DE sollicitatie tip

Hallo iedereen,

voor mijn profielwerkstuk ben ik op zoek naar DE sollicitatietip. Mijn profielwerkstuk gaat namelijk over de meest succesvolle manier van solliciteren. hebben jullie misschien nog sollicitatie tips? (hoe bereid je je voor, hoe presenteer je jezelf etc) :slightly_smiling_face:

jezelf zijn
beleefd zijn
kleden naar beroep
voorbereiding

Beleefd zijn en altijd glimlachen, knikken zodat mensen zien dat je luistert. Dat werkt in ieder geval altijd in je voordeel. Dat wat betreft uiterlijk en natuurlijk goed voorbereiden, veel van het bedrijf en de functie weten en zelf een goed verhaal kunnen geven.

Een goede handdruk. Oogcontact. Beleefd zijn en aandachtig luisteren.

ik weet dat internet er mee vol staat, dat is een feit :wink: ik vond dit ook gewoon een leuke manier. voor de rest bedankt voor de reacties.

-op tijd zijn
-stevige handdruk
-gepast gekleed
-altijd eerst kloppen voordat je binnen mag

Niet teveel praten. kort en bondig zijn.
Ik heb altijd de intentie om teveel te praten haha

Ik ben 19 jaar, bijna 20. En man wat heb ik veel gesolliciteerd. Ik kan zeggen dat ik aardig wat skills erin heb gekregen. Dit zijn mijn ULTIEME tips:

1. Wees verzorgd, tanden gepoetst, geen slechte adem/lichaamsgeur, netjes gekleed.
  2. Niet overdrijven qua make-up/nagels/haar. Hou het zo simpel en fris mogelijk.
  3. Wees absoluut jezelf en eerlijk.
  4. Focus op je positieve kanten, zie het zo: het bedrijf kan niet ZONDER JOU!
  5. De ultieme sneaky tip: Bij de gesprekken kijkt de werkgever waar je zowel heb gewerkt. En dan vraagt hij/zij wat de redenen is waarom je daar niet meer werkt. Nooit en te nimmer mag jij het bedrijf afkraken. Maakt niet uit of je baas super gemeen was of wat dan ook. Dat hou je allemaal voor jezelf. Want als jij negatief praat over een bedrijf waar je in heb gewerkt, dan krijg de werkgever ook de indruk dat jij hetzelfde gaat doen bij zijn eigen onderneming. En dan is het doei-doei-zwaai-zwaai.
  • Bereid je van tevoren voor op standaard vragen, zoals; wat zijn jouw negatieve en positieve eigenschappen? en waarom zouden we jou moeten aannemen?’’ Zorg er ook voor dat je voorbeelden kunt geven.
  • Verdiep je in het bedrijf: waar ze naar op zoek zijn, wat de functie precies inhoud waar je naar solliciteert en de visie van het bedrijf.
  • Vermijdt clichés zoals perfectionistisch als negatieve eigenschap noemen, dat horen ze al vaak genoeg.
  • Wees op tijd, stevige handdruk, draag gepaste kleding en maak oogcontact.
  • Bedenk van tevoren zelf ook vragen.