De 'slimste' van de klas

Hoi,
Ik ben een meisje die altijd in orde is en altijd goeie punten heeft.
Je denkt ; wat leuk dan is er toch niex aan de hand?
Jawel, ik heb een leuke vriendengroep, maar er zijn ook andere meisjes
uit mijn klas die mij gebruiken; ze vragen om over te schrijven, te spieken.
Braaf als ik ben laat ik dit allemaal toe. Maar ik doe dit niet graag de dag erna kijken ze toch niet meer naar mij. Om over te schrijven en te spieken ben ik dé vriendin. Maar achteraf laten ze me vallen als een baksteen.
Hebben jullie tips ?
xx dankuu

Laat ze niet meer spieken en overschrijven.

Gewoon voor jezelf opkomen. Laat ze hun eigen werk maken. Dat moet jij toch ook.

Laat je niet gebruiken. Ga tijdens toetsen helemaal vooraan zitten of alleen.

Niet zo veel gebruik van je laten maken! Gewoon zeggen nee, maak het zelf is.
En ze komen er vanzelf wel achter tijdens toetsen/examens dat het overschrijven geen zin heeft gehad en ze het zo niet zullen redden. (hoop ik voor ze)

Ik denk dat er niet veel meer aan te doen is dan ofwel je er niks van aantrekken & gewoon laten doen of gewoon nee te zeggen.
Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk maarja :slightly_smiling_face:

Ik ben het met Lacoccinelle eens. Ik had dit probleem vroeger ook. Maar ik vond het belachelijk dat ik veel uren met een samenvatting bezig was terwijl anders er geen enkele moeite voor wilden doen aan voorbereiding. Vanaf toen heb ik gewoon heel duidelijk gezegd dat ik mijn samenvattingen niet meer aan anderen geef. Want anders wordt het via de mail ook tien keer doorgestuurd.

Gewoon duidelijk zijn dat je dit niet wilt en anders gooi je er maar een smoes tegenaan dat je schrift nog in je kluisje ligt (al is dit niet erg handig want dan blijven ze de volgende keren gewoon terug komen). Jammer dan als ze je dan niet meer “aardig” vinden. Dat soort mensen hoef je dan niet als vriendin als ze alleen daarom met je omgaan.

Doe het voor ze maar doe alles fout
Maar oké dat ben ik dan.

Zeg dat je geen zin/tijd hebt voor hun werk. En tijdens een toets negeer je ze.

Inderdaad voor jezelf opkomen, wat een stelletje zeg…

Dat heb ik eens gedaan in groep 8! En toen heb ik alles weggegumd toen ze even weg was en de goede antwoorden opgeschreven xD

En uiteindelijk hebben ze zichzelf er alleen maar mee met dit gedrag. Op het examen kan je ook niet spieken.

Ik liet dit ook heel vaak toe (oke ,nu nog steeds soms).
alleen soms wat ikook deed bleven mensen spieken.
Ik heb een keer een afspraak met een leraar gemaakt (hij geloofde het niet). Dat ik een toets twee keer mocht maken (na elkaar zodat ik niet ondertussen in en boek kon kijken).
Bij de eerste toets moestik alles fout in vullen expres en de tweede gewoon goed. Als soort van test.
Toen was ik er in 1 klap vanaf (ik zit nu op een andere school, maar sommige leraren hebben het gewoon door en gaan dan woordjes vragen).

Maar jemoet voor jezelf opkomen of met smoezen komen.
Ik weet dat het niet altijd makkelijk is (ik geef er ook aan toe) maar het helpt.

+ 1

kom op meid!
je hebt niet voor niets hersens, en je hebt ook niet voor niets een mond
zeg hun dat ze het zelf moeten maken en dat je je niet laat gebruiken door zulke mensen

Bedankt voor de tips!
x

voor volgende keer als ze tijdens een pw spiekenmoet je zo doen: …doodse stilte voor de toets…
jij ‘Doe gewoon altijd ‘b’ ofzo maar spiek ff niet bij mij aub’
dan krijgt die ook een rode kop en jij bent geen veraadster ofzo want je brengt het stoer.

en bij huiswerk overschrijven zeg je gewoon ‘ik ruk je oren eraf als je dat nog eens vraagt’
XDnee geintje maar gewoon voor jezelf opkomen en zeggen ‘ik heb het gevoel dat je mij gewoon gebruikt dus nee doe dat maar bij een ander ofzo’

Probeerden ze bij mij ook. Ik zei gewoon dat ik het niet had gemaakt haha.

Ja ik ben er dan meestal uren mee bezig geweest en dan laat ik iemand het echt niet even in tien minuutjes overpennen.

Meid kom voor jezelf op! Het is echt oneerlijk dat ze je zo gebruiken en dat moet je niet pikken.

Je hebt er niets mee te verliezen als je hen niks meer laat overpennen, dus gewoon doen. Het zijn toch je vriendinnen niet. Of zeg dat je het niet hebt gemaakt, of spreek af dat jullie om beurten het huiswerk maken (oke is wel dom maar toch) en van elkaar over schrijven.

Ik heb dat ook, als iemand probeert te spieken , gewoon erwat van zeggen, of als ze doorgaan naar je mentor?