De verleden tijden van Engels

Daar snap ik helemaal niks van. Als ik het wel snapte, had ik voor al die toetsen betere cijfers gehaald…
Iig, wanneer moet je have/has gebruiken? Als iets doorloopt uit het verleden, staat in het boek. Maar wanneer loopt iets door? Als je droomt, is dat dan een moment, of loopt dat door? Als je je been breekt, wat moet je dan gebruiken?
Kan iemand mij dit uitleggen? Ik heb al gegoogled maar dan snap ik het ook niet, haha.

have/has is tegenwoordige tijd.

Maar dat voel je toch een beetje aan?
I has broken my leg of I has a dream. Dat klinkt toch niet? xD

Met I is het have, dus dan klinkt het wel.

Die gebruik je bij de Present Perfect, en dat is volgens mij onvoltooid verleden tijd.

Maar niet enkel bij het gebruik van has/have dan gebruik je het bij de present simple.

maar goed, zeg dan dat je het over de present perfect hebt, dat maak jouw vraag voor mij al een stuk duidelijker.

I have
He has
She has
It has
We have

Dat is toch de SHIT regel?

Ik vind deze wel handig: http://www.digischool.nl/en/grammar/tenses.pdf

Have/has gebruik je zoals in dat schema staat wanneer

1. iets in het verleden begonnen is en nu nog voort duurt.
    of
  2. iets in het verleden is gebeurd en het resultaat nu nog merkbaar is.

Bijvoorbeeld: I have worked here for 10 years.
Ik heb hier gewerkt voor 10 jaar EN ik werk er nog steeds (het duurt nog voort).
Nu gebruik je to have + voltooid deelwoord.

Idd^

I worked here for 10 years.
Ik heb hier 10 jaar gewerkt

I have worked here for 10 years
I heb hier 10 jaar gewerkt (en ik werk er nog steeds).

:upside_down_face:

Present perfect gebruik je inderdaad als het nog steeds bezig is of als het resultaat nog merkbaar is.
Past simple gebruik je als het al voorbij is en gebruik je altijd als er een tijdsbepaling in de zin staat zoals “yesterday” of “last week.”
De present perfect gebruik je ook als iets heel kortgeleden is gebeurd, als er bijvoorbeeld “just” of “recently” in de zin staat.
De present perfect gebruik je ook als de woorden never, ever of yet in de zin staan. Alleen never en ever kunnen ook gebruikt worden met een present simple. het verschil is alleen:
Ik doe dat nooit. (present simple, je doet het nooit over het algemeen)
Ik heb dat nooit gedaan. (peresent perfect, je hebt het nog nooit gedaan)
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Let op de signaalwoorden. Bij de present perfect komen zowat altijd woorden voor als for, since, yet, already, ever/never, dat soort dingen. Dat is bij zowat elke tijd zo.

Ja dat snap ik ook niet helemaal… Ik voel het meestal gewoon aan wanneer ik welke vorm moet gebruiken. Maar ik ben ook opgegroeid met Engels. Voor de meeste mensen is het gewoon lastig en die moeten de regels uit het hoofd leren (ik kan je de regels niet vertellen omdat ik niet naar de regels heb gekeken tijdens het maken van opdrachten/leren van pw/so etc)

Maar wat staat er in je boek dan? Misschien kan ik je helpen.

Has doe je bij he/she/it

Mensen, ze bedoelt niet bij welke persoonsvorm je have/has gebruikt. -.-
Ze bedoelt wanneer je het gebruikt, als je iets over de verleden tijd moet zeggen.
We snappen echt wel, dat het geen I has is. :wink:

Maar jumpstart heeft inderdaad gelijk & kopjechino geeft een goed voorbeeld!