Debat: Het weekeind moet een dag langer worden.

Het weekeind moet één dag langer:
  • Ja
  • Nee

0 stemmers

Beste Girlsceners ,

Ik moet voor Nederlands een debat houden en ons debat gaat over dat het weekeind een dag langer moet worden. Ik heb hierover een paar stellingen gevonden maar toch niet de juiste stelling , die heel erg goed zijn.
Ik vroeg me af of jullie goede argumenten hebben over deze stelling.
Het maakt niet uit of de argumenten voor/tegen zijn.

Xxx

Ik zou beginnen met een poll aan te maken.

Succes!

Een (mogelijk) productievere week aangezien mensen 1 dag extra hebben om uit te rusten. Maar eigenlijk is dit een onzin argument want als het weekend uit 3 dagen bestaat willen mensen er toch wel 4 dagen van maken (dat zou een mooi tegenargument kunnen zijn)

Tegenargument: We moeten als land nog wel net zoveel produceren als we eerst deden (dus in de situatie met 2 dagen weekend) want anders wordt dat funest voor onze handelspositie in de wereld en kunnen we de binnenlandse vraag nooit bijbenen, en dat moet dan dus in een werkweek van 4 dagen, in plaats van in een werkweek van 5 dagen, dus moet er harder gewerkt worden/meer gewerkt/overgewerkt worden. Dit kan leiden tot veel grotere druk en stress dan als je 5 dagen de tijd hebt om dezelfde hoeveelheid te produceren.

Lijkt me duidelijk toch?

Je moet de economie draaiende houden. Met één dag meer in de week hebben mensen meer tijd om dagje weg te gaan, winkelen, etc.

Maar ook: minder maandinkomen door minder dagen werken, dus minder geld voor leuke dingen.

dat zou geweldig zijn <3

Daarnaast slaat het nergens op, want Het Nieuwe Werken geeft de mogelijkheid om je eigen tijd al heel veel in te delen. De derde werkplek maakt het zelfs mogelijk om overal, altijd, te werken. Dus dan zou je genoeg hebben aan je twee dagen weekend.

Even random, maar als je bijvoorbeeld vrijdag bij het weekend trekt, hoeft dat niet te betekenen dat echt iedereen vrij is. Ik ken nu ook veel mensen die gewoon op zaterdag en zondag moeten werken. En daarnaast ken ik veel mensen die bijvoorbeeld op woensdag al een extra vrije dag hebben, dus lang niet iedereen werkt 5 dagen in de week en nu gaat het ook niet slecht met de economie haha.

Vaak hebben die mensen een reden daarvoor. Mijn pa heeft bijvoorbeeld ouwelullendag, omdat ie al zo lang werkt heeft hij recht op een dag vrij. Met andere woorden. Hij draagt al zo lang bij aan de economie, dan mag je een stapje terug doen.

Of je bent zwanger.

Of je hebt een 32-uurs contract, en dan krijg je weer minder Bruto Nationaal Inkomen, minder bestedingen, gaat de economie weer slechter.

Heerlijke discussie dit trouwens :upside_down_face:

Ja, dat snap ik, maar dat was mijn punt ook niet haha. Ik bedoel te zeggen dat er nu ook al veel mensen zijn die een extra dag vrij hebben en dat een extra dag weekend niet hoeft te betekenen dat iedereen een dag minder gaat werken. Ik ken namelijk mensen die bijv. elke zaterdag werken, maar op woensdag vrij zijn. Dus het weekend een dag langer zal voor veel mensen niet zoveel verschil maken.

Ik weet wel zeker dat als iedereen een dag meer vrij zou hebben, het invloed zou hebben op de economie. Er zijn nu mensen die inderdaad zoals jij zegt maar 4 dagen werken, maar er zijn ook genoeg mensen die 5 of zelfs 6 dagen in de week werken en als je al die mensen een dag extra vrij geeft (wat volgens deze stelling zou moeten gebeuren) dan heeft dat dus wél veel invloed. Voor de mensen die dan nu maar 4 dagen werken maakt het inderdaad niet uit, maar voor de mensen die nu 5 of meer dagen werken per week maakt het juist veel verschil (en dat zijn er een heleboel)

Maar dat is eigenlijk mijn hele punt haha (ik verwoord het volgens mij echt slecht, sorry, het is weekend). Ik bedoel dat er nu ook al veel mensen zijn die in het ‘vrije’ weekend helemaal niet vrij zijn, dus een extra dag weekend wil in mijn ogen niet zeggen dat iedereen opeens vrij is. Ik vatte het namelijk op als een mogelijkheid tot een vrije dag, niet een ‘verplichting’. (waarschijnlijk heb ik de stelling verkeerd gelezen).

Op een gegeven moment dan worden we weer verwend en dan willen we 4 dagen.

Ohnee ik snap nu volgens mij wat je bedoelt. Jij wilt ook zeggen dat een dag extra weekend niet per se hoeft te betekenen dat mensen die dag ook echt vrij hebben, omdat er nu ook genoeg mensen zijn die dat niet hebben in het weekend. Dat zou dan betekenen dat die extra dag vrij alleen geldt voor mensen in bedrijven waarbij dat gewoon mogelijk is (zonder dat de productie naar beneden gaat enzo). Ik denk eerlijk gezegd niet dat dat bedoeld wordt met de stelling, of tenminste zo heb ik het niet opgevat, maar ik snap je punt wel. Dat zou wel een goed voor-argument kunnen zijn namelijk als je de stelling zo opvat. Ik vat het meer op als ‘iedereen heeft een vrije dag extra’ dus mensen die normaal 6 dagen werken, werken er nu 5 etc. Dus TS, wat bedoel je met de stelling haha?

Als je wel de normale werkuren per week blijft aanhouden is het geen probleem, je deelt het alleen anders in wat waarschijnlijk negatieve gevolgen zal hebben.

Ik bedoel met de stelling dat iedereen die normaal 5 dagen werken , nu 4 dagen werken. Dus je hebt de stelling goed opgevat.

Dus dan ga je ipv 38 uur over 5 dagen, over 4 dagen werken? Weet niet of een privé-werk balans dan nog realistisch is.

Dank je wel!.
We zijn er toch uitgekomen met de argumenten.
X

Argument voor: Het is dan makkelijker om kinderen en een baan te combineren, waardoor meer mensen (waarschijnlijk vrouwen) gaan werken. Dit is natuurlijk sowieso goed voor die vrouwen zelf en de emancipatie maar het gaat ook de vergrijzing tegen.

Argument tegen: In veel sectoren moet er toch iedere dag gewerkt worden (denk aan ziekenhuizen bijvoorbeeld) dus dat betekent dat je meer mensen moet aannemen voor het zelfde werk. Dit kost bedrijven dus meer geld.