decentrale selectie?

ik heb zelf niet meegedaan aan decentrale selectie rotterdam, maar ik weet er vrij veel over. dus als je een vraag hebt mag je me wel noten oid?

Ok top! Hoe komt het dat je er zoveel over weet? Studeer je zelf ook geneeskunde in rotterdam? Il ben wel beniewd waar ze vooral op letten: je cv of de toetsen? Wat gasn de toetsen over? Zijn de toetsen een beetje te doen?

Hoeveelste jaars ben je? Ken je ook nederlanders op jouw studie? Zoja, lukt het hun een beetje? Hoe bevalt de studie en het niveau je?

nee een vriendin van mij is naar de opendag geweest en daar is uitgebreid besproken hoe ze selecteren.
20% wordt via loting gedaan, en 80% via decentraal.
Bij decentraal is het dan dat je colleges krijgt, en daar vervolgens een toets over moet maken. Op basis van die resultaten wordt je dan wel of niet toegelaten. Echter, als je voor nederlands, engels, wiskunde, scheikunde, en biologie hoger dan een 7,5 gemiddeld stond in de vijfde hoef je die toetsen niet te maken en kom je dus vrij makkelijk binnen

ik weet niet of dit allemaal precies klopt, maar dit is wat die vriendin heeft gehoord en tegen mij heeft gezegd

2de jaars (eerst een jaar biomedische en toen naar 2de geneeskunde meteen) zit ook met nederlanders, ik ken er die geslaagd zijn en een paar die hier op alles buizen en het nu gemakkelijk hebben in maastricht, dus het niveau verschilt precies :stuck_out_tongue:

De studie bevalt me zeker en vast, het is wel veel leren maar zeker nog genoeg vrije tijd :slightly_smiling_face:

Als je serieus wilt kijken naar Belgie dan zou ik je aanraden om ergens in april/mei de voorbereidende lessen op de toetsen te volgen in Leuven bvb (je moet een toelatingstoets maken om toegelaten te worden tot de studie). Heb zelf even gekeken naar geneeskunde, maar niks voor mij :stuck_out_tongue: Ik studeer nu alsnog wel (als Nederlander) in Belgie diergeneeskunde.

Ja, dat bedoelde ik ook hoor, wat betreft die selectie.

De toets gaat elk jaar over een ander onderwerp, één bepaald ziektebeeld. Vorig jaar was het diabetes mellitus, andere jaren was het bijvoorbeeld dementie of borstkanker.

Als je goed je best doet en veel kunt onthouden is het nog wel te doen. Bij mij haakten er ongeveer 200 van de 800 al af voor de toets en kwamen dus niet opdagen, waarschijnlijk omdat ze het niet leuk vonden of het niet aan konden. Van deze 600 zijn er +/- 250-300 toegelaten. Om hierbij te horen moest je ongeveer een 5,6 voor je toets halen, opzich wel te doen dus. De toets bestaat uit ongeveer 100 meerkeuze vragen.

Maar goed, jij mag helaas niet via de toets binnenkomen, alleen via die sollicitatie met verschillende rondes

Ik ga zelf waarschijnlijk meedoen aan de decentrale van de UvA, puur omdat ik daar de meeste kans maak met mijn zielige CV. :’)