De pil vaak vergeten, wat nu?

Dag dames,

Ik ben de afgelopen weken redelijk slordig geweest met het nemen van de pil. 2 dagen achter elkaar vergeten, laat innemen… Nu heb ik ook tussentijdse bloeding gekregen maar geen krampen of zo. Ik heb de afgelopen tijd geen seks gehad (en dat gaat in de nabije toekomst ook niet echt gebeuren :see_no_evil: ) dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken.

Ik weet nu gewoon niet goed wanneer ik er opnieuw mee moet beginnen. Ik was mijn pil op kot/kamers vergeten, dus nu is het echt al wel even geleden. Bijkomend probleem is dat ik er nog maar 3 heb en dan de placebo-pillen (ben de rest thuis vergeten en ik zit hier nog tot donderdagavond -.-)

Wat kan ik het beste doen? (ik heb echt geen tijd/zin om daarvoor naar de dokter te gaan)

Is er niet een apotheek in de buurt?

Ja, maar dan krijg ik er geen geld van terug. Ik vind het wat te duur als ik weet dat ik er vrijdag thuis heb liggen…

Kan je dan niet nu gewoon je stopweek houden en dan als je weer je pillen hebt gewoon opnieuw beginnen met een nieuwe strip? Je hebt het over placebo pillen enzo dus je slikt geen ‘normale’ pil blijkbaar, geen idee hoe dat werkt.

Kan je niet de bijsluiter lezen of bellen naar de apotheek/arts vragen om advies?

Dat dacht ik eerst te doen, ja. Maar ik las/hoorde overal dat je dat op je maandstonden moest afstemmen, vandaar dat ik het niet goed weet… Die placebo’s zijn de pilletjes in de stopweek. Ze hebben geen effect, maar zo vergis je je niet van dag. In de bijsluiter staat alleen maar wat je moet doen als je er één vergeet en i.v.m. onveilig vrijen, niet echt iets over mijn ‘probleem’.

Oh zo! Dan kan het geen kwaad als je gewoon eerder je stopweek hebt en dan nu gewoon 7 dagen niets slikt (of de placebo’s) en daarna weer begint met slikken van de pil. Dan duurt het alleen wel een week ofzo voordat het beschermt tegen zwangerschap, maar aangezien dat voor jou niet uitmaakt, zou ik dat gewoon doen!

Trouwens, misschien is het beter om over te stappen op iets anders dan de pil als je hem vaker vergeet? Ik slikte eerst ook de pil en juist omdat ik ook op kot ging, wilde ik een spiraal laten zetten zodat ik de pil niet zou vergeten (doordat ik in het weekend weer naar huis ga enzo). Heb de spiraal nu een half jaar en ben super tevreden!

De pil werk wel voor mij hoor, anders vergeet ik hem echt nooit. ‘k Heb ook even een dipje gehad door het vrijgezelle bestaan, dat mijn pil naast mij op het nachtkastje lag en ik iets had van “Fuck it, ik ga toch nooit meer seks hebben” haha, beetje dramatisch, ik weet het :’)

Bel eens naar je huisarts. Ik heb vorige keer ook uren zitten zoeken naar antwoorden op het internet, maar uiteindelijk kan hij/zij advies geven voor jouw specifiek geval en 't is véél betrouwbaarder. Kleine tip: een wekkertje instellen op je gsm of je pil naast je bed leggen.

Als je een meerfasen pil hebt, verschillen de pilletjes per samenstelling en is het niet de bedoeling dat je eerder een stopweek inlast dan dat je de laatste ‘echte’ hebt gehad. Die placebo’s hoef je niet te slikken, maar ik zou wel even je huisarts bellen. Met een eenfasepil kun je wel je stopweek iets eerder inlassen.

Ik vergeet soms mijn pil wel eens vier dagen… niet heel slim. Maar dan doe ik meteen mijn stopweek, en dan maak ik mijn strip af. Niet een hele gezonde manier maar door mijn ‘drukke’ leven vergeet ik nog wel eens wat.

Zolang je geen baby mamma word is er niks aan de hand.

Er is ook een app die je elke dag om de zelfde tijd een signaal geeft dat je je pil moet innemen.

Ik hoef geen reminders, want ik wist best wel dat ik ze vergat. Het is ook de eerste keer dat me dat overkomt in de 4 jaar dat ik de pil neem, dus ik ben ook niet opzoek naar iets anders. Toch bedankt voor de reacties :wink: