De moed verliezen bij rijlessen

Ik ben al sinds vorig jaar zomervakantie bezig met rijlessen, maar ik kom echt niet vooruit voor mijn gevoel… Ik ben sinds 3 weken ook overgestapt van rijschool, maar nu lijkt het al helemaal slecht te gaan… Ik kan totaal niet vlot rijden in de auto van mijn nieuwe rijschool, de motor slaat best wel vaak af… Ik denk soms echt dat het beter is, als ik even stop met rijlessen, want ik heb het ook best wel druk met school aangezien ik in mijn eindexamenjaar zit… Ook ben ik al 2x gezakt voor mijn theorie examen en ik heb over 2 weken weer examen… Als ik het dit keer niet haal dan ben ik er echt even helemaal klaar mee… Toen ik overstapte naar een andere rijschool, had ik een proefles gevolgd eerst en toen klapte ik ook helemaal dicht :frowning_face:… Ik merk dat ik soms echt last heb van faalangst tijdens de lessen en vooral omdat ik al zo lang bezig ben en er maar geen vooruitgang komt… En misschien klink ik nu echt een beetje zeurderig, maar het zit me best wel dwars… Ik wil echt heel erg graag mijn rijbewijs halen, maar het lukt gewoon allemaal niet echt… Mijn nieuwe rijinstructeur zit ook steeds van zo gaat het niet werken… je moet echt wat positiever zijn en ik wil niet meer horen ‘het lukt me echt niet, auto rijden ligt mij echt niet etc…’ Ik praat mezelf telkens de grond in en dat wat ik zeg, wordt ook steeds bevestigd… Want het wilt steeds echt maar niet lukken :frowning_face: Ik ben ergens ook bang dat die rijinstructeur mij op een gegeven moment echt gaat opgeven… Tijdens de rijlessen ben ik echt zwaar onzeker over alles wat ik doe en rij eigenlijk echt heel ongemakkelijk en weet soms echt niet meer of ik dit wel nog ga volhouden en dit klinkt misschien echt zo van ulgh stel je niet aan maar het is echt stom als je iets zo graag wilt laten lukken, maar het mislukt telkens… :frowning_face: Het lijkt ook echt alsof ik tijdens elke rijles kan instorten en in huilen kan uitbarsten :bored:

Hee, ik weet hoe het is om heel lang met je rijlessen bezig te zijn, en alle onzekerheid en haat voor rijden die er mee komt. Dat heb ik ook gehad (meer dan 200 uur gelest). Aangezien je er zo doorheen zit is het misschien beter om een poosje te stoppen en het later weer op te pakken? Het klinkt ook alsof je rijinstructeur niet geschikt voor je is. Mijn eerste rijinstructeur lag me ook helemaaaaaal niet, toen ik een nieuwe kreeg hielp dat echt. Ga in iedergeval even met je rijinstructeur/school om de tafel zitten en bespreken wat er mogelijk is Er zijn sowieso faalangst examens beschikbaar, wie weet is er iets dergelijks wel beschikbaar voor gewone lessen Is het misschien mogelijk dat je problemen dieper liggen dan alleen bij rijlessen? Dat je bijv. in heel veel dingen ontzettend onzeker bent? In dat geval moet je dat eerst aanpakken.

Hee, vervelend om te horen. Misschien kun je naar een rijschool gaan waar ze lessen voor leerlingen met faalangst aanbieden, dat kan je misschien helpen. Over je theorie, ik ben ook 2x gezakt en pas de derde keer geslaagd. Voor mij hielp een theoriecursus, het is wel duur, maar het is erg fijn als je je theorie gehaald hebt.

Nouja… Ik ben pas overgestapt naar een andere rijschool… Op zich die rijinstructeur heeft wel redelijk geduld en wilt ook gewoon dat ik mijn rijbewijs haal maar dan ook echt goed rijd… maar het ligt denk ik meer aan mezelf dat ik gewoon echt onzeker ben… In de meeste dingen ben ik wel onzeker ja… maar bij rijlessen komt het toch wat meer naar voor dan bij andere dingen.

Ik heb de eerste keer dat ik theorie examen deed, ook een theorie cursus gehad maar ik werd daardoor juist nog meer zenuwachtig eigenlijk…

Veel meiden vinden rijlessen helemaal niks, en maar eng! Zelf zat ik er op een gegeven moment ook best wel doorheen en keek ik op tegen elke les. Maar iedereen leert het op een gegeven moment. Jij ook! Geef de moed niet op, wat meer lessen is helemaal niet erg.

1 like

Wat een vervelende situatie. Is het geen optie om over te stappen op automaat? Dan hoef je in ieder geval niet steeds te denken aan dat je ook nog moet schakelen. :sob::muscle:

omg zelfde probleem hier, ben sinds mei 2016 bezig. heb trouwens mijn theorie wel in een keer gehaald, maar ben al 3 keer gezakt voor praktijk. ik baal er ontzettend van want mijn theorie is nu al verlopen en ben overgestapt van rijschool…het voelt echt op je geen cm vooruit gaat. ik wil soms echt heel hard janken als ik erover nadenk…

Ik ben ook een tijdje gestopt met rijlessen toen het steeds maar niet wilde lukken. Had een rampzalige ttt, en daarna 4x gezakt. Ik was er hé-le-maal klaar mee. Ben toen de hele zomervakantie gestopt en heb mn verstand die vakantie wat betreft rijden op 0 gezet. Na de zomervakantie met frisse moed weer begonnen. Rijlessen gingen toen een stuk beter, en dat examen in een keer gehaald toen.

Rijlessen is nou eenmaal kut (als je er niks van bakt), maar ik zou of even een pauze nemen van een paar maanden, misschien faalangstrijles nemen? en er daarna gewoon voor gaan, óf door de zure appel heenbijten.
Ik hoop echt dat het je gaat lukken, heel veel succes!

Dit probleem had ik ook! De rijinstructeurs gaven me ook een slecht gevoel door de continue kritiek. Maar hé, vorige week heb ik continu met mijn vader met de auto gereden en sinds enkele dagen geleden heb ik mijn rijbewijs.
De moed niet opgeven!

Ik ga nu inderdaad ook even een ‘break’ nemen en mij focussen op mijn eindexamens die ik mei heb… Denk dat het wel even goed is idd…