De opleiding HBO-rechten

Hé, ik ben Sanne en het lijkt mij leuk om als vervolg opleiding HBO-rechten te gaan studeren. Ik ben er nog niet over uit om de keuze tussen een voltijd of een deeltijd opleiding te kiezen? Hebben jullie hier ervaring mee?

Hoe zit de opleiding HBO-rechten er een beetje uit? Welke vakken krijg je? En waar bestellen jullie de collegebundels met die leuke tabs?

Weten jullie ook hoe het zit met de propedeuse jaar? Moet je een aantal gehaalde studiepunten hebben? Hoe krijg je die studiepunten?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Groetjes Sanne.

Alvast bedankt :relaxed:

Hi Sanne,

Grotendeels van je vragen kan ik niet uitgebreid beantwoorden, omdat de opleiding HBO-Rechten per hogeschool verschilt. Voor een deeltijd-opleiding is het handig om relevante werk te hebben. Als het goed is, wordt je van tevoren ook hierop gescreend. Bijvoorbeeld: juridisch administratief medewerker bij een gemeentelijke organisatie, waterschap, provincies, advocatenkantoren, bedrijven etc. De mogelijkheden waar je aan de slag kunt, is ‘huge’. Het is handig als je werkgever weet dat je een deeltijd opleiding volgt, zodat zij, gedurende de opleiding, in jou kunnen investeren qua kennis, werkervaring etc. Ik heb geen ervaringen met een deeltijd opleiding, maar wel met een voltijd opleiding. Voor mij was de overstap vanuit de middelbare school naar voltijd opleiding fijn en tegelijkertijd wennen. Ik ben blij dat ik voor een voltijd opleiding heb gekozen, want ik vond rechten best een pittige studie.

Ik ga even ‘kort’ je vragen beantwoorden.
Welke vakken krijg je?
In het eerste jaar krijg je vaak inleidende algemene vakken: denk aan inleiding strafrecht, bestuursrecht, privaatrecht, studievaardigheden, taal & communicatie en onderzoeksvaardigheden, studieloopbaanbegeleiding etc. Dit verschilt per hogeschool! Je kunt dit navragen tijdens een open dag, meeloopdag etc. Of kijken op de website van de hogeschool.

En waar bestellen jullie de collegebundels met die leuke tabs?
Extra tabs: bij de Hema, AliExpress. Collegebundels: Kluwer of SDU.

Weten jullie ook hoe het zit met de propedeuse jaar?
Dit kun je navragen bij de hogeschool waar je jezelf wilt aanmelden. Vaak staat op de website van de hogeschool ook heel veel informatie.

Moet je een aantal gehaalde studiepunten hebben?
Ja, je moet studiepunten behalen om verder te kunnen met je opleiding. Ik dacht dat je minimaal 52/54 studiepunten moet behaald hebben om door te mogen naar het tweede jaar. Uiteindelijk moet je 60 studiepunten behaald hebben dan heb je je propedeuse ‘in the pocket’. Dit staat ook op de website van de hogeschool. Zo niet, dan kun je dit ook navragen. Bij sommige hogescholen moet je verplicht in het eerste jaar al je studiepunten behalen, anders krijg je een ‘verlengde propedeuse traject’. Dit weet ik van mede-studenten die bij andere hogescholen HBO-Rechten hebben gevolgd.

Hoe krijg je die studiepunten?
Door je opdrachten te maken, leerstof samen te vatten en te leren voor je tentamens, goede werkhouding tijdens groepsopdrachten, naar je lessen gaan en betrokken zijn. Vaak worden studiepunten toegekend als je je tentamens en (groeps)opdrachten met een voldoende afsluit.

Verder wens ik je veel succes en plezier tijdens je studie.