De pabo doen maar dyscalculie hebben.

Hey!

Ik wil dolgraag de pabo gaan doen, maar ik heb dyscalculie (dyslexie alleen dan met rekenen) Heeft iemand hier ook ervaring mee, en weet iemand hier ook of dat voor grote problemen zal zorgen?

Groetjes!

Misschien kan je het aan de school zelf vragen…
Je moet volgens mij wel een rekenexame doen

Je moet een rekentoets halen, en zonder kun je geen leraar worden heb ik vandaag gehoord. Dus ik weet niet of je die test dan wel kan halen, maar misschien moet je dat even aan iemand vragen?

Zou ik even overleggen met de school :wink: een vriendin van mij heeft dyslextie ( iets heel anders) maar is uiteindelijk toch leerkracht geworden :wink: en heeft de pabo afgerond :slightly_smiling_face: dus ik zou er voor gaan als ik jou was :slightly_smiling_face:

Het probleem is dat ze juist omdat er veel pabo-studenten tegenwoordig zijn die moeite hebben met rekenen en spelling, dat ze strenger zijn geworden. Maar dit is Nederland ze zeggen elke keer wat anders. Dus ik zou ervoor gaan, maar niet al je hoop erin zetten?

Een meisje dat ik ken is vanwege haar dyslectie (hoe schrijf je dat eigenlijk? :stuck_out_tongue:) niet toegelaten tot de pabo. Maar dat is natuurlijk wel weer wat anders, en het is bij de één ook in een ergere vorm aanwezig dan bij de ander denk ik? Dus ik zou het even overleggen, en misschien kun je wel een bepaalde test doen ofzo, waaruit ze kunnen afleiden of het iets voor jou is?
Want zoals hierboven al gezegd is; je moet idd een rekentoets halen, anders moet je weer van de opleiding af!

Maar hoe wil jij met dyscalculie, kinderen rekenles geven? lijkt me dat je daar heel veel moeite mee gaat krijgen?

Ik denk niet dat je dat gaat redden. Je moet een rekentoets halen en bij mij in de klas had sowieso 70% die toets niet gehaald bij de eerste poging.

Ze houden toch ook rekening met mensen met dyslexie? Dan zouden ze ook rekening moeten houden met dyscalculie, toch?

je moet wel een rekentoets doen en daar krijg je drie kansen voor.
tja, ik weet het, heel vervelend, heb zelf dyslexie
succes ermee!

Ik wilde eerst ook Pabo doen, maar heb zelf ook dyscalculie. Ik denk dat je je er niet door moet laten weerhouden om te gaan, maar dat je gewoon heel hard oefent voor die rekentoets, dan kom je er wel (:

Ik weet niet precies wat Pabo inhoud, of dat gericht is op de basisschool of wat, of wat jij wilt doen…
Maar je kan toch ook voor een vak gaan waarvoor je niks met getallen hoeft te doen?

Wij hadden op de basisschool iemand die absoluut niet kon rekenen, nou iedereen had daarna een achterstand -__-’

Realiseer je dat jouw dyscalculie invloed zal hebben om de ontwikkeling van de kinderen. Kinderen op de basisschool (vooral de lagere klassen) beginnen pas met het maken sommetjes en daarbij hebben ze goede begeleiding voor nodig. Een achterstond zou kunnen leiden tot slechtere schoolresultaten… Ik neem aan dat je hier zelf al over hebt nagedacht, maar ik wilde je hier toch nog even attent op maken. Heb je ook naar anderen opleidingen gekeken?

-

je moet op de pabo ook gewoon een taaltoets halen hoor. Dyslexie of niet. Zou beetje raar zijn als je die toetsen niet hoeft te maken alleen maar omdat je dyslexie of dyscalculie hebt. Je moet namelijk later in je werk kinderen taal en rekenen leren. En als je het zelf al niet kan, dan kan je het die kinderen ook nooit goed leren.

Uhm kloplop : als je dyslectie hebt, of dyscalculie ; hoor je met je paspoort daarvoor extra tijd te krijgen.
Bij mij op de PABO worden de toetsen op computer gemaakt, maar als je zo’n speciaal paspoortje hebt, mag je ze eventueel ook op vergroot papier maken.
Verder geld dezelfde normering, omdat er niet te controleren valt waar het fout liep (snapte je het niet, of maaktje fouten vanwege je probleem … )

Ik ken genoeg mensen met dyslexie e.d. - dat soort leerkrachten zijn vaak de besten, omdat ze het kind beter kunnen begeleiden ; ze weten wat het is.

succes! de pabo is een superleuke opleiding, je moet er veel voor doen, veel extra tijd in steken, maar vanaf het moment dat de klas jou klas is; is het geweldig!

Ik zeg toch nergens dat ze geen extra tijd krijgen? Maar alleen dat die toets gewoon gehaald moet worden. En ik ken genoeg mensen die dyslexie of dysculcalcie hebben en daardoor die toetsen dus niet gehaald hebben.