De "schuld" van pesten

Wist even niet hoe ik het beter moest formuleren.

Pesten is en blijft een (inter)nationaal probleem. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er hier op het forum niet iemand is die of zelf is gepest, of iemand kent die gepest is, of gepest wordt at this very moment (if so, my heart goes out to you.) Heel onwaarschijnlijk vind ik het ook niet dat hier mensen op het forum zitten die hebben gepest, of nog steeds anderen pesten (en dat zelf waarschijnlijk niet zo zien.)

Hoe dan ook, pesten. Wat doe je ertegen? Daarover zijn de meningen verdeeld. Sommigen vinden dat de pesters harder aangepakt moeten worden dan nu gedaan wordt - want het blijkt vaak dat optreden van de school niet helpt. Daar wordt het pesten vaak alleen maar erger van. Anderen menen juist dat de gepesten het ook een beetje “over zichzelf afroepen” en dus weerbaarder moeten worden, door bijvoorbeeld op een cursus te gaan.

Ik zal zelf nog niet mijn mening geven, om de discussie niet automatisch te polariseren. Wel wil de vraag stellen: wat vind jij? Moeten pesters harder aangepakt worden, of moeten gepesten weerbaarder worden. En waarom?

Beide.
Pesters moeten inzien dat ze mensen echt kwetsen en ik denk dat dat gedrag vaak van de ouders/de thuissituatie afkomt.

En mensen die gepest worden moeten niet in de slachtoffer rol kruipen, maar het gewoon keihard negeren en doen alsof het ze niks boeit.

Pesters moeten gewoon harder aangepakt worden.

Sommige slachtoffers zijn weerbaar genoeg maar toch worden ze afgekraakt, dus ja. Ik weet niet wat ik moet zeggen.

Ik vind dat pesters harder aangepakt moeten worden. Vaardigheidstraining om hun eigen onzekerheid niet af te schuiven op andere en het respect terug te krijgen om de medemens normaal te behandelen.

Ik vind ook dat slachtoffers aangepakt moeten worden. Er zijn nou eenmaal kinderen/mensen die niet stevig in hun schoenen staan of gedrag over zich uitroepen dat uitlokt tot narigheid/pesten.

Als juf tolereer ik pesten/plagen absoluut niet, maar ik maak mijn leerlingen wel weerbaar tegen pesten en pesters krijgen een dosis strafwerk en training om met respect naar anderen te kijken en om te gaan.

weg

Pesten gebeurt niet zomaar. Op mijn basisschool was er bijvoorbeeld een meisje dat pestte omdat ze zelf werd geslagen thuis. Natuurlijk is het pesten slecht en verdient zij straf, maar ze heeft ook hulp nodig.
Mensen die gepest worden moeten vaak ook wat weerbaarder worden. Meestal worden zij er niet zomaar uitgepikt. Het moet een combinatie zijn van beiden, want sorry dat ik het zeg maar je hebt ook kinderen (of mensen in het algemeen) die om alles beginnen te janken en dan wordt je nu eenmaal sneller slachtoffer.

Columniste Aleid Truijens schreef op 17 december 2012 het volgende in de Volkskrant:

"Zo’n pestprotocol is tandloos, want streng aanpakken van daders is geen beleid, schrijft Aleid Truijens. ‘Een terechte vraag: waarom 25 jaar antipestbeleid, 20 miljoen euro overheidsgeld, vijf grote onderzoeken en vijf conferenties het probleem geen millimeter hebben terugdrongen.’

-

Op één school las ik dat als standaardregel gold: ‘Niemand doet zielig.’ Wat is dat voor een regel? Waarom zou iemand zomaar ‘zielig’ doen?
Weer een pestdode. Nu is het Fleur Bloemen, een vijftienjarig meisje uit Staphorst. Zij sprong voor de trein, terwijl medeleerlingen toekeken. Eind vorige maand verhing Anoeska Singh (17) zich, enkele weken daarvoor stierf Tim Ribberink (20). Ze werden gepest, door leeftijdgenoten, op school. Ze vonden dat ze maar beter dood konden zijn. Bloemen won in 2010 een gedichtenwedstrijd met haar noodkreet:

Ik was anders dan de anderen
anders dan de rest
ik weet niet waarom
het begon als een spel
het liep uit de hand
en eindigde voor mij in een hel.

Nu heeft ze een afscheidsgedicht nagelaten, waarin ze belooft een ‘beschermengel’ te zijn: Als het sneeuwt ben ik het vlokje dat in jullie handen valt / Als het regent ben ik de druppel na de storm. Ze schreef een afscheidsbrief, waarvan de inhoud niet wordt vrijgegeven; vermoedelijk omdat de namen van de pesters erin worden genoemd.

