De Nederlandse identiteit

Mensen als Rita Verdonk, Geert Wilders, andere politici en mensen hebben het wel eens over de ‘Nederlandse identiteit’

Nu hadden wij daar in de kroeg laatst een discussie over, omdat iemand niet geloofde dat Sinterklaas uit Turkije kwam.

Alles wat als de ‘Nederlandse identiteit’ wordt gezien komt uit een ander land.

Tulpen en Sinterklaas uit Turkije. Aardappelen uit Amerika. Ons volk is al eeuwen lang een mengeling van Duitsers, Fransen, Pruisen, Spanjaarden, Joden, Christenen, Moslims, etc.

Vind jij dat de Nederlandse identiteit bestaat? Wat vind jij typisch Nederlands en vind jij dat wij trots kunnen zijn op ons land?

Hmm, ik denk dat de Nederlandse identiteit wel bestaat maar we hebben niet echt een uitgebreide of specifieke cultuur. Het enige wat ik kan bedenken is stamppot, molens en klompen :’) Nuchterheid vind ik wel iets Nederlands maar dat zijn ze in ander landen ook wel. Nou ja, ik denk dat het in elk land moeilijk te zeggen is wat nou de echte identiteit van dat land is.

Ja, die bestaat, want zo staat 't wel op mijn paspoort~ Opzich wel, maar het kan beter. Wel beter dat we bijna geen dodelijke dieren hier hebben.

wij staan toch bekend om onze molens , kaas , klompen enzo? dus waarom zou een nederlandse indentiteit niet bestaan… :face_with_raised_eyebrow:

molens en klompen toch ?

Omdat niemand meer op klompen loopt, molens inmiddels voor de sier en de toeristen zijn. Dus dan blijft de kaas over? x]

De Nederlandse identiteit is gewoon gemixt met andere culturen.

Nederlandse identiteit, dat is wel een lastige. Ik denk dat het vooral de samenhorigheid is die je als Nederlander zou moeten voelen. Nederland is altijd al een mengelmoes geweest van culturen. Eenzelfde geschiedenis, tradities en gebruiken en ook taal maken een cultuur. Mensen die eenzelfde cultuur hebben voelen een samenhorigheid en zullen zich sneller Nederlands noemen.

Als je echt gaat vragen om kenmerken dan kan het lang duren. Alles wat met Nederland geassocieerd word kan een kenmerk zijn. Maar ik voel me niet meer Nederlands met tulpen in mijn tuin heb of een replica van de Nachtwacht in mijn kamer.

Ja heb je gelijk in maar dan hebben we de dijken,hunnebedden ect. niet dat dat veel is haha. maar goed het blijft toch Nederland …

Ik denk dat we vroeger wel een nederlandse identiteit hadden, maar dat we toch tegenwoordig meer wereldburgers zijn geworden. Er komen steeds meer buitenlanders naar Nederland en steeds meer Nederlanders verhuizen naar het buitenland.

@ CocktailJEANS Ik lees vaak je berichtjes en vind dat je leuke topics maakt en goeie reacties er neer zet, je lijkt me wel een slimme meid. :slightly_smiling_face:

Typisch nederlands… Hmm.
Klompen/Molens
Drugs/Amsterdam
Kaas

Goh ja nu je er over nadenkt.

Ik voel me Nederlandse, want ik spreek de taal, ik ga er naar school, ik doe typisch Nederlandse dingen (om 6 uur eten etc.) en die tradities bestaan al zo lang dat ze erbij gewoon bij horen (ook al komt de Sint uit Turkije). En we mogen toch wel trots zijn op het feit dat we zo goed dijken kunnen bouwen en eilanden opspuiten en soms een voetbalwedstrijd winnen?

Nah dat denk ik niet hoor. Klopt dat de stereotypen allang verwaterd zijn in onze cultuur. Maar als wij naar het buitenland gaan, dan voel je je nog altijd Nederlands, mss om de kleine dingen.

Hmm… Mja, ik vind Sinterklaas wel typisch Nederlands. Ookal komt hij hier niet vandaan. Maar de intocht is wel mooi ieder jaar op tv, hehe. Maar ook dingen als softdrugs en tolerantie tegenover homo’s en buitenlanders (nu dan effe wat minder, maar vooral vroeger, bijv. de Gouden Eeuw) en dat soort dingen horen bij de Nederlandse identiteit, vind ik.
En natúúrlijk ook kaas, da’s ook een zeer belangrijke. En haring.

Verder kunnen we denk ik wel trots zijn op bekende Nederlanders, vooral uit het verleden, hehe:
Rembrandt van Rijn, Vincent van Gogh, Piet Mondriaan, Gerrit Rietveld, Frans Hals, Johannes Vermeer, Anton Pieck, Karel Appel en Willem de Kooning.
En da’s dan natuurlijk alleen een rijtje schilders. Maar daar kan ik ook wel trots op zijn, dat er mensen uit ons piepkleine landje wereldwijd of internationaal bekend zijn geworden.

Klompen, molens en het mooiste: Delfts Blauw dat echt wel uit Nederland komt, namelijk uit Delft, wow!

Boeren lopen nog op klompen
En bij ons in het dorp heeft de molen wel degelijk een functie (en zo ook in andere plaatsen) namelijk meel maken.

In de 17e eeuw waren hier ook al buitenlanders, dus in principe zijn die er altijd geweest.

Daarbij komt Sinterklaas wel uit Turkije, maar ik ken geen ander land die ook aan ‘Sinterklaas’ doet…

Moest dat nou echt 4 post achter mekaar? Je kan ook @naam van persoon doen (;

Er zijn vast nog wel mensen die nog op klompen lopen en delfs blauw sparen~ :slight_smile:

Tolerantie.
Maar ja die kunnen we nu wel afstrepen.

Verder: onze manier van om gaan met het water. Echt, daar staan wij ECHT bekend om. Niet voor niets hebben ze toen Nederlanders gevraagd Amerika te helpen met manieren om water buiten te houden na Katrina.