De vriendin van mijn vader

… Is alweer zwanger.

Voordat je me gaat feliciteren zal ik even uitleggen dat dit toch iets anders ligt.

Nog geen jaar geleden kreeg de vriendin van mijn vader (ik noem haar M) een dochtertje, Josephine. Mijn vader had tegen ons altijd gezegd dat hij geen kinderen meer wilde en dit kwam voor ons als een grote schok. Nu hadden we opeens een halfzusje!
Mijn vader legde ons uit dat M en hij niet samen gingen wonen, het kind niet op zijn naam kwam te staan in de Burgerlijke Stand. Kortom; er veranderde niks voor ons, toch?
Niet dus. De impact van een halfzusje is groter dan je zou denken.

Nu is Josephine bijna 1 en vanochtend op het terras vertelde mijn vader ons doodleuk dat M wéér zwanger was. Mijn zusje en ik stonden versteld en dachten eerst nog dat hij een grapje maakte. Toen duidelijk was dat dit niet zo was ging hij de situatie verder uitleggen.

• M wou per se nog een kind, of met mijn vader of de relatie was afgelopen
  • Het kind zou niet op de naam van mijn vader staan, net als de vorige keer.
  • Oftewel; er veranderde toch niks?

Mijn vader is 47, M is 40. Over 12 jaar gaat Josephine naar de middelbare school en is mijn vader 59. Ik ben 14 en straks 15 jaar ouder dan het andere kindje. Misschien heb ik over 12 jaar zelf wel kinderen.

M rookt. Ze rookte toen Josephine zwanger was, erna, ze rookt nog steeds. Ik gok dat ze blijft roken. Dat dat misschien wel heel slecht is voor die kleine kinderen beseft ze blijkbaar niet.

M had altijd gewild dat wij (mijn zusje, mijn vader en ik) zo weinig mogelijk te maken hadden met de opvoeding van Josephine. Ze wonen niet samen, mijn vader is niet de wettelijke vader, eerst zouden wij Josephine nooit te zien krijgen.

Net alsof we niet bestonden.

Nu herhaalt het riedeltje zich weer en wel binnen een jaar.
Ik schrijf dit even op omdat ik compleet in de war ben… reageren mag, maar hoeft niet.

Wat vreemd. Maar wat hebben je vader en zijn vriendin dan met elkaar?
Want als M niet wil dat het kindje op zijn naam komt, sorry, ik ben ook een beetje in de war… :?

Hm. Persoonlijk vind ik het vooral voor je halfzusje en het aankomend broertje/zusje een vervelende situatie. Hoezo geen wettelijke vader? Hij heeft zijn zaad gedeponeerd toch, misschien mag hij dan wel zijn verantwoordelijkheid nemen? Een erg stabiele omgeving is het voor die kindjes nu ook niet. Hebben je vader en zijn vriendin nu eigenlijk nog een relatie?

Wat is er zo erg aan het feit dat jij zoveel ouder bent dan je halfzusje?

De marginaliteit van die vriendin van je vader blijft me wel verbazen. Roken tijdens een zwangerschap? Heb je er haar al iets van gezegd?

Ik vind dit echt een vage situatie :confused: Heb je nog contact met je moeder?

Ah ik kan begrijpen dat dit echt zwaar kut voor je is. Maar de relatie tussen jullie (jij en je zusje) en het kind en M is toch niet zo erg?
Volgens mij hoef je je geen zorgen te maken over het leeftijdsverschil over 12 jaar, Ik ken meerdere mensen die dat hebben en het vergaat ze prima.
Ik zou je vader er alsnog op aanspreken.
veel geluk iig.

zo komt het op mij over: dat ze je vader gebruikt om eigen kinderen te krijgen terwijl ze op jullie niet veel uit doet.

Oké, vaag. Die vriendin van je vader lijkt me echt een verschrikkelijk mens, als ik eerlijk mag zijn.

Ja, het lijkt gewoon alsof ze je vader gebruikt als spermabank. Is ze geestelijk wel helemaal goed in orde?

wat apart idd… lijkt me erg lastig.
ja dat vroeg ik me ook af, wat voor relatie hebben jou vader en M dan?
wonen ze wel samen?
en hoe is jou relatie met M dan?

Ik zou 's een x met je vader praten.
xxx

Huh? zijn eigen kind komt niet op zijn naam te staan? Dus als ze uit elkaar gaan heeft ie niks met dat kind te maken?
Vet kut toch =O ? of begrijp ik het verkeerd…

Jeetje, inderdaad!
Straks dan gaat ze er opeens vandoor met háár kinderen, en staat je vader machteloos en alleen aan de zijlijn…

Wat betreft dat roken maakt eigenlijk helemaal niet uit, mijn oma rookte ook tijdens de zwangerschap en mijn moeder is nooit begonnen met roken. Nu rookt ze ook niet. En het heeft ook haar gezondheid niet aangetast. Dus dat maakt geen verschil

Als je rookt is de kans groter dat je een kleiner en dunner kind krijgt.

:flushed:
Je moeder heeft gewoon geluk gehad. Je neemt risico’s die er niet hoeven te zijn. Je kind loopt een vergrote kans op lichamelijke afwijkingen, geraakt zelf verslaafd aan de nicotine en moet dus volledig afkicken vanaf het uit de baarmoeder is. En om dan niet te spreken van de gevolgen op lange termijn.

zo een raaaaar mens :’)
sorry :blush:

Leuk plaatje brod =3

Omg inderdaad, ik begin langzamerhand echt ziek te worden van mensen die denken dat roken geen kwaad kan. Kijk naar de verpakking mensen, LEES HET!
Net zoiets als dat je gaat zonnen zonder zonnebrand te gebruiken. Ja oké, misschien word je wel snel bruin en verbrand je niet zo snel, maar wat denk je; dat de zon je huid verzorgt ofzo?

‘Ik wil een kind van je of ik verbreek de relatie’ Als je daarmee gaat ‘dreigen’ ben je al niet goed snik vind ik.

Maar als ze uit elkaar gaan hoeft hij toch alimentatie te betalen gezien het kind niet zijn naam meekrijgt?(ik heb hier geen verstand van)

Nee maar het ís wel zijn kind, zijn eigen vlees en bloed, en als je die zomaar kwijtraakt ben je wel even flink genaaid.

Bot gezegd, maar zo lijkt het wel. Vooral omdat je vader er niks over mag zeggen… En hij dus nooit ook maar iets zou mogen beslissen voor zíjn kinderen…