De vele problemen van mijn vriend

Dag meiden, ik zit al best wel lang met een probleem en zou graag jullie advies willen hebben

Ik heb 1,5 jaar een vriend, we schelen 7 jaar wat best wel veel is, hier kan ook veel problemen aanliggen denk ik. Om het even heel droog te zeggen, mijn vriend is enorm laks en heeft een erg laag denk niveau, wat ik daarmee bedoel is hij weet heel veel dingen niet ,begrijpt heel veel dingen niet ect. (hij heeft basis gedaan) ik had hier in het begin helemaal geen problemen mee, want liefde is liefde, maar nu we langer hebben irriteer ik me er echt heel erg aan, ikzelf heb ook niet het hoogste gedaan (vmboTL) maar ik merk zeker wel verschil in ons denkvermogen en kennis van dingen.

Over het lakse, hij is al sinds het moment dat we een relatie hebben werkloos, hij heeft meerdere banen daar tussen gehad maar dat duurde niet langer dan 2 maanden voordat hij weer ‘ontslagen’ was of het paste niet bij hem. Of om de domste redenen gaat ie eerder naar huis of verslaapt ie zich erg vaak, hij heeft niet de motivatie lijkt het net. Dus ik vind het niet gek dat het bedrijf denkt wtf is dit, dit willen we niet ga jij maar lekker weg. Hij kan op dit moment heel moeilijk werk vinden dus heeft een uitkering, geen hoge uitkering, hij hoort mij nog een groot bedrag terug te betalen waar niks van komt. Ik moet zelf vaak boodschappen halen voor hem omdat ie anders gewoon niet kan eten (hij woont nog bij zijn moeder met zijn oudere broer, als ze moeder er niet is dan gebeurd er dus niks), af en toe boodschappen halen vind ik niet erg want ik ‘woon’ daar ook zowat maar dat ik telkens eten moet halen… ik voel me net een moeder dan een vriendin…

Deze zomer zouden we ook op vakantie gaan, ik heb me helemaal dood gewerkt met mijn horeca stage en zo hard gespaard, en dan op het laatste moment vertelde hij me dat we niet konden gaan omdat hij geen geld had, dit had me echt woest gemaakt en ik was ook intens verdrietig. Hij zegt ook constant ja over x jaar eigen huisje blablabla, maar ik vraag me oprecht af hoe hij dit gaat doen?

Sorry voor het lange verhaal maar ik zit er echt echt mee. Ik weet niet meer wat ik moet doen, heb vaak gedacht aan het uitmaken omdat ie zoooooo laks is en ik zie geen toekomst met hem.

je zegt het bijna zelf… als je geen toekomst met hem ziet, zie ik niet in waarom je nog zou blijven??

je kan met hem praten enz maar ik vrees dat dit neit veel gaat helpen

Dit klinkt niet alsof je jezelf oud met hem ziet worden. Beeld je eens in: hou je dit nog veertig jaar vol?

Zodra je geen toekomst ziet met hem en je alleen maar elke keer teleurgesteld wordt zou ik het ook uitmaken. Als je dat nog een te grote stap vind kan je proberen om er met hem over te praten in de hoop dat hij gaat veranderen.

Aan je berichtje te lezen ben je er al goed klaar mee. Als je er echt klaar mee bent en geen toekomst meer ziet, zou ik het gewoon uitmaken.

Als je nog twijfelt ; ik zou met hem eens een goed gesprek gaan hebben met dat zo een relatie niet werkt en dat als er geen verandering in komt jij niet weet of je nog wel verder met hem wilt. Hij gedraagt zich niet volwassen en laat jou te vaak voor dingen opdraaien en dat mag je hem best zeggen. Dan zul je hem moeten zeggen wat je van hem verwacht en dat als hij een toekomst met jou wil, hij ook wel mee mag helpen met sparen en zijn handen uit de mouwen steken.
Als er dan geen verandering in komt weet je zelf in elk geval dat je het geprobeerd hebt en is hij het, in mijn ogen, ook niet waard.

Deze knul is nog niet volwassen. Ik wilde al zeggen ‘je lijkt zijn tweede moeder wel’ totdat je het zelf ook al aangaf. Deze jongen klinkt niet volwassen, zelfstandig en lijkt geen verantwoordelijkheid te nemen. Heb jij zin in een man of een jongetje dat je mede op moet voeden?

dit is dus juist het probleem, ik heb dit gesprek zó vaak gehad. en telkens zegt hij dan ja k doe me best en ik krijg steeds de afwijzingen en doe niet alsof jij alleen de gebeten hond bent want dat ben ik ook. en dan eindigt het in tranen bij ons allebei.
iedereen is klaar met hem, zelfs zijn moeder ze wilt hem ook bijna het huis uit gooien omdat ie geen flikker uitvoert.

ik twijfel gewoon zo erg, want ik houd zoveel van hem en ik heb ook hele fijne dagen met hem. ik kan natuurlijk niet zomaar een relatie weggooien van 1,5 jr

Als je dat gesprek al gevoerd hebt, moet het op een gegeven moment ook ophouden. Hij weet dus dat het iedereen irriteert maar hij doet er gewoon niks aan.
Je gooit het niet echt weg, je zult vast ook een leuke tijd met hem gehad hebben, maar als dit je toekomst is en je wil dat niet, dan zou ik het uitmaken.

Je kan hem natuurlijk zeggen dat je het uitmaakt omdat je wel klaar bent met zijn houding en het feit dat hij niks doet, maar dat je wel van hem houdt. Wie weet schrikt hij daar wel van dat hij zijn best gaat doen, hij heeft nu ook door dat er geen consequenties aan zitten, dus boeit het hem waarschijnlijk ook weinig.
Ik zou er iets uitgooien van: Het is nu klaar, ik kan niet verder zo. Ik hou wel van je, maar zo hebben wij geen toekomst. Ik maak het dus uit, wie weet wordt het ooit weer wat als jij je wat volwassener kan gedragen.
Dan weet hij ook meteen waar het probleem ligt.

^ zoiets heb ik ook gezegd, ik heb tegen hem gezegd in de zomervakantie dat als hij in het nieuwe jaar geen baan heeft dat ik er niet meer ben omdat ik het niet langer trek. ik heb t 1,5 jr van hem gepikt en nu is het een keer klaar want hij sleept mij er ook in en dat wil ik niet, ik ben nog jong (19) en heb geen zin in schulden.
en ik heb ook indd gezegd dat als hij dan een VASTE baan heeft wel terug mag komen naar me, maar alleen als het vast is en niet weer 2 maanden en adios zelfde situatie…
bedankt voor je advies!

Tuurlijk, een baan vinden is niet makkelijk… helemaal niet zonder diploma’s of met een wat lager niveau. Maar er zit natuurlijk wel een groot verschil in wat hij dan zou kunnen doen met al zijn vrije tijd en wat hij nu doet. Daarnaast ben ik van mening dat er altijd wel ergens een baantje te vinden is, maar je moet er wel naar zoeken (en niet al te hoge eisen stellen).

Ik denk dat het inderdaad een goed idee is om een soort ultimatum te stellen. Dan heeft hij nog een bepaalde tijd om echt te laten zien dat hij wel wil werken en dat hij ook echt zijn best doet om wat te vinden en een toekomst met je op te bouwen. Doet hij dat niet binnen die tijd en laat hij ook niet zien dat hij echt wel wil; dan zou ik er toch een punt achter zetten. Als je geen toekomst met hem kunt zien, kun je nog zoveel van hem houden maar het schiet niet op.

Ja dit. Het is niet makkelijk, maar anders ben jij dalijk de pineut van zijn laksheid en dat is niet de bedoeling :slightly_smiling_face: