In de afgelopen paar jaar heb ik een aantal mensen leren kennen (op verschillende manieren: via m’n vriend, via anderen, via internet) waarmee het niet goed lukt om de stap te maken van leuke kennissen naar echt vrienden. Er is af en toe een praatje, maar dat is het. Terwijl ik net sommigen van hen zo graag wat méér zou willen. We hoeven niet gelijk elkaars deur plat te lopen ofzo, maar gewoon, iets regelmatiger contact, en soms over serieuzere dingen, zou ik fijn vinden. Maar hoe? Ik weet niet hoe ik die stap moet maken. Ik probeer natuurlijk wel om uit mezelf wat vaker een gesprek aan te knopen, maar dat blijft dan meestal toch bij een kort gesprekje, waarin diegene dan vaak wel gewoon positief reageert, maar niet uit zichzelf een andere keer eens het initiatief neemt.
Ik weet niet goed hoe ik aan mensen aan moet geven dat ik op zich wel meer zou willen, zonder me op te dringen. Want het kan natuurlijk ook dat diegene gewoon niet zit te wachten op meer contact, en dan is dat ook prima, en dan wil ik ze ook niet “lastigvallen”.
Maar er zullen misschien ook wel mensen tussen zitten die het wél leuk zouden vinden om meer contact te hebben. En ik weet niet echt hoe ik daar achter moet komen.
Ik heb trouwens wel vriendschappen bij wie die stap van kennis naar vriendinnen wel goed gelukt is, maar die zijn vooral via school/studie ontstaan, dan zie je elkaar automatisch regelmatig en dat is gewoon makkelijker…