De plek waar je studeert niet leuk vinden

Hoi allemaal!!

Ik vraag me af of ik de enige ben. Ik studeer nu ongeveer 3 jaar aan de uni in Groningen. Met mijn eerste studie ben ik na een halfjaar gestopt en ik doe nu een andere studie die me wel heel goed bevalt. Echter voel ik me in Groningen gewoon niet op mijn plek. Dit had ik al heel erg toen ik mijn eerste studie deed, ik voelde me vaak ongelukkig en zag er altijd heel erg tegenop om er heen te gaan (ik woonde niet op kamers toen en aan het reizen lag het niet, vooral echt de bestemming) Toen kwam corona en was ik inmiddels gestopt en toen ging het echt veel beter met me. Dat jaar in september begonnen met andere studie, maar dat was allemaal online het hele jaar. Ik heb toen in een keer mijn P gehaald dus het ging me allemaal prima af. Wel heb ik toen een kamer gevonden in Groningen, met als idee dat ik daar het schooljaar erop (dit jaar dus) heen zou gaan wonen, omdat ik wilde weten hoe dat is.

Echter bevalt het me gewoon echt niet. Als ik op mijn kamer ben dan heb ik extreme heimwee naar huis (terwijl ik die kamer al een jaar heb) en heb ik vaak het gevoel dat ik leeggezogen ben qua energie. Veel contact met huisgenoten is er niet, zo’n type huis is het niet en dat hoef ik ook niet. Als ik dan van thuisthuis weer naar Groningen ga dan ben ik die dag ervoor al helemaal chagrijnig en ga er altijd met een beklemmend gevoel heen. Ik vind de sfeer in de stad gewoon echt niet leuk, terwijl ik echt wel mensen ken die daar ook wonen en ook wel leuke meiden op mijn studie heb en mijn studie ook leuk is! Kennen meer mensen dit gevoel dat de stad waar ze studeren gewoon niet “hun plek” is?

Soms voel ik me namelijk net alsof ik gek ben, iedereen vindt het zo fantastisch leuk daar en vindt op kamers wonen helemaal geweldig terwijl ik dat echt niet heb en juist verlang naar thuis, waar ik in een dorp woon met veel groen. Ik heb daarom ook mijn kamer opgezegd en ik ga weer heen en weer reizen. Dit is al een hele opluchting maar ik blijf het toch vervelend vinden dat ik me daar gewoon niet thuis voel. Misschien heeft het ook wel te maken met dat ik geen typische student ben, en eigenlijk alles daarvan ook mega cringe vindt.

Sorry voor dit lange verhaal maar ben echt benieuwd of andere mensen dit ook hebben!

Groetjes :slight_smile:

Als ik je verhaal zo lees dan vind ik je absoluut niet gek! Ken genoeg mensen die niet de typische studentenleven leiden, zelf ben ik dat ook dus don’t worry about it!

Ik heb ooit precies hetzelfde gedaan. Studeerde in Tilburg. Vond het voor mij geen fijne stad. Weinig groen.

Ik heb dit gehad met mijn stage waar ik intern zat. Het is een andere situatie maar ik begrijp het gevoel. Misschien als je het op jezelf wonen wel leuk vond kan je kijken naar een plek in een groener dorpje, dan ben je daar misschien meer op je gemak. Of je kan kijken of je dezelfde opleiding in een andere stad verder kan volgen.

Ik ben na een paar jaar naar een andere stad verhuisd die redelijk dichtbij is dan de stad waar mijn studie is. Hier heb ik het echt véél leuker. Beste beslissing ooit geweest. Als er een plek in de buurt is waar je je beter voelt dan nu, dan houdt niks je tegen om daar meer je plekje van te maken!
Er zijn veel meer mensen die niet zo van dat typische studentenleven houden hoor. Het is een manier om met mensen in contact te komen in een vreemde stad, maar echt niet voor iedereen geschikt. Maar vrienden kun je overal maken. Op je studie, bijbaantje, hobby’s, of misschien toch bij een laagdrempelig studentengroepje. En het is natuurlijk helemaal niet gek om regelmatig naar huis te gaan!

ja klopt, maar ik doe naast mijn uni bachelor nog een aansluitende hbo-opleiding. Deze combinatie kan dus alleen in Groningen, ik zit er dus echt echt vast aan deze stad. Dat is echt jammer haha

persoonlijk vind ik dat helemaal okee, niet iedereen is de typische student en dat is wat jou jou jou maakt! je moet gelukkig zijn in je leven, niemand anders voor jou! en als je meer gelukkig bent in de natuur, dan is dat goed!