debat! argumenten nodig

Hallo!
Ik moet deze week een debat gaan voeren over de stelling:
Zwakbegaafden mogen geen kinderen krijgen.
Ik weet nog niet of ik voor of tegen ben, maar ik vroeg me af of jullie misschien goede argumenten weten?
xxxx

misschien iets als
“mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen, kunnen ook niet voor een ander zorgen”
lastig om te zeggen…

Het ligt er maar net aan wat je precies onder zwakbegaafd bestaat.

Maar het is uberhaupt bullshit om iemand iets natuurlijks te verbieden als kinderen krijgen.

[i]zwakbegaafd is inderdaad een breed begrip,
maar ik werk met gehandicapten,
en 1x per jaar is er amusementsmiddag,
en daar zit dan heel de zaal vol met clienten.

er zijn dan ook mensen die voor altijd op een bed liggen,
niet kunnen praten, en overal hulp bij nodig hebben.
stel dat zo’n iemand aan kinderen wil beginnen…

ik vind t een lastig onderwerp.
maak niet graag keuzes voor andere mensen,
maar het moet allemaal wel haalbaar blijven. [/i]

wndaaa @ Idd dat vroeg ik me ook al af. Iedereen verstaat daar wat anders onder, en er is niet echt een duidelijke grens wanneer je zwakbegaafd ben. En je hebt ook nog een verschil of iemand zwaarzwakbegaafd is of een beetje. Volgens mij is het bij een IQ lager dan 70? Correct me if I’m wrong.

Ik vind het ook een moeilijke stelling. Ik vind het wel een verschil of iemand zo zwakbegaafd is dat hij of zij totaal niet voor zichzelf kan zorgen en bijvoorbeeld in een instelling woont, of dat hij of zij niet bijvoorbeeld praktijkonderwijs heeft gevolgd maar wel een soort van een baantje heeft.

oh maar daarover heb ik al iets opgezocht namelijk:
Zwakbegaafdheid is een ander woord voor laagbegaafd. Iemand die zwakbegaafd is heeft vaak moeite met leren en loopt vaak achter op zijn medemensen

Zwakbegaafd en intelligentie
Het begrip zwakbegaafd is een vorm van minder dan gemiddeld begaafd zijn. Meestal worden zwakbegaafden in IQ-tests aangeduid als de groep van 2 tot 2,5% zwakst-scorenden. In een IQ-test waar een normaal begaafd persoon een IQ-score van gemiddeld 100 haalt, heeft een zwakbegaafde een IQ-score van rond de 75.

Verwarring
Het verwarrende van het woord zwakbegaafd is vaak dat mensen niet goed begrijpen wat het inhoudt. Het woord zwakbegaafd wordt vaak gebruikt voor mensen die een verstandelijke handicap hebben, maar een verstandelijk gehandicapte heeft een veel lagere IQ-score dan een zwakbegaafde. Het IQ van verstandelijk gehandicapten ligt tussen 1 en 70. Tussen de 70 en de 89 wordt er zwakbegaafd gezegd. Het zijn mensen die zich een beetje vertraagd ontwikkelen vergeleken met normaal begaafde mensen

Hier wat links waar genoeg argumenten te vinden zijn, ook van mensen met eigen ervaringen:
http://www.mamjo.com/forum/index.php?topic=279468.0
http://www.telegraaf.nl/v…een_kind_krijgen__.html
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=135&t=1065260

[i]ik denk idd ook met zwakbegaafd aan gehandicapten.
wanneer je het opvat als mensen met een laag iq is de stelling (in mijn ogen) nog lastiger.

je zou maar naar de dokter gaan van “goh we willen aan kinderen beginnen”
en dat die man dan zegt
“ja u bent een twijfelgeval, mag ik deze test afnemen en later beslissen of het mogelijk is” [/i]

Waarom zou je iemand VERBIEDEN om kinderen te krijgen?