Een pijnlijke overeenkomst met de zelfmoord van Ribberink is dat de ouders niets wisten van de wanhoop van hun kind. Fleur vertrouwde die toe aan een schriftje: ‘Ik kan er niet meer tegen. Ik wil hier weg. Voorgoed!’

En de leraren, wisten die ervan? Haar school, AOC Terra in Meppel, zegt de zaak eerst grondig te laten onderzoeken, alvorens zich uit te spreken over het verband tussen de zelfmoord en de pesterijen.

Medeleerlingen wisten wél dat Fleur vreselijk werd gepest. Op internet staan foto’s van de spoorwegovergang. Een berg bloemen, tegen het waarschuwingsbord. ‘Wacht tot het rode licht is gedoofd. Er kan nóg een trein aankomen.’ Tussen de bloemen ligt een briefje. Op www.onzestem.eu wordt geciteerd: ‘We zagen je staan Fleur Bloemen, bezig met je mobiel en je was in tranen. In ons hoofd dachten we: die gaat springen. Vreselijk dat je zo gepest bent.’ De website citeert een meisje dat zegt: ‘Voor haar een uitkomst om het op zo’n manier op te lossen. Maar voor de rest niet, die hebben geen sorry kunnen zeggen.’

Het citaat is niet te checken, maar het mechanisme is bekend. Zodra er sprake is van zelfmoord, is er altijd wel een aterling die het woord ‘uitkomst’ in de mond durft te nemen, of die vergoelijkend spreekt over de aanstichters. Het deed me denken aan het dossier over een moord uit 1970, dat ik doornam tijdens research voor een boek: dikke psychiatrische rapporten over de trieste jeugd en het smartelijke liefdesverdriet van de dader, over het slachtoffer nauwelijks een woord. Die was gewoon dood.

De pestende dader mag steevast op hulp en begrip rekenen, het slachtoffer niet. Op de dag dat Bloemen voor de trein sprong, schreef de moedige Jeffrey Arenz (18) in de Volkskrant een open brief aan de premier. Vanaf zijn twaalfde is hij verschrikkelijk gepest en in elkaar geslagen. Hij houdt van musicals, vandaar. Het schrijnendste detail uit zijn brief: ‘Aan mijn leraar had ik ook niets, want die begon gewoon keihard te lachen toen ik midden in de klas in mijn buik werd getrapt.’ Mark Rutte was ‘er even stil van’. Het grootste deel van de mensheid bestaat uit meelopers en meelachers. Ook de leraren. Volgens een onderzoek van EenVandaag was bij 52 procent van de jongeren die gepest is op school de leraar of school op de hoogte, maar werd er niets gedaan.

Elke school heeft een pestprotocol. Als je die leest - de pdf’s zijn openbaar - begrijp je waarom zo’n papier tandeloos is. De woorden ‘respect’ en ‘veiligheid’ komen er duizendmaal in voor. Streng aanpakken van daders is geen beleid. Vaak gaan meer paragrafen over ‘steun’ en ‘hulp’ aan de dader dan over het slachtoffer. Die mag vooral niet ‘óverbeschermd’ worden. Op één school las ik dat als standaardregel gold: ‘Niemand doet zielig.’ Wat is dat voor een regel? Waarom zou iemand zomaar ‘zielig’ doen? In vrijwel elk pestprotocol wordt weerbaarheidstraining als remedie aangemerkt. Arenz heeft een beter voorstel: ‘Ik denk eerder aan een taakstraf bij bureau Halt, een verplichte cursus over pesten en/of een brief schrijven aan degene die je pest.’

Stichting Veilig Onderwijs, dezelfde instantie die klachten binnenkrijgt van gepeste kinderen die door krenkende weerbaarheidstraining - ‘Jij bent een bang konijn’ - nóg verder in de put raken, stelt nu een parlementair onderzoek voor. Zij vraagt zich terecht af waarom 25 jaar antipestbeleid, 20 miljoen euro overheidsgeld, vijf grote onderzoeken en vijf conferenties het probleem geen millimeter hebben terugdrongen. Misschien is al die tijd precies het verkeerde gedaan. Het zijn kennelijk de slachtoffers, dood of levend, die daarop moeten wijzen."

Wij hadden in de klas op de basisschool een regel, dat wanneer je iets niet leuk vond je moest zeggen: ‘Stop ik vind het echt niet meer leuk.’ Klinkt misschien heel flauw, maar sommige kinderen kunnen niet goed de grenzen van anderen aanvoelen en hun eigen grenzen aangeven. Het hielp wel. Bij ons werd niemand gepest. Het was echt een soort heilige code, als de klas merkte dat iemand hem overschreed dan werd dat door de groep niet geaccepteerd.

