debat met Emile Roemer

Morgen komt Emile Roemer van de SP bij ons op school. Een onderdeel daarvan is dat een paar leerlingen een debat houden (en wie is die gelukkige? ik natuurlijk. hmpf…) Nou is mijn stelling: De leeftijdgrens voor het kopen van alcohol moet voor meisjes 21 jaar worden en voor jongens 23 jaar.
Kan iemand mij even helpen met het bedenken van argumenten (voor én tegen, want ik krijg morgen pas te horen wat ik ben) want ik zit een beetje vast…

Tegen,
Er is een wet dat er geen onderscheid tussen mannen/vrouwen mag worden gemaakt…

Voor: Meisjes zijn geestelijk ouder dan jongens. En er zijn vaker problemen met jongens. (sorry kan niets beters verzinnen)

Voor: kinderen van 16 zien de gevolgen niet in (en ik werk achter de kassa, veel ervaring met kindertjes die net 16 zijn en al elke week een krat bier halen dat je echt denkt van… doe het jezelf niet aan!)
tegen:vanaf 17/18 jaar gaan velen al studeren, en mensen willen toch van hun studententijd genieten, alcohol hoort daar wel een beetje bij
tegen: vanaf 18/19 jaar moet je de gevolgen van alcohol zelf kunnen inzien
(ook al vind ik wel dat onder sommige studenten, vooral bij studentenverenigingen, wel heel erg veel gedronken wordt).

hoop dat je er iets aan hebt, toffe gast die emile!

Waarom voor jongens & meisjes een aparte grens als ik vragen mag? Wat heb je daar voor redenen voor?

Ja ik weet niet… Dat is nou eenmaal de stelling en die hebben we zo gekregen…

up

misschien is die grens omdat jongens langer doorgroeien dan meiden? maar iig is het verboden om te discrimineren dus je kan dat sowieso niet doen. Ook is 21 wel een erg grote stap, als het naar 18 wordt verplaatst hoef je maar 2 jaar langer te wachten om legaal te mogen drinken, als 21 de grens is het meteen 5 jaar later. 18 jaar zou ook een betere grens zijn omdat je rond die leeftijd ook op kamers gaat enzo, je moet dan voor jezelf gaan zorgen en verantwoordelijkheden dragen en wel of niet alcohol drinken hoort daar ook bij. Maar voor die stelling: veel studenten doen veel langer over hun studie omdat ze te druk zijn met constant feesten en zuipen,als je nog niet mag drinken kan je je waarschijnlijk veel beter concentreren op je studie, je bent pas uitgegroeid rond die tijd, daarvoor is het veel slechter voor je om te drinken.

Oh, wat een kutstelling. Nouja, ik zou er niet echt argumenten voor weten omdat ik het een beetje vreemd vind. Veel succes iig!

Dat ja. Dan gaan ze tegen de grondwet in :’)

Maar ik vind wel dat de leeftijdsgrens voor beide geslachten opgehoogd moet worden naar 18 jaar

Heb je nu weinig aan denk ik maar, je hersenen groeien tot je 21e door. Bij jongens waarsch tot hun 23e. Dus ik denk vandaar die leeftijden. Dus das 'n agrument voor; zodat de hersenen niet beschadigen. Tot je 18e is onzin, want dan zijn je hersenen toch ook nog niet uitgegroeid, dus wat helpt dat?

Denk dat je voor zult zijn; zal Emile wel tegen zijn he, anders had hij die wet wel willen invoeren haha.
Dus hmm… Zodat ze weten hoe ze moeten autorijden etc. voordat ze gaan drinken? Weeeeetikveel. 't Is nog ochtend! SUCCES.

up