De vriend van degene die ik al een tijd leuk vind/vond

Hoi meiden!

Sinds november vorig jaar heb ik een enorme crush op een hele goede vriend van mij (ik noem hem even X). Ik heb er niks mee gedaan omdat ik ten eerste onze vriendschap niet wil verpesten, aangezien we een heel hecht vriendengroepje hebben. Daarnaast is hij ook al een hele tijd met een meisje bezig, ze hebben geen relatie maar ik wil er niet tussen komen. Voor de duidelijkheid: er is dus nooit iets tussen ons gebeurd, en ik heb hem nooit verteld dat ik hem leuk vond.

Ik heb een beetje afstand van X genomen, ondanks dat ik hem minstens een paar keer per week zag. Sinds ongeveer 2 maanden merk ik dan ook dat mijn gevoel voor hem echt al een stuk minder is geworden. Ik ben niet meer verliefd op hem, maar ik merk wel echt dat ik nog een zwak voor hem heb.

Nu heb ik een maand geleden via X een vriend van hem ontmoet, en wel een jaarclubgenootje (ik noem hem even Y).
2 weken later (dus 2 weken geleden), kwam ik Y weer tegen tijdens het uitgaan, en toen hebben we gezoend. Sindsdien app ik dagelijks met Y, en ik merk dat ik hem leuk begin te vinden. Hartstikke leuk natuurlijk, want volgens mij is dat gevoel ook wederzijds. Maar: ergens voelt het gewoon zo ontzettend fout. Ergens zit blijkbaar toch nog dat ene gevoel voor X, waardoor ik bang word dat ik mijn kansen verspeel als ik nu met Y zou gaan. Blijkbaar hoop ik stiekem dat het ooit toch nog iets tussen X en mij gaat worden.

Nu zit ik in een groot dilemma dat ik niet weet wat ik moet doen. Je zou natuurlijk zeggen: doe beide niet, want blijkbaar vind je Y niet leuk genoeg. Maar als Y niet een hele goede vriend van X was geweest was ik sowieso helemaal voor hem gegaan, ondanks de zwak die ik nog voor X heb.

Ik weet dat het een beetje lastig oordelen is naar een verhaal wat je zo op internet leest, maar wat zouden jullie in mijn situatie doen? Niet voor Y gaan, of wel?

Ik hoop dat jullie me wat advies kunnen geven.

Liefs

Heyy,

Kijk gewoon hoe het loopt met Y en je kunt ook proberen met X erover praten maar als je Y leuk vind moet je gewoon voor hem gaan en zoals ik eerder al zei gewoon kijken hoe het loopt. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Liefs,

X gaat ook gewoon zn gang met andere meiden. En je gaf zelf al aan dat je gevoel minder sterk was. Je zal altijd een zwak houden. Ik denk dat dat bij al je oude liefdes is. Toch zou ik je focussen op Y, want je vind hem leuk! Zie gewoon hoe het loopt tussen jullie.