Als je het zo bekijkt, zou ik zeggen: geestelijk gehandicapt, niet. zwakbegaafd, wel.
Geestelijk gehandicapten kunnen namelijk meestal niet voor zichzelf zorgen en wonen ook onder begeleiding, dan kan je niet aan een kind beginnen vind ik.
Zwakbegaafden kunnen wél op zichzelf wonen, en ik ik denk dat ze (eventueel met begeleiding) wel voor een kind kunnen zorgen.

Maar hoe weet je nu zo zeker of iemand zwakbegaafd is of verstandelijk gehandicapt? En dan kan het ook nog zo zijn dat een zwakbegaafde slechter kán functioneren dan een verstandelijk gehandicapte. Het is niet zo dat iedereen hetzelfde is en en ik denk ook dat hier het moeilijke punt is: waar ligt de grens en hoe testen we dit?
En wat als een zwakbegaafde/geestelijk gehandicapte met een ‘normaal’ grof, maar ik kon het niet anders zeggen persoon kinderen wil krijgen? Mag het dan wel?

Zelf vind ik het moeilijk om tegen een stel ‘nee’ te zeggen wanneer deze kinderen willen. Mijn broer is dus verstandelijk gehandicapt (ofja, hij heeft van alles en uiteindelijk is het niet echt duidelijk wat die heeft maar het is makkelijker om te zeggen dat ie verstandelijk gehandicapt is dan zwakbegaafd, dan verwachten anderen ook niet te veel van hem en wordt hij ook niet overladen met verantwoordelijkheid) en ik weet dat hij later kinderen wil. Ik weet ook dat hij waarschijnlijk niet voor die kinderen kan zorgen maar toch voel ik me niet de aangewezen persoon om hem dit te vertellen. Er werd namelijk verondersteld dat hij noooooit normaal zou kunnen praten/klok lezen/fietsen, laat staan scooter rijden en nu doet hij dat toch maar mooi! Hij is zelfs aan het leren voor zijn rijbewijs. Maar hij gaat later wel onder begeleiding wonen… Wat ik probeer te zeggen, is dat je niet zomaar kunt zeggen dat iemand iets niet kan. Mijn broer blijft me verbazen en als hij later echt kinderen wil, dan moeten we daar op dat moment maar naar kijken…
Ook al hoop ik stiekem dat hij dat niet wil, dat zou heeeel veel gedoe schelen denk ik…

Verbieden kan je niet doen, want als die mensen zwanger zijn kan je niet zo van “HOPPA JIJ BENT DOM, JE KAN NIET VOOR JE KIND ZORGEN, WE HALEN HEM WEG”

Although, dat neemt niet weg dat ik het goed vind dat die mensen kinderen nemen. Je zou maar iemand hebben als ouder die jou niet kan verzorgen, en als dat kind later groot is krijgt hij/zij later de last van hun ouders op hun schouders (haha dat rijmt), want dan moeten zij weer voor die ouders zorgen.
Lijkt me naar.

Mensen met een lager IQ maar die fatsoenlijk kunnen functioneren, een kind kunnen opvoeden en voor zichzelf kunnen zorgen mogen kinderen krijgen.
Maar echt verstandelijk gehandicapten, nee.
Daar ik ben sterk op tegen. Ik heb een voorbeeld meegemaakt van een dergelijk geval.
Na een tijd werden de kinderen alsnog weg gehaald omdat de ouders niet voor de konden zorgen. En die kinderen hadden twee ervan ook nog iets vaags.
Ik ben er tegen in dit geval ( bij verstandelijk gehandicapten).
Omdat de ouders niet in staat zijn de kinderen fatsoenlijk op te voeden en ze een goede jeugd te geven.

Hahah, maar ik geloof niet dat die mensen uberhaupt aan kinderen denken.

