Debat op school

Ik kom er net achter dat ik morgen een debat heb op school. De stelling is: Winkels moeten ook op zondag open.

Weet iemand nog goede tegenargumenten?

Misschien hoort dit bij school, maar ik vind het hier ook wel toepasselijk.

Liefs

Ik heb er eentje voor tegen!
Werknemers hebben minder vaak vrij

dankje!

we hebben nu al:

tegen:

• Werkenemers hebben minder vaak vrij
  • Zondag is volgens de bijbel een rustdag
  • Openbaar vervoer moet worden aangepast
  • Straks moeten de mensen op kantoor ook nog op zondag werken, dan heeft nooit iemand nog rust.

voor;

• Het is handig, omdat als je iets vergeten bent je het dan toch nog kunt kopen. + Je hoeft niet op zaterdag al eten voor zondag (en maandag) te kopen.
  • Het is goed voor de economie, er komt meer werkgelegenheid en de winkeleigenaren maken meer winst.
    -

Voor:
Er komen meer arbeidsplaatsen vrij.
Als je iets bent vergeten of iets nodig hebt kan je het halen.
Altijd verse producten.

Tegen:
Misschien is er minder winst voor de winkel (meer werknemers en vaak geld het dat je op zondag dubbel betaald krijgt)

dankje!

^Bij tegen kun je dat nog uitdiepen door te zeggen "De winst die normaal op zaterdag wordt gedraaid, wordt nu gemaakt over zaterdag en zondag en levert dus helemaal niets op.

ik krijg net een smsje van een vriendin dat wij TEGEN zijn, dus zouden jullie me alsjeblieft willen helpen met tegenargumenten op de stelling: winkels moeten op zondag open zijn?

Bij voor zou je kunnen zeggen: Het is uit de tijd om nu nog vast te houden aan standpunten van twintig jaar geleden. De mens is zijn tijd vooruit en het is niet meer nodig dat iedereen vasthoudt aan het Christelijke “zondag rustdag.” Dit beperkt een heleboel niet-godsdienstige activiteiten. Mensen die op zondag rustdag willen houden, moeten die vrijheid krijgen. Maar mensen die op zondag wel naar de stad willen om inkopen te doen, moeten die vrijheid ook hebben.

Het is altijd handig om ook de argumenten van de voorstanders nauwkeurig te bestuderen, zodat je die alvast kan weerleggen. :slightly_smiling_face:

^ Oh ja, dat is inderdaad een goed idee. Dankje!

tegenargument:
Qua concurrentie zal het voor kleine winkels nog moeilijker worden vanwege weinig of geen personeel.

Misschien heb je nog wat aan deze site: http://www.winkelrust.nl/argumenten.php
Succes in ieder geval! :slightly_smiling_face:

Oh daar heb ik laatst een heel betoog over gehouden.
Ik ga m voor je zoeken.

Oh haha ik lees net dat je tegen bent, ik heb een betoog over voor gehouden, maar misschien heb je er alsnog iets aan, want er staan ook argumenten tegen in die ik heb verworpen.

ik heb nu dit:

TEGEN

• Als de winkels ook open zijn op zondag, moeten de werkgevers dus voor twee dagen personeel hebben. De winst die normaal op zaterdag wordt gedraaid, wordt nu gemaakt over zaterdag en zondag en levert dus helemaal niets op.

• Als de winkels op zondag open zijn, zullen de christelijke winkels het moeilijker krijgen, opmdat het tegen hun principe’s ingaat om op zondag te werken.Het is voor hen dan een logische keuze om op zondag dicht te zijn, waardoor ze veel klanten mis kunnen lopen.

• De werknemers zullen ook op zondag moeten werken, waardoor ze bijna geen vrije tijd meer hebben. Er zijn waarschijnlijk veel mensen die in winkels werken met kinderen, en zondag is voor gezinnen de dag waarop iedereen thuis kan zijn, omdat er dan niet gewerkt wordt. Dit ontneem je ze dan.

• Voor de kleine ondernemingen zal het nog moeilijker worden, omdat ze een extra dag open moeten zijn, en vaak geen of weinig personeel hebben en dus de hele week aan het werk moeten.

• De vaste lasten van de kleine ondernemingen gaan omhoog omdat ze een extra dag open zijn, bijvoorbeeld energiekosten.

• Als de winkels op zondag open zijn zullen stichtingen en instellingen die het van vriwjilligers moeten hebben, het veel moeilijker krijgen omdat voor veel vrijwilligers betaald werk toch voor gaat.

• Het openbaar vervoer zal aangepast moeten worden, maar dit is niet voordelig omdat de mensen dan over meerdere dagen worden verspreid en er dus even veel winst wordt gemaakt, maar de draaikosten hoger worden.

• Het zorgt voor extra millieuebelasting, omdat alle winkels energie verbruiken, en er ook veel meer mensen met de auto naar de stad zullen gaan.

Opiumed, ja dat zou fijn zijn! Dan kan ik ook inderdaad kijken naar weerleggingen met de eventuele argumenten van de voorstanders.

Ik hoop dat het niet te veel is als bericht xD Het is ook een beetje persoonlijk, dat winkelcentrum, daar woon ik vlakbij.

Steeds meer winkels openen hun deuren op zondag. Supermarkten gaan open van vier tot acht en die worden druk bezocht. Wij zien geen reden om nog langer de deuren gesloten te houden en dat winkels zelf moeten weten of ze open gaan of niet. We hebben dit onderwerp gekozen, omdat we zien dat in Heerhugowaard steeds meer winkels op zondag opengaan, terwijl ze, voornamelijk in Broek op Langedijk, nog stug gesloten blijven op deze christelijke rustdag. We richten ons op Broek op Langedijk, omdat in Oudkarspel er al wel een supermarkt is geopend op zondag en we ook Broek op Langedijk willen overtuigen om open te gaan. Onze stelling: zondag open gaan is een keuze van de winkelier.

Bijbel
Men heeft het al vroeg uit de Bijbel gehaald: in zes dagen schiep God de aarde en op de zevende dag rustte hij uit. Er blijkt geen sprake te zijn van een verplichte rustdag op zondag. Volgens een gereformeerd predikant heeft de kerk de zondag tot een bijzondere dag gemaakt. „En daar is niets op tegen. Maar daar zit geen bevel van onze Heer achter en dus zijn we niet in geweten gebonden.” Tot nu toe zijn alle winkels gesloten wegens geloof. Geloof speelt een steeds kleinere rol in onze maatschappij en verandering betekent niet meteen verslechtering. We worden nu nog door één man tegengehouden en dat is Henk van den Heerik, eigenaar van Winkelcentrum Broekerveiling. Vanwege geloofsovertuigingen vermindert hij de winkels hun kansen om ondernemingsdoelen te bereiken. Blijkbaar is het zo dat de waarden van gelovigen hoger worden beschouwd dan anderen. Niets tegen gelovigen, maar hier kun je eigenlijk niets tegenin brengen. De Joodse mensen in Nederland kunnen op zaterdag ook gewoon hun sabbat houden zonder dat wij ineens alle winkels sluiten, dus waarom zouden de christelijke mensen dat niet kunnen? Immers, als meneer op zondag zijn rust wil: hij hoeft op zondag geen boodschappen te doen.

Rust en ontspanning
Je kunt stellen dat de winkels één keer per week dicht moeten zijn omdat iedereen die dag vrij moet zijn voor rust en ontspanning. Dit kun je de mensen niet afdwingen. Bovendien kiezen de mensen die op zondag werken hier zelf voor. Zondags winkelen is tenslotte ook een beetje rust. Er zijn mensen die de hele week werken, waarom zouden ze op zondag dan niet hun boodschappen kunnen doen die ze normaal op de drukke zaterdag moeten doen? Op zaterdag doet iederéén al zijn boodschappen, het is er altijd ontzettend druk. Al doen zij op zondag hun boodschappen zal er minder stress zijn, omdat ze niet snel uit werk nog even boodschappen moeten doen of iets moeten halen bij de drogist. Een stukje ontspanning: voor hen wordt het nu ook iets rustiger. Ze kunnen namelijk meer hun tijd verspreiden. Ineke van Gent (GroenLinks) stelt óók dat het een hoop stress scheelt als alleenstaanden en werkenden niet alleen op hun vrije zaterdag zijn aangewezen om boodschappen te doen. Zij zegt: ‘Het kostwinnersmodel waarbij de man werkt en de vrouw tijd heeft om doordeweeks boodschappen te doen, is een gepasseerd station.’

Economisch
Om Van den Heerik ook op andere gebieden te overtuigen noemen ook we de economische voordelen. Als winkels een dag extra open gaan, gaat dat ze meer geld kosten. Denk aan stroom, water, loonkosten. Maar deze onkosten kunnen makkelijk worden terugverdiend dankzij de mensen die op zondag willen winkelen. Door het openen van hun winkel op zondag kunnen ze dus meer omzet maken en als ze daar zelf naar verlangen, wie houdt ze tegen? Het zorgt voor meer inkomen voor de werknemers die dan flexibeler hun tijd kunnen indelen aangezien er meer dagen zijn om te werken en ze niet drie avonden achter elkaar gevraagd zullen worden, er zal wellicht meer personeel gevraagd worden, maar dat betekent dat er banen geschept worden. Ook komen er meer tevreden klanten en een hogere omzet dan wel winst voor de winkel. Het kan natuurlijk gebeuren dat winkeliers gedwongen worden om hun winkel te openen op zondag, omdat hun klanten anders naar de concurrent gaan, die wel op zondag open is. Maar het hóeft niet: de winkelier is dan namelijk niet verplicht om werknemers te betalen en daarom laten wij het zijn keuze om te beslissen of hij open gaat of niet. En als hij kwalitatief goed werk levert zullen mensen minder snel overstappen naar een grootschalig bedrijf, omdat die meestal minder goed werk leveren. Ook webwinkels zijn altijd geopend, alhoewel met uitzondering van kinderwagen.nl (plaatske). Maar toch denk ik dat het voor de meeste mensen veel gezelliger is om een dagje naar de stad te gaan dan via internet te bestellen met het risico dat het niet past of stuk is. Winkels moeten de mogelijkheid krijgen om te concurreren met webwinkels, daar is ook het personeel bij gebaat, er van uitgaande dat ze hun baan willen houden.

http://weeswaakzaam.com/?p=17024
http://www.scholieren.com/werkstukken/843
http://www.dichtbij.nl/gr…ssen-over-koopzondag.aspx
http://www.liberalemedia…aar-nederland-draaid-door
http://www.forumgouda.nl/viewtopic.php?f=15&t=298

Dit waren onze bronnen.

Ja maar hiertegen kunnen hun zeggen dat er meer mensen kunnen worden aangenomen.

Even een vraagje:

maakt het voor een werkgever uit of hij 6 verschillende mensen in diens heeft die elk 1 dag van de week werken, of dat hij 1 iemand in dienst heeft die b6 dagen werkt?