^ Je ziet dat nu op bijna alle basisscholen ‘Stop, hou op’. Ik studeer dit jaar af als basisschoolleerkracht, maar heb wel al gemerkt dat het als leerkracht gewoon extreem moeilijk is om pesten te zien. Want als het echte pesten gebeurt is dat zó sneaky of na schooltijd en de gepeste zegt niets. Maar wanneer het in mijn klas gaat gebeuren wil ik wel goed tegen optreden. Want ik heb echt een enorme hekel aan pesten.

Ik vind dat bij het pesten degene die pest aangepakt moet worden. Slachtoffers kunnen misschien proberen om voor zichzelf op te komen maar dat is soms erg moeilijk. Niemand, hoe verlegen je ook bent, roept op zich af om gepest te worden.

Ik ben 9 jaar lang gepest (hele basisschool en eerste jaar middelbare school). Ik ben uiteindelijk toen ik 14 was op een assertiviteitstraining (weerbaarheidstraining) gegaan omdat ik bang was dat het pesten terug zou komen en daar heb ik heel veel aan gehad. Ik raad dit dus ook echt aan als je gepest wordt of niet durft op te komen voor een vriend of klasgenoot die wordt gepest. Ik had het geluk dat er bij mij in de buurt zo’n training word gegeven en dat deze ingaat op je eigen gevoelens en je niet nog verder de grond inboort (zoals ik hier al heb gelezen over een vergelijkbare cursus).

Verder heb ik wel altijd op scholen gezeten die een anti-pest beleid hadden. Op het schoolplein werd het dan ook gelijk aangepakt als er gepest werd. Helaas verschoof in de loop der jaren het pesten daardoor na schooltijd.

Hmm, het is interessant. Ik vind het lastig er iets over te zeggen, maar ik krijg er binnenkort college over van een onderzoeker die nu ook bezig is met een grootschalig anti-pest plan in Nederland, misschien dat ik dan iets beter mijn mening kan formuleren.

Lekker makkelijk praten. En slachtoffer rol kruipen? Ik schaamde me zo diep, omdat ik echt dacht dat het mijn schuld was waardoor ik het tegen niemand vertelde. Tot dat het op een dag teveel werd en ik huilend thuis kwam omdat ze me wéér achterna hadden gefietst.
Dus aub let op met wat je zegt.

Ik neem aan dat een sova-training hetzelfde is als een kanjertraining?

Om nu toch maar mijn mening erin te gooien: ik vind het onzin (net als Aleid Truijens overigens, vandaag dat ik het artikel aanhaalde), dat gepeste kinderen een weerbaarheidstraining moeten doen. Daarmee impliceer je (zoals Truijens beter kan zeggen dan ik) dat het gepeste kind iets verkeerd doet in de maatschappij, dat hij zich moet aanpassen aan de pesters, niet andersom. Daarnaast, ik ben zelf ook gepest (nooit zo’n weerbaarheidstraining gehad) en ik had buiten mijn eigen school ook geen enkele moeite vrienden te maken en het gezellig te hebben. Wel heb ik met mijn mentor gepraat (die niets met de klas besprak daarover) om erachter te komen waar nu de crux lag. Dit heb ik wel zelf aangegeven. Daar kwam ik erachter, door gewoon te praten, dat ik misschien soms mezelf overschreeuwde (uit onzekerheid, wat meer jonge kinderen doen), maar dat het grootste deel van het probleem toch echt niet bij mij lag, maar bij anderen. Het pesten is vervolgens niet gestopt, maar ik ben er wel anders naar gaan kijken, omdat ik wist dat het in ieder geval niet mijn schuld was en ik er al die tijd alles aan gedaan had om aardiger gevonden te worden (nog zoiets, sneu eigenlijk dat gepeste kinderen hun best moeten gaan doen om bij de pesters zo in de “smaak” te vallen dat ze niet meer gepest gaan worden. Terwijl dat niet gaat gebeuren, want dat is helemaal niet wat pesters willen. Ze pesten niet zodat jij je aan gaat passen om wel aardig gevonden te worden.)

Pesters doen gewoon iets grof fout, welke gedachte daar ook achter ligt, het moet ophouden. Dat hoeft niet met geweld, maar ze mogen best strenger optreden tegen pesters. Zij zijn degenen die iets fout doen. Niet gepeste kinderen, of ze nu wel of niet “weerbaar” zijn.

Ja, dan kan je zeggen dat het op de werkvloer e.d. ook gebeurt. Maar laten we wel wezen, ook dat is achterlijk en komt alleen voort uit het feit dat pesters nooit echt veranderen, omdat ze nooit echt aangepakt worden. Als je mensen die gepest worden niet leert om “weerbaar” te zijn, wil dat heus niet zeggen dat je straks opgescheept zit met een maatschappij vol watjes. Pesten maakt mensen stil, in zichzelf gekeerd, verdrietig en bang. Kinderen van nature kennen geen angst, je ziet hoe kleine kinderen zonder enige vrees in de hoogste boom klimmen. Zelfs introverte kinderen zijn niet per se slap, je kan mensen niet dwingen om opeens extravert te zijn als ze dat van nature niet in zich hebben.

