De tijd begint te dringen

Bonjourrr!

Ik heb afgelopen mei eindexamen gedaan en volgende week krijg ik te horen of ik geslaagd ben of niet. Dat is allemaal heel fijn, zeker met die geweldig lange zomervakantie voor de boeg.

Echter, ik heb nog altijd geen opleiding gevonden. Het is niet zo dat ik er geen tijd en moeite in heb gestoken. Ik ben naar heel veel Open dagen geweest en ik heb gesprekken gehad met de decaan, maar ook zij kon me niet echt op weg helpen. De tijd begint te dringen en ik begin om eerlijk te zijn nogal wanhopig te worden. Iedereen om mij heen weet het al en als mensen me vragen of ik al een opleiding heb krijg ik zowaar hartkloppingen. Kortom; ik begin nogal te stressen over die keuze.

Ik vroeg me af of jullie me op weg kunnen helpen. Ik ben op zoek naar een Universitaire opleiding of misschien HBO (zelfs daar ben ik nog niet over uit, want ik weet niet wat bij me zal passen). Ik heb dus VWO gedaan met een C&M profiel. Ik heb de vakken Frans, Duits, Spaans, Maatschappijwetenschappen, Wiskunde A, Nederlands, Engels en Geschiedenis gevolgd.

Ik weet eigenlijk vooral wat ik NIET wil doen; technische/biologische/economische richting. Simpelweg omdat ik dat niet kan. Het spijt me dat dit hele zeurverhaal lang is geworden en ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.

Heb je geen hobby’s of interesses.

Dubbel, sorry!

Ah, dat is echt heel vervelend voor je!
Jammer genoeg kan ik me hier niet in verplaatsen, maar kun je geen studiekeuzetest doen? Ik denk dat er echt wel veel meer mensen zijn die niet weten wat ze willen doen hoor. In ieder geval zie dit maar als een up.

@Amethist Ik houd wel van lezen en ik fotografeer, maar daar zie ik niet echt een toekomst in. Ik ben goed in talen, maar ook zoiets als tolk-vertaler zie ik niet zitten.

Je kan ook gewoon iets uit gaan proberen. Dat je voor een bepaalde opleiding kiest, wilt nog niet betekenen dat je gelijk aan die keuze vast zit. Je kan altijd nog veranderen van opleiding als het je niet aan staat.

@tartaarsaus ik heb verschillende studiekeuzetests gemaakt en daaruit kwamen zoveel uiteenlopende en onlogische dingen dat ik er geen wijs uit kwam. Verschillende studiekeuzetests wezen op sectors als Landbouw of Werktuigbouwkunde, terwijl ik echt alles behalve technisch ben aangelegd.

Mijn vader is net zo wanhopig als ik en wil misschien naar een studieadviesbureau gaan, maar die instanties zijn helaas altijd erg duur. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik heb gehoord dat men daar vooral algemene studies adviseert, dus daar zou ik dan ook vrij weinig aan hebben.

@xPennyLane Dat snap ik, maar ik wil niet ‘de mislukkeling van de familie’ zijn. Nu zie ik mensen die stoppen met hun studie niet gelijk als mislukkeling, maar ik zou mezelf wel echt een stommeling vinden als ik zou stoppen met een studie.

En lesgeven?

Ik zou als tip meegeven: studenten spreken in boeken kijken. En natuurlijk meelopen met een opleiding.

@Amethist ik kan niet zo goed opschieten met mensen, haha. Ik weet dat het vreemd klinkt, maar ik zou echt heel erg ongelukkig zijn als ik voor de klas zou moeten staan.

Je tip is heel handig, maar dat heb ik allemaal al gedaan, helaas.

@ IKEAA - Waarom? Je doet er ervaring mee op, wat je later ook weer toe kan passen in een baan. Het is echt niet erg om wat dingen uit te proberen. Je bent nog jong, dus je hebt nog genoeg tijd om uit te zoeken wat je nou echt wilt (:

wat dacht je van een orientatietraject. dit word vast door meerdere scholen aangeboden:

Wat kan je wegstrepen ? Dan blijft er misschien iets over.

@xPennyLane Het probleem zit vooral in het feit dat ik een tweelingzus heb en zoals je vast wel weet zijn veel tweelingen erg ‘competitive’. Mijn zus heeft al een studie gevonden en is op dit moment bezig met het zoeken naar een kamer.

Ik voel me dus nogal lullig dat zij al een studie heeft en nu voor een kamer zoekt, terwijl ik nog niet eens enig idee heb van de studie die ik in de toekomst ga volgen.

@MeloenSchoen dat is een goede tip die ik nog niet heb uitgevoerd!

@Amethist Ook dat heb ik gedaan. In het begin van het jaar kreeg ik een boekje met alle studies op WO-niveau. Helaas vond ik de studies die overbleven ook niet echt interessant. What can i say? Ik ben nogal een moeilijk geval, haha.

@ IKEAA - Dat kan ik wel begrijpen. Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat je verder nog meer kan doen…:c

Succes in elk geval, het gaat echt wel goed komen!

Ik zou gaan afstrepen inderdaad. En wat nou als je eerst gaat kijken naar scholen die je wel leuk lijken. Vervolgens ga je kijken wat die scholen aanbieden en wat je daar van leuk lijkt.

Als je echt niks kan vinden wat je leuk lijkt, kun je er altijd eerst een jaar tussenuit gaan. Je bent nog jong en als ik het niet had geweten, had ik dat zeker gedaan. Gewoon eerst een half jaartje keihard werken zodat je het geld voor een mooie trip in het tweede half jaar kan maken. Je kunt een cursus doen in een land wat je interessant lijkt of gewoon ergens naartoe reizen en wel zien wat het je brengt. Je krijgt hierdoor veel levenservaring en je hebt iets gedaan wat niet veel mensen doen!

En waarom per se een studie op WO niveau? HBO is ook prima hoor. Als je ambitieus genoeg bent kun je je propedeuse in één jaar halen om door te stromen naar de universiteit.

Ik doe trouwens Communicatie, lijkt jou dat niet wat? Of anders Internation Business & Languages? Ik doe een paar suggesties, meer niet :slightly_smiling_face:

MEH, ik ben echt teleurgesteld in mezelf. Ik dacht dat ik - zoals iedereen- wel op tijd een opleiding zou vinden.
Bedankt voor de tips, maar ik vraag me af of het een verschil gaat maken. Ik ben echt té kritisch, denk ik.
Ik begrijp echt wel dat niet alles leuk moet zijn aan een studie, maar de studies die ik tot nu toe ben tegengekomen vond ik allemaal zó rot dat ik zeker weet dat ik ermee zou stoppen als ik eraan was begonnen.