De ouders van mijn vriend.

Ja, ik ken zoveel ouders die misschien wat beschermend zijn enzo.
Maar de ouders van mijn vriend zijn echt het toppunt.

Zijn moeder is echt zo´n type dat overal meteen een mening over heeft en dan wil ze meteen niks anders meer horen. Ze wordt ook boos als ze wordt tegengesproken. En zn vader doet gewoon vrolijk met dr mee. Nu heb ik gelukkig nog geen problemen met haar gehad en dat wil ik ook zo houden.
Maar hoe ze mijn vriend behandelt is echt vreemd…

Mijn vriend is net 18.
Ze maakt elke ochtend een lunchpakket voor hem klaar om mee naar school te nemen. Ze koopt al zijn kleren (en dan geen leuke hippe kleren…), ze controleert alles wat hij doet: zijn rooster en dat van zn broertje hangt boven de eettafel, zodat ze steeds kan checken hoe laat hij uit is; en dan moet hij meteen naar huis komen. Hij mag niet eerst langs mij want hij moet dingen voor school gaan doen. Mijn vriend wil/kan/durft daar ook niet tegenin te gaan, dat is het kutte :bored:
Ze eist ook dat hij elk weekend gaat leren. Ze controleert zijn huiswerk, overhoort hem met toetsen en maakt studieschema’s voor hem! Hij voetbalt dan op zaterdag, dat is bijna het enige wat hij buiten schoolwerk mag doen. Maar omdat hij op zaterdag dan weg is geweest, moet hij de hele zondag van 's ochtends tot 's avonds aan zijn schoolwerk zitten. Vervolgens moet hij om 8u beneden komen anders wordt ze boos, en om 11u naar bed, anders wordt ze nog bozer. Dat mag hij toch zelf weten!!?

HIJ IS 18!!
Hij gaat volgend jaar studeren, ik vraag me af of zijn moeder dan nog steeds zn bammetjes voor hem klaarmaakt… Waarschijnlijk wel.

En hij kan helemaal níks zelf beslissen of doen. Ik heb het er eens met hem over gehad, maar hij heeft er zelf geen problemen mee :bored: Naja, dan is het toch goed, denken jullie vast. Dat leek me ook wel een logische redenering, maar toch word ik er helemaal gek van. Ik kan nooit eens even langskomen want hij moet weer huiswerk maken, volgens mij zou zn moeder me niet eens binnenlaten. Hij kan dus ook maar heeel soms hier langskomen, tenzij het al heel ver van te voren is afgesproken, dan wil zn moeder ons nog wel eens laten.

Gelukkig hebben we nu twee weken waarin redelijk wat lessen uitvallen, dus nu kan ik steeds stiekem in die tussenuren bij hem zijn, want dat merkt zijn moeder niet. Toen we het er erover hadden die keer (ik wil ook weer niet zeikerig overkomen om er te vaak over te beginnen), zei hij dat hij toch niet voor zichzelf kon zorgen ofzo, dus dat zn moeder het dan maar deed.
:flushed: Juist.
Nou, toen dacht ik helemaal dat ik gek werd.
Als zn moeder hem als een klein kind blijft behandelen, wordt hij toch nooit volwassen!?
Z’n broertje van 16 wordt trouwens hetzelfde behandeld, maar hij is nog eigenwijs genoeg om er tegenin te gaan.

Sorry voor het superlange verhaal, maar ik kan er zo gefrustreerd om worden. Ik hou superveel van hem en kan niet zonder hem, maar die moeder…
Ik ben ook niet van plan me ermee te gaan bemoeien, aangezien ik pas 4 maanden met hem heb, ik geen ruzie met die ouders wil, en mijn vriend er geen problemen mee heeft, maar ik wil graag weten hoe jullie erover denken en of ik me aanstel. En misschien tips?

Zo hey wat een man!
Sorry, maar zo’n jongen zou ik echt niet willen. Wat een moederskindje.

Ik weet niet wat je verder kunt doen. Ik zou niet zo vroeg in je relatie al tussen hem en zijn moeder gaan staan.

Weet ik, weet ik. Als ik iets haat zijn het moederskindjes, maar toch zou ik hem echt niet kwijt willen! Want behalve dit is hij echt helemaal geweldig (al zegt dit wel wat over zn karakter…). Daarom vind ik het ook zo kut :pensive:

Blijft hij in dezelfde stad studeren?
Op kamers gaan lijkt me heel goed voor hem(en zn moeder)

Hij gaat gelukkig naar een andere stad (dat scheelt misschien!) en ik probeer hem te pushen om op kamers te gaan, maar volgens mij is hij het niet serieus van plan… Want de reistijd is nog makkelijk te doen (helaas). Misschien volgend jaar? Ik hoop het in ieder geval wel. En sowieso hoop ik dat hij volwassen wordt als hij gaat studeren :angel:

Nah, als hij niet op kamers wilt dan vind hij het volgens mij niet een ramp zo. Maar ik denk dat dat wel komt hoor, juist in je studententijd ga je loskomen van je ouders en wil je graag een plekje voor jezelf.