Ik vind dat er zowel met de pesters als de gepeste moet gewerkt worden.

Pesters hebben vaak ook problemen waardoor ze gaan pesten. Deze mensen moeten (met zachte hand, dus niet met een verwijtende toon) aangeleerd worden dat ze op een andere manier met hun problemen moeten omgaan.

Kinderen die gepest worden, zouden een cursus assertief gedrag moeten volgen. Uiteindelijk is het hun schuld niet, maar je ziet toch wel veeel gelijkenissen tussen de kinderen die gepest worden. Vaak zijn ze timide en doen ze onbewust zaken die pesten uitlokken. Is het daarom hun schuld? Neen, maar als dit zou veranderen, zou het hun leven wel makkelijker maken. Als je bv. in de basisschool gepest wordt, en er wordt enkel iets tegen de pesters gedaan, word je terug gespest in het middelbaar en later op je werk. Je moet zelf ook veranderen om een beter leven te krijgen.

Dat is natuurlijk makkelijk gezegd, maar als er zo’n lessen zouden komen, voor beide partijen die geleid worden door mensen met ervaring, is dat een heel goede oplossing voor het probleem.

Ik denk niet dat je duidelijk iemand de schuld kan geven. Het gaat érgens fout, maar het verschilt denk ik per situatie waar het fout gaat en dus waar de fout ligt en hoe je het aan moet pakken.

Mijn oppaskindje werd gepest en hij negeerde het ook altijd. Het ging gewoon door, tot hij een keer een van de pesters een bloedneus sloeg. Je mag dat natuurlijk niet aanmoedigen maar het hielp wel.

Bij mij word er een jongen in de klas gepest.
Hij ziet het niet zo, het is maar door 1 jongen meestal. Maar ik vind van wel.
Hij is zwaar christelijk en die pester vloekt expres tegen hem.
Ik neem het dan ook meteen voor hem op.
Ik was eerst gewoon bevriend met die jongen die pest, maar nadat hij zo ging doen niet meer.

Ik moet wel zeggen, en dat zeg ik ook tegen hem, dat hij wat meer voor zichzelf moet opkomen. En tegen de pester zeg ik dat hij niet zo moet meelopen met de rest. Want als die pester bij ons komt staan, is hij heel chill. Maar zodra er anderen bij zijn, gaat hij meteen vloeken etc. :hammer:

Denk niet dat iemand die zelf gepest is zo iets zou zeggen. Natuurlijk moet je weerbaar zijn en niet denken dat het jouw schuld is dat je gepest wordt, maar de pesters zijn de schuldigen. Je zegt toch ook niet tegen iemand die verkracht is dat het indirect ook haar/zijn schuld is?

Ander stuk uit een column van Aleid Truijens (19 november 2012)

"Er zijn mensen die altijd leven in hun omgekeerde wereld, de enige juiste. Wat zij om zich heen zien, stijft hen alleen maar in hun gelijk. Ik kreeg, in reactie op mijn column van vorige week, een mailtje van een lezer, iemand van Stichting Omgaan met Pesten. Ze schreef: ‘Aleid Truijens gaat tekeer tegen weerbaarheidstrainingen. Zij zegt als het ware tegen een kind dat een gat in zijn hoofd is gevallen: ‘Tja, anderen moeten het speelplein ook veiliger maken.’ Wij zeggen: ‘Je zal je wel pijn hebben gedaan. Kom, ik help je je wond genezen, zodat je je weer fijn voelt (en natuurlijk proberen wij daarnaast het speelterrein veiliger te krijgen).’’
Ik moest het mailtje zes keer lezen. Toen begon het te dagen. De mevrouw van die stichting vergeleek gepest zijn dus met een gat in je hoofd hebben, en de weerbaarheidstraining met genezen. Ah.

Open wond
Wij leven in verschillende werelden. Volgens mij hebben gepeste kinderen geen defect, zoals een gat in hun hoofd. Bovendien is een open wond veroorzaakt door een onveilig schoolplein - dat geen intenties heeft - iets anders dan een bewust, door een mens, toegebrachte verbale dolksteek. Pijn hebben gepeste kinderen wel. Voorwaarde één om die pijn te genezen, is de erkenning dat een ander haar veroorzaakte, en die ander daarop aan te spreken. Dan kun je verder praten in de klas. Blaming the victim, gepeste kinderen dwingen zich aan te passen aan hun omgeving, de thuishaven van de pestkoppen, dat is de omgekeerde wereld."