De Torrie van Mattie.

hallo allemaal, ik weet niet of hier al een topic over is, maar ik kon niets vinden dus begin ik er zelf maar één (:
Kort geleden is De torrie van Mattie uitgekomen. één bijbelboek ingesproken en opgeschreven in straattaal. Kent iemand het? Wat vinden jullie ervan? Oneerbiedig? Grappig? Of juist een goede manier om jongeren te bereiken?
-
Kempi rapt een stukje uit De Torrie van Mattie.
-
Achter de schermen
-
Op Goedgelovig.nl
-
Een man die Johnnyboy heette, maakte noize in de woestijn van Judea. Zijn streetname was ‘De Doper’. Niet omdat hij een hosselaar was, die dope verkocht. Ook niet omdat hijzelf zo dope was, ofsow. Maar hij doopte mensen met water. Hij doopte mensen in het water. Kopje onder. Daarmee lieten ze zien dat ze zich schoon wilden wassen van al hun fouten en een nieuw leven wilden beginnen. Overal waar hij kwam, riep De Doper: ‘Maak een U-turn, want een nieuwe wereld is op komst! Jullie lopen op de verkeerde weg, peeps! Het koninkrijk van God komt eraan! A New World Order! Revolution is coming!’
Uit alle steden en buurten kwamen de mensen naar De Doper. Zelfs helemaal uit de grote stad Jeruzalem. Wholla, ze stonden in de rij alsof de Media Markt faillissementsuitverkoop had. Ze lieten zich door hem dopen in een rivier. Die rivier heet de Jordaan (net als die buurt in Damsko). De peeps die zich lieten dopen, vertelden De Doper alle slechte dingen die ze hadden gedaan en alle fouten die ze hadden gemaakt. Ze wilden een nieuw leven beginnen.

Ik ken dat ja! Ik heb me als (Christen) kapot gelachen. Vind het wel een leuke manier van mensen bereiken. In mijn kerk moet je hier niet mee aan komen zetten, maar ik kan me voorstellen dat de jongeren die meer van de ‘straat’ zijn, dit een leuke manier van lezen vinden. Ieder die je bereikt is er 1, nietwaar.

Achterlijk, voor veel mensen kwetsend, en verre van grappig.

Niet dat ik gelovig ben, maar dit soort prut vind ik gewoon onzin.

Ik vind het niet zo goed samengaan :’) en ik heb een hekel aan rap.

Ik ook als christen vind het niet grappig, zie de humor er niet van in… En ik denk dat mensen die van rap houden niet hier naar gaan luisteren. Laatstaan de mensen die er niet van houden.

Als christelijke kan ik wel zeggen dat dit stukje vertaling echt wel anders mag. Ik vind het oneerbiedig, slecht vertaald en zo kun je de bijbel dus echt niet meer serieus nemen. En er zijn genoeg bijbels die elke jongere gewoon kan lezen.

Haha mijn mening is zelf een beetje verdeeld :’). Ik ben geen Christen maar ik begrijp dat sommige mensen dit niet kunnen waarderen. Aan de andere kant zie ik ook dat mensen in mijn omgeving dit leuk vinden en hier naar luisteren, jongeren die anders niets van dat ‘saaie, duffe’ geloof wilden weten.

Ik ben christelijk, maar vond dit niet heel erg beledigend. Ik zou het prima hebben gevonden als een soortgelijke vertaling meer mensen had bereikt, maar nu komt het af en toe over als 1 grote grap (bijv. dat die Kempi het gaat rappen, dan kun je het niet meer serieus nemen).

Lief en ik hebben bijna gejankt van het lachen. Hilarisch.

Ik ben christelijk en ik vind het best grappig maar ik denk niet dat mensen hierna gaan luisteren, lol.

ik ben niet gelovig maar ik vind dit gewoon vreemd. het zijn voor sommige mensen wel echt belangrijke stukken en als je deze dan vervangt door klamme beschrijvingen die bestaan uit straattaal… nee, is hem niet echt.