Als je het zo stelt, vind ik het nog steeds niet dat je mensen mag verbieden om kinderen te krijgen. Dat je misschien wat ‘dommer’ bent (sorry, dit klinkt heel cru maar zo bedoel ik dat ook weer niet), betekent niet dat jij er te dom voor bent om een ouder te zijn, en dat betekent al helemaal niet dat jij per definitie je kind zal verwaarlozen.

Sterker nog, kinderen worden ook verwaarloost door normaalbegaafde ouders.

Het is nogal kortzichtig om te zeggen: Jij hebt een laag IQ, dus jij bent dom, en jij kan dus niet voor kinderen zorgen en daarom mag jij geen ouder worden.

Even niet met je stelling te maken, maar ik zou eerder van die junkies die drugsbaby’s op de wereld zetten verbieden kinderen te krijgen, dan zwakbegaafden. (En voor de record, om een junkie te zijn hoef je niet zwakbegaafd te zijn.) Want dan is het gewoon onmenselijk wat je dat kind aandoet. Die baby’s hebben vanaf de geboorte al cold turkeys e.d. dat is gewoon zo zielig.

haha wndaaa nee klopt die denken niet aan zoiets,
maar stel dat het zo zou zijn,
lastige situatie toch?! :grinning:

Je hebt het programma van Sophie Hilbrand (Je zou het maar zijn) op BNN

Daarin was ook een keer een meisje te gast die de dochter was van 2 gehandicapte ouders! Zij heeft hierdoor een hele moeilijke jeugd gehad! Misschien als je deze terugkijkt dat je daar wel argumenten uit kan halen?

Succes

Zwakbegaafden mogen geen kinderen krijgen.

oe, ik hou wel van stellingen, maar vind het altijd zo moeilijk om een kant te kiezen. De voors/tegens zijn bij mij altijd ongeveer gelijk!
Maar hier;

Voor:

• zwakbegaafden kunnen moeilijk voor kinderen zorgen, dus dan moeten daar ook weer mensen voor komen
  • zwakbegaafden kunnen hun kinderen niet veel leren, want ze zijn zelf meestal ook niet al te slim
  • zwakbegaafden kunnen rare dingen met ze gaan doen, omdat ze niet weten wat normaal is
  • de kans is groot als 2 zwakbegaafden een kind krijgen dat het kind ook zwakbegaafd is (weet niet zkr, maar klinkt wel logisch)
  • Als het kind niet zwakbegaafd is, hoe leuk is het dan voor het kind als je ouders zwakbegaafd zijn?

tegen:

• deze mensen hebben ook gevoelens en willen graag net zoals anderen zijn, dus willen ook kinderen krijgen.
  • je kan kinderen krijgen niet verbieden

Oke, ik ben toch wel voor. Ik denk niet dat het goed is als zwakbegaafden kinderen krijgen. Succes!

1. Heb je er bewijs voor, als in een onderzoek, dat zwakbegaafden ook daadwerkelijk minder voor hun kinderen zorgen als normaalbegaafde ouders?
  2. Leren doe je het meeste op school, jouw ouders geven jou toch ook geen thuisles?
  3. Zwakbegaafdheid is niet erfelijk. Twee gezonde ouders kunnen een gehandicapt kind krijgen. Twee hoogbegaafde ouders kunnen ook een zwakbegaafd kind krijgen. Twee zwakbegaafde ouders kunnen ook een hoogbgeaafdkind krijgen enzovoort.
  4. Rare dingen? Niet weten wat normaal is? Sorry hoor, maar dat je zwakbegaafd bent wil niet zeggen dat je psychisch gestoord bent…
  5. Je hebt je ouders niet voor het kiezen, het gaat er toch om dat jouw ouders van je houden?

Tja, als dat wel zo zou zijn dan is het wel lastig. Maar als zij gewoon goed worden opgevangen door familie en dergelijke en familie en vrienden zijn bereid zo’n persoon te helpen bij de opvoeding van een kind, dan lijkt het mij geen probleem dat ze een kind krijgen. :stuck_out_tongue: