de pil ja/nee

Hee!
Ik zit er dus over te denken om aan de pil te gaan. Moet het nog wel aan mijn moeder vragen, maar dat wil ik pas doen als ik zeker weet of ik het wil doen. Ik wil het vooral omdat ik erg onregelmatig ongesteld ben en later (ik ben er nu nog niet aan toe) ook voor veilige seks te hebben.
Ik heb dus wel wat info opgezocht op internet, maar wat ik me nog afvraag, vantevoren moet je naar de dokter en die gaat je dan onderzoeken enzo. maar wat gaat ie dan allemaal onderzoeken? ik had wel gehoord van bloedprikken, maar wat nog meer, ik vind het wel prettig om dat vantevoren te weten. (ook aangezien in een mannelijke dokter heb xD)
en helpt de pil ook tegen menstruatie klachten, buikpijn, rugpijn enzo? dat zou nl wel erg fijn zijn…
En nog een laatste: ik kon ook niet goed vinden wat nou de bijwerkingen (kunnen) zijn, want op elke site stond weer iets anders.
sorry voor het lange verhaal :blush:
ik zou het super vinden als jullie me hiermee kunnen helpen :grinning:
kus(l)

Ik wou vroeger de pil nemen
maar nu niet meer

omdat

het veel te ingewikkeld is
ik zou het altijd vergeten
ik mij voor schut zou zetten tegen over mijn ouders én huisdokter
ze denken dat de pil over een aantal jaar de gezondheid
kan toetasten
want zeg nu zelf elke dag pillen slikken voor je hormonen
dat lijkt me niet echt de beste optie

Ik zou gewoon voor het spiraaltje gaan
of voor condooms :d

khoop da tik je ermee heb verder geholpen wan tdit is mijn mening over de pil x

ik ben gister naar de dokter geweest, omdat ik altijd zon pijn heb bij mn ongesteldheid en teveel bloed verlies waardoor ik bloedarmoede heb.

dus ik zeg dat zo, zegt ze, de beste oplossing is om aan de pil te gaan.
nadelen - je kan er wat van aankomen (gebeurd lang niet bij iedereen)

• je kan int begin tussendoor kleine bloedinkjes krijgen
    & de rest staat wel overal op internet.

ohja ik vroeg ook nog of je stopt met groeien in de lengte
maar dat gaat gewoon door.

Maar ze heeft dus niks onderzocht ofso. kreeg meteen een recept mee.

hoop dat je er wat aan hebt! x

nou ik heb er net over gehad op school enzo, presentatie gemaakt.
weet er niet echt heel veel over.

maar hetlijkt mij wel fijn, het is betrouwbaar. je hoeft het niet perse aan je ouders te vertellen, je kan anoniem naar de dokter gaan enzo snapje.
en je puistjes verdwijnen, je menstruatie verminderd en de pijn ook, minder kans op bloedarmoede ofzo,
gehge.
maarja je moet er echt wel aan toe zijn en elke dag slikken en niet vergeten.

mag ik vragen hoezo je jezelf voor schut zet voor je ouders en dokter?
de dokter heeft toch dagelijks gesprekken zoals die…
en je ouders weet ik natuurlijk niet hoe die er over denken.
x

bedankt voor alle reacties!
ik ben niet bang om het aan mijn moeder te vragen, ik denk dat ze eerst wel erg gaat flippen omdat ze wss gelijk denkt dat ik een wild seksleven heb ofso xD maar daarna begrijpt ze het vast wel.
ik vind het alleen wel vervelen dat ik een mannelijke dokter heb, jaa okee hij maakt het zo vaak mee, maar daarom wou ik ook weten wattie allemaal gaat onderzoeken.
ik denk dat ik het in het begin ook wel eens zal vergeten, maar het word al snel routine denk ik…
Xx

ik wil het ook vooral omdat ik zo onregelmatig ongeseld ben, daar helpen spiraaltjes en condooms niet tegen…
het zou idd wel kunnen dat het niet zo goed voor je gezondheid isjaa… :s maar dat zal toch vast wel meevallen? zoveel meisjes slikken de pil.

Een dokter die je onderzoekt als je aan de pil wil?
Het enige wat de dokter aan mij vroeg was :

1. Wáárom je aan de pil wil.
  2. Of er erfelijke ziektes in je familie zitten, dan krijg je een ander soort pil
    En dat was het eigenlijk, dan schrijft de dokter een recept uit en kan je je pil ophalen bij de apotheek. Als je verder nog vragen hebt kan je terecht bij de dokter maar ook bij de apotheek.
    Ik heb hem naast mijn tandenborstel op de badkamer gelegd en ook mijn moeder gevraagd me eraan te herinneren als ik hem vergeet.
    Slik nu 2 jaar de pil en heb nog nooit ergens last van gehad.

En ze zeggen dat je ervan aan kan komen, ja bij mij is dat wel een beetje het geval geweest. (4 kilo ofzo, dus niet ernstig…) Maar verder heb ik nergens last van.
Ik had sowieso geen buikpijn voordat ik aan de pil was en nu heb ik dat soms, moet een andere pil halen.

En over dat je stiekem de pil haalt; dat is dom. Dan vergeet je hem sneller omdat je hem moet verbergen voor je ouders. Je moeder is ook jong geweest en die weet hoe kut ongesteld zijn is. Vraag het gewoon, eerlijkheid duurt het langst.

thanks!!

Oh ik heb precies hetzelfde (alleen heb ik dan niet aan sex gedacht)

Naja, k was ook onregelmatig ongesteld, tot ik op een maandag besloot om het gewoon eens tegen mijn moeder te zeggen, dat ik aan de pil wilde.
Ik kon gelijk naar de dokter gaan!
Hij was heel vriendelijk en deed helemaal geen onderzoek. Hij stelde enkel een paar vragen, bij mij niet eens vervelende! Hij vroeg niks over sex (daarvoor gebruik ik hem ook ECHT niet) maarja dat kunnen artsen wel eens vragen, bij een vriendin van me vroeg de arts er wel iets over.
Maarja, vind je dat erg vervelend dan? die man heeft toch verder niks te maken met je leven?
Naja, en dan krijg je een pil in een doosje. en dan ga je naar huis en ga je de bijsluiter doorlezen, maar laat je er niet door afschrikken! want deze overdrijft supererg.
Ik heb uiteindelijk maar 1 bijwerking gehad en dat was dat ik de eerste 2 maanden toen ik hem gebruikte minder puistjes op mijn hele gezicht had, maar wel dikke (onderhuidse) op mijn kin regelmatiger. Maar mijn lichaam is er nu aan gewend en ik heb al een maand er geen last meer van.
Ook wordt je ongesteldheid echt minder. Eerst had ik zeker 3 dagen lang last van buikpijn en rugpijn. Nu meestal 1 middagje en dan is het over.
En je kan gewoon precies plannen wanneer je ongesteld wordt.
Geen onverwachte verrassingen meer op vakanties of op concerten, NEE gewoon de pil inplannen hoe je hem slikt!
Mijn leven is erop vooruit gegaan ofzo :grin:!
dus ik zou het doen, want je hebt niks te verliezen.

Omdat IK mijn dokter ook heel persoonlijk ken

Dokters hebben beroepsgeheim.
En als je niet wil dat je dokter weet wat er met je aan de hand is moet je een andere dokter zoeken.

Je krijgt er wel grotere tieten van.
Ik tenminste, ik ging van een C naar D =_=

Maar de pil is niets om je voor te schamen,
Je wordt niet onderzocht, de dokter geeft je alleen informatie.
Je krijgt dan een recept en dan kun je het ophalen bij de apotheek!
Elke 3 maanden moet je een nieuwe halen, dus raak het recept niet kwijt.
(je kunt het anders nog ophalen @ de dokter)

Whahaha xD.
Ja nee ik vind de pil ook wel echt relaxed, maar om nou te zeggen dat m’n leven erop voor uit is gegaan xD…
Kan nu ervoor zorgen dat ik niet meer ongesteld word op vakanties/andere dagen dat het vervelend is, heb een gigantische zekerheid dat ik niet zwanger word & weet precies wanneer ik ongesteld word waardoor ik nooit door zal lekken o.i.d.
Verder heb ik geen last van bijwerkingen gehad, zijn mijn puistjes niet minder/erger geworden (ligt er ook aan welke pil je neemt, sommige helpen echt tegen acne maar die zijn vaak ook wat zwaarder) en ben ik niet echt aangekomen. Ja alleen een grotere cupmaat, maar daar kan ik niet mee zitten (;.
En dat na 2,5 jaar pil (:

het werkt goed tege acné, je kan je maandstonden regelen en ze zijn minder hevig & minder pijnlek! & grotere tiete idd xD
ik heb niet eens n onderzoek ghad van de dokter hij heeft 't me gwn
voorgeschreven.

gewoon doen. het maakt alles zoveel gemakkelijker

Ik heb vanaf mn 11e ofzo aan de pil gezeten (omdat mijn cyclus andersom was) tot mn 17e.
Toen ik was gestopt viel ik bijna 10kg af, had minder trek ik zoetigheid, had minder klachten van menstruatie pijn en rugklachten, betere stoelgang.
Al met al was het voor mij dus prutspul.
Mn vriend en ik doen het gewoon lekker met condoom en ik ben dat van dat gezeik af :slightly_smiling_face:.
Het enige nadeel is dat ik weer last heb van puistjes. Maar waarschijnlijk heb ik nu eindelijk wat goeds gevonden :grinning:.

Als het goed is, gaat de dokter niks onderzoeken. Tenzij er een verhoogde kans op trombose is binnen jouw familie, dan kunnen ze eventueel nog je bloed gaan testen. Hij vraagt alleen waarom je aan de pil wilt, en hij legt uit hoe de pil werkt etc. Verder is het geen kunst aan.

Niet vergeten de pil te slikken is het makkelijkst, als je je pilstrip altijd op dezelfde plek hebt liggen waar je hem ook duidelijk ziet. Ik slik hem bijvoorbeeld 's ochtends, en ik heb hem naast me op mijn nachtkastje liggen. Als ik dus wakker word, zie ik de pilstrip en neem er meteen eentje.
Zelf moet je dus gewoon ook een handige manier erop verzinnen.

Daarbij: de bijverschijnselen van de pil is voor iedereen anders, en hangt ook af van welke pil. Van mijn eerste pil kreeg ik ontzettende buikkrampen tijdens mijn stopweek, maar met mijn nieuwe pil niet. Ik ben niet aangekomen, niet afgevallen, niet meer of minder puistjes en me borsten zijn er ook niet groter of kleiner op geworden. Je moet dus niet teveel op andermans verhalen afgaan wat dat betreft.

helpt een spiraaltje ook tegen ongesteldheid?

Geen idee, volgens mij niet.
Gezien het geen hormonaal ding is?

Ik heb geen onderzoek gehad bij de dokter, ik kreeg het zo mee. De pil helpt tegen menstruatieklachten. De bijwerkingen verschillen per pil.