Ik hoop het, haha.
Hij zit er zelf idd niet zo mee.

Zijn moeder wilt gewoon niet dat ie volwassen wordt ?
Hij is alleen al 18 en dus mag hij toch echt zelf weten wat ie allemaal doet hoor lijkt me

Dat is kut voor je.

Ik heb het soort van “hetzelfde” niet helemaal maar zijn ouders bemoeien zich wel met zijn schoolwerk. Ze pushen hem en hij mag nooit thuisblijven als hij ziek is of zich niet lekker voelt.
Ik had vorig jaar mijn schoolgala hij ging mee natuurlijk het was op een donderdag en vrijdag moest hij gewoon naar school terwijl hij sportdag had!
Ik heb natuurlijk wel vaak met hem erover gehad we hebben nu al 17 maanden iets bijna 18 maanden dus ik kan er rustig met hem over hebben.
Gelukkig zijn zijn ouders niet zo als die ouders van jouw vriendje dat hij helemaal niet meer mag komen en alleen maar moet leren.
Zelf zeg ik wel altijd tegen hem dat hij wel een beetje moet leren en vraag ik of hij al heeft geleerd, want als hij slechte punten haalt mag ik van mijn vader niet naar hem toe als hij examens heeft.
Maar hij probeert mij wel altijd aan het leren te krijgen wat hem dus niet gaat lukken ik doe MBO en hij doet VWO ik heb nog nooit een vinger uitgestoken aan school en dat ben ik dus ook niet van plan om te gaan doen. Maar hij wilt dat ik dat wel ga doen daar hebben we wel eens ruzie over, hij moet er maar mee leven. Ik ga niet als hem worden en een hele dag door liggen leren ik kan nieteens 5 min in een boek kijken dusja.
Ik heb hem gezegt/gevraagd of hij volgend jaar wel eens voor mij thuis wilt blijven zodat we leuke dingen kunnen doen maar ik heb zo het idee dat het toch niet mag van zijn ouder omdat zijn studie belangrijker is dan leuke dingen doen. Terwijl ik wel vaak genoeg thuisblijf of eerder wegga voor hem.

als ik jou was zou ik er nog eens met hem over praten en dat jij er wel heel erg mee zit dat je hem zo weinig ziet omdat hij alleen maar het leren is.
Verder kun je niet echt veel doen, je kunt natuurlijk niet zijn moeder helemaal gaan uitschelden.
Laten we hopen voor je dat het volgend jaar allemaal minder wordt…

Het is zijn moeder. Niet de jouwe. En als je zijn kleren zo erg vind, waarom zeg je er dan niet iets van?
En bovendien, zoals het nu klinkt, doet ie ook niks met jou. Of is dat wel zo? En traint hij niet, speelt ie alleen maar wedstrijden?
Praat met hem erover.

WOah, met zo’n jongen moet je echt nooit een vaste relatie opbouwen, die kan zn kont nog niet afvegen en dat mag jij dan voor m doen :pensive:

We doen echt wel dingen samen, zo’n 2 of 3 keer per week. Meestal 1x snel na school, en voor de rest wil zijn moeder het heel ver van tevoren weten, en hij moet geen toetsen ofzo hebben voor school.

Dat zn kleren niet mooi zijn vind ik helemaal niet erg, maar ik vind het wel vreemd dat hij zn eigen kleren niet uitzoekt… Hij vindt ze namelijk zelf ook niet geweldig.

En idd, hij traint ook 2x per week, maar dat vindt zn moeder meestal niet erg. Ze wil alleen niet dat hij daarbij ook nog eens allemaal tijd voor mij vrijmaakt, helaas :bored:

Iedereen bedankt trouwens voor de reactie!

Thanks voor je reactie, maar je hoeft me niet te zeggen wat ik wel/niet moet doen :stuck_out_tongue:

Ik zou echt helemaal doordraaien. Hij klinkt erg onzelfstandig, maar dat is niet zo raar als je altijd zo bent opgevoed ga je veel minder initiatief nemen waardoor het waarschijnlijk ook nog even duurt voor hij bedenkt dat het niet zo “hoort” en dat hij dingen zelf moet leren doen.

Ik heb geen tips, je kunt hem niet veranderen en zijn moeder ook niet.

alhoewel ik ook vind dat dit te is, lees ik ook dingen die ik niet zo vreemd vind.
ik ben ook 18, maar mijn pa smeert nog iedere ochtend mijn boterhammen, ook voor mijn broertje. Ook hangt mijn rooster in de keuken.

Dit is puur omdat mijn vader sowieso eerder op staat, zelf dan boterhammen pakt en gelijk de onze mee smeert, hij vind het overbodig om alleen voor zichzelf te smeren, vind ie zelfs een beetje egoistisch, als hij toch bezig is…

en mijn rooster hangt in de keuken zodat hij weet hoe laat ik uit ben, soms wilt ie na schooltijd wat gaan doen, of weet ik et en dan kan ie gewoon zien wanneer ik uit ben.
Dit is ook omdat ik echt heel moeilijk wakker word, en naast mijn wekker hij me iedere ochtend wakker maakt, en zo weet ie hoe laat ik beginnen moet.

dus die twee dingen (en misschien nog wel meer) vind ik niet zo vreemd.
ook ik word geroepen dat k moet gaan slapen als hij ziet dat ik nog op ben, gewoon omdat ie niet wilt dat ik te laat ga slapen. hij is welliswaar niet zo streng daarin maar toch.

wel vind ik het overdreven dat hij na schooltijd meteen dingen voor school moet doen, enz.

is je vriend misschien niet een beetje lui daarin? wanneer je erover begint.
ik vind het eerlijk gezegd namelijk ook wel makkelijk dat mun pa me brood smeert, anders moet ik eerder op. Doet hij het niet doe ik het wel hoor, maja dit is wel lekker natuurlijk. Misschien reageert je vriend daarom zo, gewoon omdat hij het wel lekker vind zo…

en hoe zit het met zijn vader dan?

Helemaal mee eens… Ik zou gek worden… Vindt hij het zelf dan niet eens vervelend dat ie niet naar je toekan op zondag? Bovendien ga ik er niet vanuit dat hij de hele zondag bezig is?
Ik weet niet hoe je dat volhoudt… Brood maken enzo oké, maar dat je niks met hem kan afspreken?
Bovendien moet ie zelf ook is wat leren, zijn moeder gaat ook niet zijn werk doen als hij een vergadering moet plannen.

Ik vind jou ook niet helemaal eerlijk. Hij is bereid om te werken voor een goede baan/toekomst en jij vindt dat oneerlijk tegenover jou?
Ik snap ook dat hij vindt dat je wat moet doen, vind je het niet zonde dat je minder doet dan je kan? Maar dat is niet aan mij…

Dat over dat sportgala vind ik ook logisch, ik mag ook alles maar niet zeuren als je ‘moe’ bent ofoz.

Superbedankt voor je reactie!

Ik hoor hem nooit echt over zn vader, volgens mij bemoeit die er zich ook niet echt mee. Ik weet wel dat hij het meestal met die moeder eens is, maar waarschijnlijk uit gemakzucht want zo is hij wel.

Nu jij het zo uitlegt is het inderdaad wel logisch van dat eten klaarmaken. Maar jij weet ook tenminste waarom je vader het doet. Mn vriend beschouwt het als vanzelfsprekend maar weet eigenlijk niet waarom ze het doet, zn moeder heeft het zelf ook druk en moet ook gewoon vroeg naar dr werk. Maar hij verwacht het gewoon al van dr.

Dat over dat rooster is ook heel logisch eigenlijk. Tenminste, als zijn moeder niet elke dag zou gaan kijken hoe laat hij thuiskomt, en als hij geen minuut later thuis mag komen.

Mijn vader doet inderdaad ook veel me, en idd, hij let er ook wel op dat ik niet te laat naar bed ga, maar als ik dat zelf wil zou hij ook niet boos worden. Zijn moeder zou dus gelijk woest worden. Het gaat me er dus meer om dat hij 1. totaal geen vrijheid heeft en 2. totaal geen zelfstandigheid leert.

En idd, hij is zo opgevoed, hij is het zo gewend, hij heeft nooit geleerd om alles een keer zelf te doen. Maar ik kan me niet voorstellen dat hij niet zelfstandiger wil worden, zodat hij meer vrijheid heeft… Bedankt voor het reageren in ieder geval!

Hij is idd niet de hele zondag bezig, hij is ook gewoon de hele dag op msn, maar hij mag van zijn moeder niet weg. Dat is juist extra kut; als hij nou serieus voor school gaat werken en niet op msn is het nog nuttig, want ik wil ook wel dat hij slaagt voor zn examen. Als hij gaat msnnen heb ik het idee van, dan hadden we toch net zo goed kunnen afspreken. Maar dat mag dus niet. Hij wil mij idd wel zien maar hij mag gewoon niet weg. Als hij klaar is voor 1 toets moet hij de volgende gaan leren :face_with_raised_eyebrow: